A
anni0001
Tränade lite på marken igår, lite koncentrationsträning (unghäst). Ledde honom i repgrimma på gårdsplan och krävde lite koncentration och flyttade på lite kroppsdelar. Men jag begriper mig inte på denna häst!! När jag hanterar honom på det viset, då e han som en väluppfostrad hund. Jag hade longerlina på honom och gick kanske tre meter framför honom med slak lina, han följde mig i varje sväng, stannade när jag stannade och backade på röstkommando. Kunde tom få honom att "stanna kvar" och så gick jag fulla linan ifrån honom med höjda händer och när jag sen sänkte dem och smackade så kom han ända fram till mig.
Han flyttar sig undan mig hela tiden och tuggar, slickar, gäspar, sänker huvudet osv.
Men.
När vi ex ska lasta. Då har han NOLL respekt helt plötsligt! Vet inte hur många gånger han sprungit rakt över mig, struntar i ALLA kommandon och flyttar sig inte ens trots att hela jag trycker på honom.
Han blir ju inte stissig vid lastning utan bara rent ut sagt TJURIG och står mest bara stilla; och går han upp på rampen eller förbi den så mejjar han ned oss trots viftande piskor osv.
Varför slutar han lyssna?? Varför respekterar han mig inte vid lastning?
Hur tränar jag ytterligare?
Gå vi ut å går så är han uppmärksam och koncentrerad o lyssnar.
Lastar vi så lyssnar han inte alls. Jag kan trycka hur mkt som helst på honom utan att han rör sig ur fläcken från att dagen innan flyttat för bara en blick eller en höjd hand.
Förslag ??
Han flyttar sig undan mig hela tiden och tuggar, slickar, gäspar, sänker huvudet osv.
Men.
När vi ex ska lasta. Då har han NOLL respekt helt plötsligt! Vet inte hur många gånger han sprungit rakt över mig, struntar i ALLA kommandon och flyttar sig inte ens trots att hela jag trycker på honom.
Han blir ju inte stissig vid lastning utan bara rent ut sagt TJURIG och står mest bara stilla; och går han upp på rampen eller förbi den så mejjar han ned oss trots viftande piskor osv.
Varför slutar han lyssna?? Varför respekterar han mig inte vid lastning?
Hur tränar jag ytterligare?
Gå vi ut å går så är han uppmärksam och koncentrerad o lyssnar.
Lastar vi så lyssnar han inte alls. Jag kan trycka hur mkt som helst på honom utan att han rör sig ur fläcken från att dagen innan flyttat för bara en blick eller en höjd hand.
Förslag ??