Vi är ute och tävlar elitnivå varannan helg och lokal varannan helg. Känner inte igen vad du skriver. Intressant att du tycker att man ska träna på att tävla. Hur gör man det menar du om inte på tävlingar? Jag läser inga som är rädda att kontrollera sin häst i den här tråden, förutom de som tycker att övningen är viktig och inte ingår i hästens grundutbildning att t.ex lära sig gå förbi hagar med andra hästar i. Förstår inte alls varför det ska göras så komplicerat helt enkelt. Verkar inte heller som att någon ridskola häromkring kör övningen med sina elever efter snabbkoll med vänner, uppenbarligen kan man lära sig hantera sin häst och hästarna kan lära sig dessa situationer ändå.
Att du verkar ha hakat upp dig på ridskola får stå för dig, jag har inte ens nämnt ridskolor. D
et enda jag sagt emot är att övningen skulle vara livsfarlig, inte att den är nödvändig. Har jag skrivit det tydligt nog nu?
Jag pratar inte nödvändigtvis bara om okontrollerbara hästar (även dom de oxå finns, ta bara den hästen som det var diskussion nyligen om som måste ledas av två pers) utan om de hästar som visserligen går där ryttaren säger att dom ska men som är spända som stålfjädrar med tydligt stressat kroppspråk. Det är ju bara att ställa sig vid nästan vilken tävling som helst. Men folk verkar allmänt ovilliga att anse att hästar är stressade om de inte står på stället o studsar...
Och att träna på att tävla? Det är hur enkelt som helst, beroende på vad för moment du vill öva på? Man kan göra det så enkelt som att se till att åka på träning lr clinic där man vet att det kommer vara flera deltagande, kanske dra med ett gäng kompisar till ett ridhus för att vänja hästen att skrap, stoj, stim och applåder inte är läskigt, men kan åka till andra ridhus bara för att träna på att åka till nya platser. Bara fantasin sätter gränser. Pay and Ride/jump är ju exempelvis sätta att öva på att tävla utan att uttsätta hästen för hela tävlings momentet.
Man kan göra det som en faktiskt övning lr bara lägga till det som moment i vardagen genom att ex passa på att rida när du vet att andra är i ridhuset några gånger innan du åker iväg på hästens första tävling. Jag skulle tippa på att det är så de flesta får vänja sig och vrf de flesta inte tänker på att öva på ex framridning. (Ex du åker på träning - clinic - pay and Ride - tävling på låg nivå - tävling på högre nivå, du har successivt övat på "tävling" men kanske inte tänkt på det som just öva på att tävla)
Men att ta ett flyktdjur, stoppa det i en trång skakande låda till en plats med främmande människor och djur, hög musik, knastrande speaker, skrikande barn, höga applåder, hästar som rider upp på tok för nära för att just den ryttaren inte har koll, vara okey med att någon kommer med prasslande rosetter o buketter och fäster i ansiktet som hästen ska galoppera runt med och anse att dom inte bara ska vara okey med det utan oxå uppleva det för första gången på tävlings platsen är lite väl magstarkt.
Jag säger inte att man måste åka på regelrätta övningar (hästen vet ju knappast om att du kallar det övning lr ej) men att bryta ner ett så stort och stressfullt moment som tävling i mindre moment och förbereda hästen för det i god tid är ju bara gott hyffs? Att lasträna är ju oxå en förberedelse inför att tävla, eller skulle du lasta för första gången hästen startar?
Det finns ju de som rider sina montehästar genom att hoppa upp på dem samma dag som de går sitt första montelopp. Jag har sett sådana starter, det va ingen vacker syn kan jag säga, men det gick och hästen sprang sitt löp men jag tvivlar starkt på att den hästen hade en bra upplevelse.