Tappat intresset.. TIPS!

A

Anteya

Behöver massssssor med tips till att komma igång med ridningen/hästhanteringen igen.

Har två hästar här hemma varav den ena har jag jobbat MYCKET med i sommar.
När skolan började blev det mindre och nu har jag inte ridit ellet någonting alls på säkert 1,5 månad. :(

Jag har så dåligt samvete för det och skulle verkligen vilja komma igång igen.
Men jag kommer aldrig till skott. Antingen är det mörkt, för sent eller så är jag bara lat helt enkelt.

Så jag vill ha massor med roliga tips på saker jag kan hitta på med ena hästen. Hon måste banta ner sig ordentligt fortfarande så det får gärna vara någonting svettigt. :D

Bara så att jag får upp ångan igen som jag hade i somras. Det är inte så att jag har tröttnat helt, jag har bara ingen inspiration.

Tacksam för alllla tips! :)

Sv: Tappat intresset.. TIPS!

Jag har också perioder då inspirationen befinner sig nån helt annan stans. Då har jag helt enkelt ställt av hästen och struntar i det, det är ingen idé att rida om man inte är motiverad.

Jag brukar bli sugen igen jag läser hästsporttidningar, om nya övningar och tittar på träningar och tävlingar.

De tråkiga är dock att sätta igång igen. Men gör upp en plan, med både kortsiktiga och långsiktiga mål, så har du nåt att jobba mot!

Lycka till! :)

ta en liten paus och tänk. sätt dig i soffan. ta något gott att äta och en kopp kaffe och tänk på hur du älskar dina hästar.:idea:

rid inte så mkt under en period, och borsta. åk till stan. ha en vecka då du gör detta. sedan rider du ut och busar över åkrarna, skrittar och gör vad ni tkr är kul. prata med någon om detta, det brukar hjälpa mig.

jag har hästar mest för att ha något att göra och någon att älska. hur det än känns ska du se att du älskar dem, om inte SÄLJ. det är bäst för er båda.

*styrkekramar* för inte vill du väl sluta med något så obeskrivligt?

Gå en kurs eller åk och kolla på nån uppvisning eller liknande:) Det brukar fylla på min inspiration rejält!

Jag kände oxå så förra hösten ett tag.. :S Men börja träna? Nu går jag i en hoppgrupp och det är jättekul:) då tänker jag varje vecka innan träningen hur jag ska träna min häst inför träning.. Lägg upp ett schema så vet du vilka dagar du rider, var du rider och hur. Det känns mycket bättre och det är ju faktiskt jättekul att rida:D:cool:

Att ha en träning per vecka boka tycker jag är suveränt! Nu kanske jag låter hemsk, men min motivation har också varit nere före räkning i synnerhet när kraken varit i en dålig period. I alla fall har jag tänkt som så, att hästen måste ju ridas 3-4 dagar innan träningen, sen kan jag med hyfsat gott samvete låta hästen stå i tre dagar för att sen rida igen så att den är igång till träningen. Då går hästen i alla fall fyra dagar i veckan. Inte optimalt träningsmässigt, men när man har en "nerperiod" funkar detta för att åtminstone hålla igång träningen.

Att ha träningen att se fram mot behöver jag även när man känner sig laddad. Det är kul att åka iväg och se till att häst/utrustning/du ser lite snygga ut bland folk. Funkar bra för mig! Att man sen kan ha tävlingar som delmål (om man nu är tävlingsmänniska) hjälper såklart ytterligare lite!

Säger som alla andra, och lägger till en ytterligare grej: ta ut hästen på promenader och bara umgås med den, det är det jag gör när jag inte orkar med all fysisk och psykisk energi som göra iordning/rida innebär. Jättemysigt.

ta med någon kompis ut å rid greja me hästarna och bara var! de burkar funka på mig när jag börjat lessna när jag har någon som rider tillsammans med mig!

Det är det som är så tråkigt och förmodligen en utav anledningarna att jag känner att jag tröttnat lite.
Vi bor på gård med bara mina två hästar. Grannen har 3 hästar där men de rider inte mer än 4-5 ggr/månad så jag har ingen att rida med. :(

det skulle vara jätteroligt att börja träna igen, men nu är det så att jag sätter igång den ena från grunden då hon stått i närmare 1,5 år. skrittade 5-6 dgr i veckan nu i somras och hade lite smått börjat med trav.

Så att rida för instruktör är inte aktuellt då hon inte har varken styrka eller kondis för det. :/

Förstår hur du tänker där. Jag känner igen mig. Min har också stått en tid nu dock inte 1,5 år. Men tillräckligt för att vara i för dålig kondis för att ta ut tränare. Och jag har ingen att rida med.
Och det jag hänger upp mig på, dålig ursäkt, är att det snart är vinter o att de e för sent att sätta igång nu iaf.
Sorry att ja svara utan tips, för jag har inga. Villa väl bara säga att du inte är ensam..

Min ena som också haft 1.5 års konvalecens började jag rida för tränare när hon varit igång i tre månader. Man behöver inte rida en timmes träning utan det räcker med 20 minuter i början! Som sagt-bara att komma iväg boostar motivationen!

Hur pass fick du igång henne på 3 mån? vi jobbade 5-6 dagar/vecka hela sommaren. Maj-augusti och hade börjat med trav i augusti. Vill inte pressa hemme för hårt med tanke på övervikt. (På hästen alltså. :p )
Tänker på ben och leder då främst.

Hur dumt det än låter känns det bra att inte vara ensam. :crazy:

Jo, lite så tänker jag med. men jag hoppas på en vinter utan snö ungefär som förra året. Då fick vi våran första i slutet av januari och då kan jag rida henne ordentligt hela vintern och komma igång med galopp till våren då tjäle och sådant släpper.

Eller är det orimligt på något vis? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 496
Senast: tuaphua
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 718
Senast: Fraegd
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 478
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud