Tappar stigbyglarna! Tips nån?

E

elina89

Nu har jag haft problem med detta länge, när jag rider på ridskolan en gång i veckan så lyckas jag ganska ofta få sega hästar, och det är just med dom som jag får problem med, speciellt om dom har skumpig trav. Alltid när man ska driva, speciellt på volterna, för att ställa hästen, så kan jag inte trampa ner hälen när jag driver :crazy: och så tappar jag nästan stigbyglarna eller så åker dom in. Detta händer mest i nedsittning. Men har iaf jättesvårt med det, eftersom att det händer ju inget när man bara använder vaden. På känsliga hästar går det mycket bättre! Kan tillägga att jag är ganska lång också så jag har långa ben. Men är det någon som kan hjälpa mig med detta? :confused: Det kanske finns någon bra övning?

Sv: Tappar stigbyglarna! Tips nån?

Att använda hälarna mindre och driva mer med rumpa och lår? Trampa ned ordentligt och sitt ned ordentligt i sadeln. Driv genom att följa hästens rörelser med energi. Vaden kan ligga relativt orörlig. Kan det vara något?

Att använda hälarna mindre och driva mer med rumpa och lår? Trampa ned ordentligt och sitt ned ordentligt i sadeln. Driv genom att följa hästens rörelser med energi. Vaden kan ligga relativt orörlig. Kan det vara något?
Det var det första min tränare sa till mig. :) Driv uppifrån och ner. På hennes häst behövde jag knappt använda hälarna alls. Ridskolehästarna är förvisso oftast trögare men det är ändå läge att börja med rumpa och lår.

Något som hjälpte för mig var att länga stiglädren två hål. Särskilt på skumpiga hästar använde jag knäna för att balansera mig/hålla mig kvar, vilket givetvis fick motsatt effekt :rofl:

Försöker ju självklart att driva med rumpan och låren först, men det brukar ju aldrig hända nått haha, alla hästar lyssnar ju inte så mycket på vikterna tyvärr, men detta gäller ju endast vissa hästar, men jag tycker ju det är jobbigt, men vet inte hur jag ska göra för att det ska gå lite bättre på lektionerna så jag kan tänka på annat som jag behöver träna på istället.

Om man länger hålen så borde det ju vara ännu svårare eller? :P Tycker ju självklart att det är mycket enklare utan stigbyglar, dock inte i lättridning hehe

Håller med Ranger. Ha alltid längre läder än du tror att du ska ha.

Okej, ska ta och prova det då, men tror inte det kommer kännas bra i dom allroundsadlarna, gillar inte dom :mad:, tycker alla ridskolor borde ha en dressyr och en hoppsadel till varje häst!

Okej, ska ta och prova det då, men tror inte det kommer kännas bra i dom allroundsadlarna, gillar inte dom :mad:, tycker alla ridskolor borde ha en dressyr och en hoppsadel till varje häst!
Jag tyckte också det kändes knepigt i början med längre stigläder. Men jag glider inte fram i stigbygeln alls lika ofta som jag gjorde innan jag längde dem. Håller med om allroundsadlarna!! Fast jag vågar inte tänka på vad notan skulle sluta på om man skulle ha sammanlagt 90 sadlar (45 ponnyer/hästar på ridskolan där jag rider). :eek:

Förra lektionen testade vi att korta stiglädren först med 4 hål och sedan med 4 till. Det är inte helt enkelt att rida lätt med 8 hål upp. :rofl: Sedan längde vi dem 10 hål (dvs. 2 mer än vi kortat dem). Där tyckte läraren att vi skulle ha dem. Fast eftersom jag redan har de där två hålen längre än jag trodde jag skulle ha, så nådde jag knappt ner. *s*

Det låter som dåligt nertramp av hälen! Se till att trampa ner djupare med hälen. Håller med resten här inne, driv mer med sätet och insidan av benen, sedan beröm hästen så snart de lyssnar, då brukar man få fram sedan i ett nafs de som är sega. Lyssnar den inte för skänkeln, en snabb snärt med spöet och fram. När den går fram så beröm. Upprepa detta. Var noga med att berömma mycket. Se till att du har ett djupt nertramp av hälarna.

Jag tyckte också det kändes knepigt i början med längre stigläder. Men jag glider inte fram i stigbygeln alls lika ofta som jag gjorde innan jag längde dem. Håller med om allroundsadlarna!! Fast jag vågar inte tänka på vad notan skulle sluta på om man skulle ha sammanlagt 90 sadlar (45 ponnyer/hästar på ridskolan där jag rider). :eek:

Förra lektionen testade vi att korta stiglädren först med 4 hål och sedan med 4 till. Det är inte helt enkelt att rida lätt med 8 hål upp. :rofl: Sedan längde vi dem 10 hål (dvs. 2 mer än vi kortat dem). Där tyckte läraren att vi skulle ha dem. Fast eftersom jag redan har de där två hålen längre än jag trodde jag skulle ha, så nådde jag knappt ner. *s*

haha 8 hål upp :D det kan inte vart lätt!

Det låter som dåligt nertramp av hälen! Se till att trampa ner djupare med hälen. Håller med resten här inne, driv mer med sätet och insidan av benen, sedan beröm hästen så snart de lyssnar, då brukar man få fram sedan i ett nafs de som är sega. Lyssnar den inte för skänkeln, en snabb snärt med spöet och fram. När den går fram så beröm. Upprepa detta. Var noga med att berömma mycket. Se till att du har ett djupt nertramp av hälarna.

Hmm... okej, ska försöka, men det jobbiga är ju det är bara 50 minuter, men om jag får samma häst flera gånger kanske det kan fungera bättre om man berömmer hela tiden när det är rätt. Jag brukar få igång dom ganska bra, men just med att få dom mjukare kan vara rätt jobbigt

Det verkar som att du knipper med knäna, släpp knäna som kommer det vara lättare att få rätt sits!

Jag har samma problem som du har. Jag har precis börjat galoppera med min grabb. Men det är inte lätt att fatta galopp i så pass skumig trav som han har oavsätt hur sakta han än travar, jag tappar nästan ALLTID stigbyglarna -.-' Jag ska pröva att länga dem nåt hål som de säger här :)

*kl*

Tycker som flera andra att det tyder på dåligt nedtramp av hälen och knip med knäna.

Till skillnad av flera andra så får jag höra av min tränare att man inte ska använda rumpan för att driva då man lätt spänner rumpan och får en hård sits med spänningar enda upp i ryggen. Ist ska man använda vaden att skänkla med.

Vad säger din ridlärare att du ska göra?
H*n måste ju ha synpunkter på detta?!

Tyvärr har jag inte frågat och hon kommentar nästan aldrig, och jag är inte den som brukar fråga så mycket haha. Ingen annan ridlärare har lagt märke till det heller.

Det här med att knipa med knäna vet jag faktiskt inte om jag gör :crazy: men ska tänka på det nästa gång

Som instruktör tycker jag att det är underligt att inte din ridlärare säger ngt /hjälper dej med detta!

Håller fullständigt med! Jag skulle begära att få byta instruktör eller sluta helt på den ridskolan! En instruktör som inte korrigerar felen har inget där att göra! :cool:

Jag håller med Golden_Heart och seems sweet.
Du har ju faktiskt betalat för lektionerna, eller hur?

Be din instruktör ta tag i ditt problem med stigbyglarna, kan h*n inte det, byt instruktör! Finns ingen anledning att du ska betala bara för att harva runt i ett ridhus...

Har samma problem som du. Försök att slappna av i benen ända från ljumsken, min tränare brukar säga till mig att det enda som ska vara spänt när du rider är magen. Man ska för den skull inte glömma att sänka hälen, eller tänk tvärtom höj tån. Och som någon innan sagt skänkla med vaden.

Jag har den ovanan när jag rider en lite seg häst att jag drar tillbaka skänkeln för att driva, då glider lätt stigbygeln iväg. Så jag behöver inte tänka så mycket ner med hälen som jag får tänka på att trampa stigbygeln framåt.
På min egen häst, som gärna krullar ihop sig i galoppen, innebär det inte bara att min fot hålls på plats, utan också att hästen faktiskt galopperar mer genom kroppen.
Efter att jag själv blev medveten om det, tycker jag att jag ganska ofta ser ryttare som drar tillbaka skänkeln mycket när de driver.

Jag tycker inte att det funkar att trampa ned hälen, det leder bara till spänning, i vart fall för mig. I stället tänker jag på att slappna av från höfterna o nedåt.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 659
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar