Tappar stigbyglarna! Tips nån?

Sv: Tappar stigbyglarna! Tips nån?

Håller fullständigt med! Jag skulle begära att få byta instruktör eller sluta helt på den ridskolan! En instruktör som inte korrigerar felen har inget där att göra! :cool:

Nu är det så att instuktören är underbar annars, väldigt jordnära person och hon håller jättebra lektioner med roliga övningar. Sen vet jag inte om jag ska fortsätta ta lektioner efter sommaren (tar studenten snart), så det känns onödigt att byta nu ändå liksom, tror inte det finns plats i dem andra grupperna ens.

Jag tycker inte att det funkar att trampa ned hälen, det leder bara till spänning, i vart fall för mig. I stället tänker jag på att slappna av från höfterna o nedåt.

Håller med till fullo!! :bow:
De flesta säger bara 'trampa ner hälen, kläm om här och där osv', och skapar bara fler och mer spänning!

Om ni tittar på tävlingarna från Göteborg så sitter alla ryttare där med ordentligt nertramp. Men det klart TS kanske även sitter och sneglar i mankammen och då försämras genast sitsen också. Tittar man framåt, rätar upp sig och blir tung i sitsen så får man också ett ordentligt nertramp och är säker i sadeln.

Mitt tips (tvärtemot alla andra...) är att du kortar lädren ett par hål. För det mesta när mina fötter åker av stigbyglarna så beror det på att jag har för långa läder.
Lycka till!
Tahoi

Tittar man framåt, rätar upp sig och blir tung i sitsen så får man också ett ordentligt nertramp och är säker i sadeln.

Att bli tung i sitsen kan verka bromsande och hämmande och skapa spänningar.

Skillnad på att sjunka ner i avslappning - då upplevs man inte tung - mot att verkligen få en "tung" känsla själv vilket ofta innefattar spänningar.

TS:
Spö! ;) Kan man inte sitta bra samtidigt som man driver blir det inte konstruktivt. Tryck med låren, lägg till spöet en gång om hästen inte svarar, och se till att endast använde det lätta trycket med låren som drivning - det räcker. OM du lär hästen att det är den hjälpen du vill att den ska svara på! Då får man såklart vara konsekvent och inte sitta och driva driva driva utan bara driva när du vill få en ökning av tempot - se till att få effekt - låta hästen vara.

Håller med angående obekväma sadlar, det kan förstöra mycket. Vissa sadlar är stört omöjligt att sitta bra i utan att bortprioritera avslappningen. Mitt tips är; tänk långa ben som slutar vid knäna, känn att knäna är i backen och fokusera inte på själva stigbyglarna utan som fler varit inne på - att slappna av och vara följsam i höfterna.
Vet inte om det är omöjligt, men det är väldigt svårt att skänkla med underskänklarna utan att skapa spänning i höfterna.

Att bli tung i sitsen kan verka bromsande och hämmande och skapa spänningar.

Skillnad på att sjunka ner i avslappning - då upplevs man inte tung - mot att verkligen få en "tung" känsla själv vilket ofta innefattar spänningar.

TS:
Spö! ;) Kan man inte sitta bra samtidigt som man driver blir det inte konstruktivt. Tryck med låren, lägg till spöet en gång om hästen inte svarar, och se till att endast använde det lätta trycket med låren som drivning - det räcker. OM du lär hästen att det är den hjälpen du vill att den ska svara på! Då får man såklart vara konsekvent och inte sitta och driva driva driva utan bara driva när du vill få en ökning av tempot - se till att få effekt - låta hästen vara.

Håller med angående obekväma sadlar, det kan förstöra mycket. Vissa sadlar är stört omöjligt att sitta bra i utan att bortprioritera avslappningen. Mitt tips är; tänk långa ben som slutar vid knäna, känn att knäna är i backen och fokusera inte på själva stigbyglarna utan som fler varit inne på - att slappna av och vara följsam i höfterna.
Vet inte om det är omöjligt, men det är väldigt svårt att skänkla med underskänklarna utan att skapa spänning i höfterna.

Tack för ditt svar!! :laugh:

Ja just ridskolesadlar kan vara hopplösa... inte nog med att de inte är så sköna, de har olika långa läder som är hopplösa att få lika långa plus att sadlarna ofta är sneda i stoppningen (de har ridits snett då många sitter snett i sadeln...)

Mina ben har en tendens att åka bak i galoppen om jag rider en häst som inte är så pigg. Men har upptäckt att ju mer jag slappnar av i kroppen och följer med i hästens rörelser desto bättre blir min sits och benen stannar på rätt ställe:banana:. Men ibland är det svårt:grin:

Hehe ja, vissa sadlar kan man till och med få skav av, men jag har aldrig varit med om att det har känts snett.

Och visst är det svårt om man inte har dom musklerna haha, men som sagt, jag ska prova det imorn :) Får se hur länge man orkar, lektionerna är alltid så jobbiga också, lika svettig varje gång! :p

Inte ha muskler till att slappna av?!? :p

Mag- ryggmuskler behövs för att hålla balansen och få en bra hållning, men övriga muskler borde nästan få vila mot i vanliga fall om du lyckas! ;)

Jag hade också problem med detta förut, tills jag lärde mig skämnkla rätt!:p
Förut rörde jag hälen lite bakåt/uppåt, så att tån pekade ner lite. Då hade jag lätt för att tappa stigbyglarna. Men för ett halvår sen hade vi en lektion där vi gick igenom hur man skänklar; om du har spelat fotboll så är det lätt att förstå.
Så som jag gjorde förut var mer som en tåpaj/tåfjutt, eller vad man ska kalla det, när man sträcker ut foten och lägger bollen ovanpå tån. Medan en skänkling ska vara mer som när mna tar bollen på bredsidan.
Hälen ska inte vara neråt, utan platt, som när du står på marken. När du skänklar så ska du fortfarande ha fotel i ett plant läge och skuta den framåt, då kommer tån peka ut en aning, men foten ska vara ungefär diagonal ut från hästens sida. Hälen ska framåt i en snärtig rörelse. Så att hälen nästan går lite medhårs, självklart ska du inte dra hälen i sidan på hästen utan bara snudda till, de är känsliga.

Jag vet inte om det är fler som gör så här, men jag tycker min skänkel har blivit mycket stadigare nu. Lycka till!;)

Hälen ska inte vara neråt, utan platt, som när du står på marken. När du skänklar så ska du fortfarande ha fotel i ett plant läge och skuta den framåt, då kommer tån peka ut en aning, men foten ska vara ungefär diagonal ut från hästens sida. Hälen ska framåt i en snärtig rörelse. Så att hälen nästan går lite medhårs, självklart ska du inte dra hälen i sidan på hästen utan bara snudda till, de är känsliga.

Jag vet inte om det är fler som gör så här, men jag tycker min skänkel har blivit mycket stadigare nu. Lycka till!;)
Tack!! Det ska jag definitivt testa! Det är alldeles för många gånger som jag skänklar lite snett uppåt, bakåt, särskilt när jag redan har skänkeln något bakåtförd (vändning, skänkelvikning t.ex.).

Jag hade också svårt i början med stigbyglarna! alla sa att man skulle sänka hälen och jag försökte men då spände jag hela vaden och hästen blev orolig:crazy:

Men sen kom en i stallet och sa "men tänk inte på hälen utan tänk att tårna ska peka uppåt:D" och de funka :bump:

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 659
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar