Tappat allt, vad har hänt?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
M

Midnightwalker

Jag har ridit på ridskola sedan jag var 4 år, mina föräldrar har haft hästuppfödning och jag har sedan liten alltid haft egen häst, jag är kortfattad: uppvuxen på hästryggen. Jag har en häst nu sedan två år tillbaka, och jag har banne me tappat allting, jag kan inte så mycket som att få hästen att gå i form. Min sits är illa, jag känner mig klumpig och det känns jätte jobbigt för jag gillar själv inte när folk bara sitter och skumpar runt på hästar och styr och inbillar sig att det är ett dressyrpass. Har ni några enkla tips? Jag red för dressyrinstruktör en gång, gick jätte bra efter ett tag aldrig gått så bra, men jag känner mig så dum, här är jag, 17 år, egen häst, kan inte ens rida den i form, det svider! Om jag vill att min häst ska gå i form, hur gör jag? Har kunnat allt det dära tidigare, enkla beskrivningar tack!

Sv: Tappat allt, vad har hänt?

Skaffa dej en bra tränare som kan hjälpa och peppa dej! Det är helt ovärderligt! :bump:

Du kan väl inte strunta i att rida för tränare för att du känner dig dum? Om inte annat gör det för hästens skull! När du dessutom säger att det gick jättebra på träningen, borde inte det sporra dig?

Lovar att en tränar kan ge mkt bättre tips än vad vi på buke kan ;)

finns bara en sak att göra och det är att rida för tränare.
man kan inte sitta och bli duktig på egen hand. man lägger till med saker som man själv e omedveten om.

självklart ska du fortsätta träna! och som någon annan sa; om du själv skäms så gör det iaf för din häst! har själv haft en rejäl svacka men jag fick stöd av min tränare och nu har det vänt igen. Jag rider bättre än någonsin! Klart att din häst påverkas om inte du tycker det är roligt!

Glöm inte att vi alla gör det för att vi (från början iaf) tycker att det är roligt! Så kämpa på och ge dig inte!

Lycka till :)

Finns lilsom ingen enkel medicin, då skulle ju alla hästar gå i form!

Ett tips är att prova många olika hästar, i alla fall flera olika. Gärna för instruktör. Eller varför inte en bra ridskola?

Det kommer tillbaka!

Ett annat tips är att läsa "centrerad ridning" (Sally Swift tror jag förf heter), jag fick en massa hjälp och nya tankesätt av hennes idéer.

I alla ära att du ridit i många år men faktum är att du fortfarande är ung! En tonårskropp är långt ifrån färdig, jag som är mycket äldre än dig tyckte att jag var världsbäst när jag började gymnasiet, dock nu när jag tänker tillbaka var jag en liten tjej med väldigt bestämda åsikter. Min ridning i dagsläget är inte i närheten av då jag var 17-20 år! Hur länge man har ridit är inte frågan, utan hur länge du har kvalificerat ridit, är det 10 år som skogsmulle eller är det 7 dagar/vecka med instruktör?

Desto mer du tänker på att din häst inte går som du vill, desto mer spänner du dig och desto sämre går det... En mycket ond cirkel, "lösningen" är att skippa kraven. Ha bara kul, går hästen inte i form, vad gör det i nuet? Du har sikte på att få in känslan igen, tills att detta sitter igen ska du endast slappna av och njuta av din häst. Trycka på knapparna i en viss ordning tills Ni hittar rätt, typ.

Klart att det svider att du inte rider som förut, dock är det en övningsfråga. Skulle vem som helst av oss här på buke lägga av med hästar skulle vår ridförmåga att decimeras kraftigt :D

Att ändra perspektiv hjälper mycket är mitt tips

Hur gammal/utbildad är hästen? Även den bäste ryttaren kan känna sig som en "nybörjare" om hästen beter sig lite som en unghäst utan form.

Håller med de andra om att ta hjälp av en tränare, om du upplever att du inte har rutin nog för just den här hästen. Du måste lära den/upprepa ABC/grunderna först, även om den kanske redan kan ABC så är det kanske inte "dina" ABC (bli synkade).

Förutom att börja rida för en tränare så kan du läsa lite böcker. Jag tycker mycket om Lussans och Kyras böcker.

Försök inte så mycket känn efter istället när du rider. Känn hur din kropp känns hur den följer hästen, hur hästen känns, är den spänd någon stans. osv

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 720
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 034
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 914
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar