Tappat ca 100 kg på en vecka

B

badmf

Vi lämnade vår häst på foder för 1 vecka sen och hälsade på han igår.
Redan efter 1 vecka såg det ut som han gått ner 70-100 kilo, plus att hans päls blivit mycket mörkare. Han såg inte så glad ut heller.
Detta oroade oss väldigt mycket att det gått så fort.

Är det någon som har några teorier? Förslag?
 
Sv: Tappat ca 100 kg på en vecka

Har den verkligen gått ner 100 kg på en vecka lär den vara rejält sjuk och behöver en veterinär.

Annars är det väl inte så ovanligt att de tappar lite i samband med resa och nytt stall etc.
 
Sv: Tappat ca 100 kg på en vecka

Han kanske saknar sitt gamla hem och har svårt att acklimatisera sig. För vissa hästar tar det mycket lång tid innan de känner sig hemma på ett nytt ställe.
 
Sv: Tappat ca 100 kg på en vecka

Det kanske inte va 100 kilo (gissning), men man såg väldigt tydligt att han tappat vikt.

Det kanske bara är att allt är nytt som ni säger. Nytt stall, nya hagar, nya kompisar. Men ända?
 
Sv: Tappat ca 100 kg på en vecka

Kan det möjligen vara så att hästen gick på bete innan han flyttade, och sedan blev installad och går på hö? Då brukar de kunna "rasa" i vikt eftersom mycket de har så mycket vätska i kroppen när de bara äter grönt....helt naturligt...
 
Sv: Tappat ca 100 kg på en vecka

Är ni säkra på att fodervärden fodrar efter era direktiv? Jag skulle dubbel kolla bara för att försäkra mig. Om han är känslig och de ändrat något kan det ju vara därför. Folk tycker ju ofta att de vet bäst själva så att säga, så kanske de gjort någon bedömning att han inte behöver det han stått på förrut?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Acto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 771
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 893
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 298
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp