Tappar manen! Kan det bero på medlet Dry Feet?

domesticus

Trådstartare
Min gula, spanska lilla barbiehäst tappar tussar av sitt långa, blonda svall! Brukar fläta manen på olika sätt (den är ca 50-60 cm lång) för att den inte ska åka in under täcket och gå av alltför mycket. Nu hade han haft flätorna i två dagar (vilket inte är ovanligt) och när jag skulle ta upp dem igår, fick jag stora tussar man i händerna!:eek:

Det enda jag kan komma på som är annorlunda, är att jag har börjat behandla hans strålröta med något som heter Dry Feet (Cavalor). Men, kan detta påverka? Det är ju visserligen starkt, men jag hade bara hunnit använda det i ett par dagar... (och det sprejas på under hovarna...)

Sv: Tappar manen! Kan det bero på medlet Dry Feet?

Hur ser det ut? Alltså, har stråna lossnat med roten eller har håret liksom gått av en bit ner?

Det känns ju mest troligt att han har lyckats skava av stråna, antingen kliat eller fått hjälp?

Ser han irriterad ut i hårbottnen? Verkar han kliig eller så någon annanstans?

Visst måste man kunna få en allergisk reaktion, och den kan gå fort, men jag tycker du isf borde se någon irritation eller liknande.

Ring en duktig veterinär och fråga, jag tror man också kan ringa typ giftcentralen och berätta vilka ämnen det är i medlet, så kan de slå upp och kolla om det rapporterats in några reaktioner sen tidigare.

Är det här första vintern du har hästen? Tänker på att mina islänningar nästan alltid även fäller man och svans(lite) när de börjar fälla vinterpälsen...

Jag har ett sto som var likadan fram tills för ca ett halvår sedan, när jag borstade manen eller tog ur flätor rasade det tagel i stora tussar. Min teori efter att ha provat lite allt möjligt är att det helt enkelt berodde på någon form av mineralbrist, eventuellt i konbination med stress. Hon är väldigt kinkig med att äta sina mineraler, och fram till i somras har hon stått på box över natten. Sedan hon ställdes på lösdrift har hon visserligen fortsatt med pillandet med mineralerna - men manen och svansen börjar plötsligt bli tjock och fin, och hon tappar inte alls lika mycket tagel längre.

Tappar han i svansen också? Jag tror knappast att ett medel som används i hovarna kan påverka så mycket på ett par dagar - åtminstone inte direkt (möjligen indirekt genom t.ex. att det känns i strålen och orsakar obehag/stress men det känns långsökt.) Om du ändå vill testa att luta med medlet så prova spraya äppelcidervinäger i hovarna istället. Det kan ta några veckor innan strålarna är hela och friska, men helt klart värt det att slippa använda starka medel.

Tills dess skulle jag nog fläta löst och låta flätorna sitta så länge som möjligt alternativt inte fläta alls. Min hingst har manen nedanför bogspetsen, och han brukar få ha sina flätor i 4-5 dagar innan jag gör om.

Håren har lossnat från roten. Såg inget konstigt i huden, men jag ska kolla noggrannare idag... Tänkte inte heller på något konstigt vad gäller svansen, men även det ska jag titta på närmare sedan.

Ja, det är första vintern jag har honom. Han har börjat fälla på kroppen och det har blivit mer senaste dagarna, så kanske kan det vara något sådant? Har frågat två av veterinärerna på jobbet om det idag och båda ställde sig tveksamma till om det kunde vara medlet. Visserligen är koppar rätt giftigt, men om det skulle vara en vanlig biverkning borde det ha stått, alternativt borde medlet inte säljas i "vanlig affär".

Vill att han ska få ha kvar sitt vackra hårsvall!:cry:

Det som är så konstigt är att det verkligen kom över en natt! När jag gjorde flätorna borstade jag igenom manen o då lossnade knappt ett strå... Han är ett matvrak, så inte ens minsta lilla mineralsmula går till spillo;) Dock kanske jag borde räkna på foderstatet lite mer ordentligt än vad jag har gjort den här vintern.

Jag läste i en gammal tråd om att du hade fått bra resultat med äppelcidervinäger. Förhoppningsvis behöver jag inte använda medlet så mkt mer, då hovarna ser torra och fina ut redan :)

Härligt att det går så snabbt med medlet ändå!

Men vad har ni för lyx-väder där hästarna redan börjar fälla vinterpälsen? ;) Förhoppningsvis hör det till fäll-perioden i och med att det kom så fort, annars borde det finnas andra symptom också som tyder på förgiftning.

Vad gäller just koppar så har det inte så mycket att göra med päls och tagel (utom möjligen att en brist kan visa sig i att hästen blir blekare och mattare i färg), ett överskott kan dock på verka zink och järn, där håravfall är ett symptom på zinkbrist. MEN - eftersom det har hänt över en natt skulle jag säga att det är föga troligt precis som dina veterinärer sagt.

Hehe, här i sydost har vi knappt haft någon vinter, så det är flera av hästarna som redan fäller ;)

Trötter: Kan det ju vara, men det var så konstigt då hårstråna verkligen lossnade från roten!

Tvättade och flätade den igårkväll och då verkade den sitta fast som vanligt... Mysko.

Pälsfällningen sätter igång när det blir ljusare och har inget med temperaturen att göra. Det är hormonellt och påverkas av hypotalamus. Här i Sthlms-området brukar vårfällningen börja vid 13-dan.

jag har lärt mig för 100 år sen på en hästkurs att just flätande inte är bra för ofta. Som med människor. Då kan håret trilla av, framförallt om det är hårt flätat eller om det är flätat efter tvätt. Alltså vi pratar om dygnet runt nu.

Hej!
Jag har ingen aning om det är medlets fel eller inte men kan tipsa om att använda sig av en stor ponnyfläta längs halsen det sparar rejält på manen. Variera med att göra den framifrån o bakifrån så att stråna inte alltid "viks" åt samma håll. Kör i lite Cowboy Magic gel och ge hästen Kentucky Carron Oil så ska du se att du snart får ordning på manen. Jag har också en häst med toklång man och har testat detta i ett par år. Upplever också att i perioder står man där med massor av man i handen men med ovan tips så har det blivit mycket! bättre. Lycka till!

Pälsfällningen sätter igång när det blir ljusare och har inget med temperaturen att göra. Det är hormonellt och påverkas av hypotalamus. Här i Sthlms-området brukar vårfällningen börja vid 13-dan.

Jo det vet jag förstås, "väder" var en impulsiv reaktion :) men här uppe där det mörknar redan kl 14 (ljustid ca 9:30 -14:30 alltså 5 timmar/dygn) har jag mycket svårt att greppa att ni redan pratar om pälsfällning :)

Dock måste ju ändå väderleken påverka, mina hästar sätter då bra mycket mer päls, och fäller senare, här uppe än vad de gjorde när vi bodde i mellansverige.

Trötter: Kan det ju vara, men det var så konstigt då hårstråna verkligen lossnade från roten!

...Vilket antyder att en annan häst har kliat/tuggat. Hästar kan vara rätt hårda mot varandra och det är inget ovanligt att de nafsar och råkar slita med sig en tuss man (från roten).
Iom att det kom så plötsligt är det nog inte det medlet du använder.

Om du dessutom har manen flätad är det ännu lättare för hästen att dra av en stor bit. Fläta för all del när du rider, men att fläta när hästen är ute i hagen med andra hästkompisar är inte iom att de så lätt sliter av stora delar.
Sen är det också så att i perioder tappar dem mer man bara, det är inget att oroa sig över.

Jo det vet jag förstås, "väder" var en impulsiv reaktion :) men här uppe där det mörknar redan kl 14 (ljustid ca 9:30 -14:30 alltså 5 timmar/dygn) har jag mycket svårt att greppa att ni redan pratar om pälsfällning :)

Dock måste ju ändå väderleken påverka, mina hästar sätter då bra mycket mer päls, och fäller senare, här uppe än vad de gjorde när vi bodde i mellansverige.
Du säger det ju själv, det är mörkare längre så det är ju inte konstigt att de sätter mer päls och behåller den längre än när ni bodde längre söderut, det skiljer ju i mängden dagsljus.

jag har lärt mig för 100 år sen på en hästkurs att just flätande inte är bra för ofta. Som med människor. Då kan håret trilla av, framförallt om det är hårt flätat eller om det är flätat efter tvätt. Alltså vi pratar om dygnet runt nu.
Jag säger samma sak!

Så har jag i alla tider gjort med hästar som är svåra att rycka manen på, men där den behöver tunnas ut (vilket är svårt med en trimkniv). Då har jag flätat manen och haft den flätat i ca en vecka. Håret bara rasar av efter det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka