Tappar stigbyglarna

Chriistiina

Trådstartare
Nu kommer jag med en smått dum fråga (endligt min mening). Men hur gör man för att inte tappa stigbyglarna. I galoppen tappar jag dom alltid, även i traven när jag sitter ner. Jag tycker jag trampar ner hälen rätt mycket, eller ja så mkt man "ska". Och försker ha fötterna ut så mkt man "ska". Men dom flyger ändå av fötterna hela tiden. Ibland tar jag in foten alldesel för mkt bara för dom inte ska kasa av hela tiden utan hinna rida mer innan dom måste rättas till.
Är nybrjare så detta kanske är en nybörjar grej, eller är det ngt man kan göra åt saken?
Stigläderna är iaf inte för långa, mjligen för korta ibland. Men det borde ju inte göra ngn skilnad.
Dom säger ju man inte ska lägga all sin kraft i stigbyglarna utan bara nudda dom lätt och dm bara flyger av...
 
Sv: Tappar stigbyglarna

har samma problem, ibland, och jag har ridit väldigt länge. vet inte riktigt vad det beror på. har dock testat sådana här säkerhtsstigbyglar med en snoddo ch har upplevt att foten är stadigare i dom. men det kanske inte har med stigbyglarna och göra utan själva sitsen på något vis. :confused:
 
Sv: Tappar stigbyglarna

Släpp knäna från sadeln, slappna av i benen och tag stöd med underskänkeln mot hästen. Ner med hälen och hitta balansen. Öva att stå i fältsits med avslappnade knän i balans först i skritt och sen i trav. Öva att rida lätt med stå två steg sitt ett. Tretakt om du fattar. Problemet brukar vara att du kniper med knäna. Öva att rida utan stigbyglar så att du känner att du sitter rätt på sittbenen och inte kniper med knäna. Lycka till:)
 
Sv: Tappar stigbyglarna

Geenerellt så är det väl ett nybörjar problem.
Jag har också haft det problemet. Blir bättre ed tiden kan jag säga.:)
Sedan vill jag också påpeka stigbygelns storlek har betydelse. Jag har väldigt små fötter 35 i sko stl så på min egna sadel har jag barnstigbyglar. Det funkar super och har aldrig haft det problemet med de stigbyglarna:)
Däremot så har jag ridit med herrstigbyglar, vilket blir mkt jobbigare:o De blir tyngre och lever sitt egna liv.....
så det kan ju vara ngt att tänka på.

Lycka till!
 
Sv: Tappar stigbyglarna

För att du är spänd och drar upp benen fast kanske omedvetet. Skulle tro att du spänner från låren ner och då åker benen upp lite och det blir mer stelt i sitsen också.

Prova att andas lugnt , fokusera på att bara sitta och låt benen bara falla ner rakt från höfterna. Bli kvar så i skritt sen prova att trava. Det är lättare att du tappar om hästen rantar omkring och det blir ostadigt. Om hästen arbetar rätt är det lättare att sitta, men för att nå dit måste man sitta avspänd och i balans. Det är lite moment 22 över det, och kräver tålamod.

Prova att skritta , fgå över i trav, bärjar du spänna dej så tänk på din andning och fokusera på tex en punkt uinder navlen, så att du inte har vikten uppe i axlarna (som man har när man är spänd) Det bästa är att ha hjälp at n gån som kan longera dej så att du kan fokusera på att slappna av.
 
Sv: Tappar stigbyglarna

Tack för alla svar och tips =)

Kan nog stämma jag spänner framfrallt låren mkt, har alltid värk i dom när vi suttigt ner i traven och måste pausa, så dom är nog väldigt spända.

Rider ju på ridskola så kan inte bestämma själv när jag ska skrita och trava, men ska tänka på att inte trycka knäna mot sadlen.
Utan stigbylar slapnar jag av helt och benen bara hänger men när stigbylarna är där åker benen kanske upp omedvetet och jag spänner mig. hmm...

Ska tänka på allt ni skrivigt och försöka ha kvar den på foten ^^
 
Sv: Tappar stigbyglarna

Två saker som hjälpt mig att sluta tappa stigbyglarna:

1.) Jag fick tipset av min ridlärare att sluta tänka på att trycka ner hälen utan istället känna det som om jag håller upp foten för att framdelen av foten ska vila lätt i stigbygeln. Jag vet inte varför det fungerade så bra, men det bara gjorde det

2.) När jag senare bytte ridlärare började jag rida med lite kortare läder (kanske bara ett hål). Då försvann problemet helt. Innan hade jag haft långa läder i tron att benen skulle bli "långa" och att det skulle vara lättare att få en avslappnad, djup sits. Den lilla förkortningen av lädren gjorde mig betydligt stadigare i sadeln och därmed blev både sitsen och förmågan att hålla kvar stigbyglarna betydligt bättre...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 652
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp