Tappar stigbygeln

B

Bettan_G

Hej, hoppas det här är i rätt forum nu. Men då jag rider så tappar jag stigbygeln (när jag sitter ner och galopperar) och när jag står i lätt sits och galopperar så brukar stigbygeln fara ända till klacken, så då måste jag stanna hästen och sätta stigbygeln på plats, detta händer också i traven VÄLDIGT ofta :crazy:, så jag vet inte vad jag ska göra? Jag är ganska lätt ( 40 kg ) så det är ganska svårt att trampa ned stigbygeln som vissa säger att man ska. Jag kan ju inte bli tynge än vad jag är om man säger så, och jag kan ju inte trampa ned båda stigbyglarna när jag rider i lätt sits (det är svårt iaf)
Snälla ge mig tips :idea:

Ps. detta händer mest i traven när jag travar lätt eller står i lätt sits och travar.

:bow:

Sv: Tappar stigbygeln

Jag tror att du kniper med knäna mot sadeln för att hålla balansen och inte trampar ner hälen ordentligt. Är du kort i hälsenorna så stretcha lite varje dag. Mellan knäna och sadeln ska det finnas lite luft, du håller balansen genom att vaden ligger emot hästens sidor.

Träna också på att ta och släppa stigbygeln utan att behöva använda handen. Du ska inte behöva stanna hästen för att flytta stigbygelns position på fotbladet. Du kan gott och väl rida utan stigbyglar ett tag för att hitta sitsen och komma ner i sadeln. Att du bara väger 40 kg spelar ingen som helst roll, stigbygeln väger bara ca 0.5kg på en ridhästsadel...

När du ska stå i sadlen i lättsits försök att stå på tån mest då får du inte foten så långt in.
När du tappar stigbyglen kanske du bör länga den 2 hål ner.

// Mina tips behöver inte vara rätt men jag använde mig innan med dom tipsen men inte nu längre för jag har inga problem.

Okej, tack! Ska prova dom när jag ska rida :D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 549
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Jag är nybörjare när det gäller hästar (är 27 år) och när jag har ridit, speciellt i trav, så tappar jag balansen samt att jag...
Svar
13
· Visningar
1 676
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 220
Senast: Badger
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈