Tappar pälsen!

-Catherine-

Trådstartare
Helt plötsligt börjar min pålle att tappa päls, sådär som om det vore vår och vinterpälsen lossnar. Det började bara över en natt, dagen innan lossade han inte alls så mkt :confused:

Kan det på ngt vis ha att göra med att vädret är lite märkligt?
Han får en noga utformad foderstat grundat på analyserat foder och extra b-vitamin, så det borde inte vara ngn brist där.

Vad tror ni? Ngn av era hästar som helt plötsligt fått "vårkänning"?

Sv: Tappar pälsen!

Hästar fäller och sätter päls efter solljuset, så jag tror inte att det handlar om ett infall pga varmare väder. Däremot har jag varit med om att flera hästar i samma stall började fälla päls när de fodrades igång med hösilage.
Symptomen försvann efter en kort tid, men ändå.

hmmm...nu har jag inte ändrat ngt alls i foderstaten, så då kan det ju inte vara den saken som orsakat fällningen. Inte heller verkar han vara nervös eller så, så att det skulle vara ngt sånt.

Det enda som jag har ändrat på är att jag tog fram ett gammalt täcke som jag haft till en annan häst och lät honom ha det en förmiddag (givetvis var täcket tvättat innan), men inte kan väl DET vara orsaken till att han helt plötsligt skulle fälla pälsen?

I övrigt är han i fin pälskondition, blank och fin..

aja...min pålle är ett mysterium, bara att acceptera :)

Brukar inte hästar fälla de tunnare sommarhåren när det är dags att sätta vinterpäls?

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 766
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
2 072
Senast: Speedway
·
Hästvård Är rådvill över min ena häst som förra veckan över en natt blev fruktansvärt öm och kokhet på fram- och insidan av ena hasen. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 536
Senast: skuggi
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare