Exakt så ja...Vad jag minns av övningen från när jag var liten så var den väldigt trevlig för att lära ut kontroll. Både för ryttare och häst.
Vi red den både inne i ridhuset och på uteritter. Vissa hästar var försiktiga och ville helst inte vara täthästar eller lämna ledet och dem fick man lära sig att peppa förbi de andra och sedan att försöka slappna av som täthäst.
Andra var mer taggade och dem fick man lugna ner när man red förbi de andra, och hålla in när man red i täten så att ledet hölls samlat.
Några var tävlingsbenägna och ville sticka efter den hästen som red förbi och så fick man hålla den. Med mera.
Jag tänker att det är viktigt i vardagen för häst och ryttare att kunna göra dessa saker (iaf om man ska rida i grupp). Min grupp på ridskolan får ofta skritta ut tillsammans som uppvärmning innan vi drar igång lektionen utan att ridlärare följer med. Det har hänt vid många tillfällen att vi kanske behöver byta tät för att något är läskigt eller liknande, även på väldigt trånga ställen. Eller om någon blivit rädd, hoppat åt sidan ut ur ledet och sedan rusat iväg en bit. Då är det väldigt trevligt att ha övat på det i icke skarpt läge innan.
Många sega, slöa och lata hästar som gärna stannade innanför spåret i ridhus eller å ridbana.... eller släpade fötterna efter sig och körde ner huvudet och började beta så man var nära att flyga av om man inte hann med att parera, blev pigga och glada av lite variation i ledet.