Tappat förtroende pga "olycka" i arbetet vid longering. =(

asaria

Trådstartare
Har haft min arabvalack i ca 1 vecka nu!
SKulle longera honom idag, satte på träns och lina då, Sen var jag lite oupmärksam så då trampar han på den.
Tränset går sönder (som tur är) och han är lös, Efter ltie spring och bockningar springer han i hagen (som tur är, det med ;) )
När jag ska gå fram till honom vägrar han att låta sig fångas :(
Han var säkert väldigt skrämd, Jag fick knappt rör honom, ennu mindre fånga han..

Det som hör till är att han är ovan att ha träns och jobba/bli riden, så han blev nog rädd och skadade sig nog lite..

Nu är allt hans förtroende borta som han hade för mig, vad ska jag göra? :confused:
 
Sv: Fan fan fan =(

Nej nej , allt förtroende är inte borta! Ta det bara lugnt och börja om lite smått från början, lär känna honom mer .. rykta mysa och ta träningen lugnt framåt , ordnar sig nog!:)
 
Sv: Fan fan fan =(

jo, förutsatt att jag får tag på honom :S
Men det kanske är lättare då han har varvat ner lite, men ja.. med lite övertalning och mkt tålamod så..
 
Sv: Fan fan fan =(

ja det är klart.. Men ta hjälp av nån? och som sagt tålamod:)
 
Sv: Fan fan fan =(

Ta det helt lugnt, allt ordnar sig. Han känner ju inte dig ännu och du inte honom heller.
Om han inte är van att arbetas/ridas så kanske du ska ta nåt annat att arbeta med. Longering är väldigt påfrestande, särskilt om man är helt otränad.

Gå lite promenader med honom, rid små skritt-turer, traska runt och greja i hagen (plocka pinnar, mocka, ingenting, vad som helst alltså), borsta honom. Låt han gå fram till dig och inte alltid tvärtom. Ta en fika i hagen, hästar är ju väldigt nyfikna av sig :angel:...
Kort sagt gör inget särskilt. Ställ inte för stora krav på varken dig eller honom. Ta dig tid att bara vara med/i närheten av honom.

Rörigt och lite flummigt, hoppas du förstod...:crazy:
 
Sv: Fan fan fan =(

Jo :)
Jag är bara så rädd att förstöra nått, men ja, med lite tålamod!
Just nu skrittas han varje dag , på morgonen i en halvtimme ( i skrittmaskinen)
Sen går vi en sväng..
Ska nog skippa longering..
Men ja, hoppas att det blir bra :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 711
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 258
Senast: Karminnie
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 874
Senast: Lala
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 336
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp