Tappar hullet ganska mycket!

Mysaan

Trådstartare
Vet att det finns massor av sådana här trådar. Men jag måste fråga specifikt om min pojke i alla fall.

Travare 163 cm hög ganska normal byggd. I januari vägde han 550 ca (ta och ge något kilo) och var i lagom hull.

Han är under igångsättning sedan i januari men har nu tappat i hull och sätter inga muskler att prata om över huvudtaget.

Tyvärr har vi oanalyserat grovfoder.
Han äter fri tillgång på silage och i snitt äter han då ca 25 kg per dag. Silaget är ganska torrt när man känenr på det så det har en hög ts halt.
Efter som han började falla ur så började jag ge honom kraftfoder också. Så han får 1 kg fullfoder special för svårfödda travare.

Kan tillägga att han går på lösdrift och han som det är nu skrittas för hand 2*25 min/vecka och från rygg 2*30 min/vecka.
Alltså inget hårt arbete alls.

Veterinären vet inte alls vad det är för fel. Han har vid olika tillfällen visat hälta på antingen det ena eller andra benet. Så han är aldrig helt fräsch.

Sv: Tappar hullet ganska mycket!

Ts-halten kan du själv kontrollera med hjälp av microvågsugn eller vanlig ugn. Beskrivning har tagits upp här på buke, bara att använda sökfunktionen. Det är inte helt otroligt att det behövs lite extra protein i foderstaten också. Sedan är det inte så underligt att hästen tappar muskler när han inte rids. Helt naturligt alltså.

Ts-halten kan du själv kontrollera med hjälp av microvågsugn eller vanlig ugn. Beskrivning har tagits upp här på buke, bara att använda sökfunktionen. Det är inte helt otroligt att det behövs lite extra protein i foderstaten också. Sedan är det inte så underligt att hästen tappar muskler när han inte rids. Helt naturligt alltså.

JO men han håller på och sättas igång efter 6 månaders vila och har alltså mindre muskler nu än när han vilade.

Fullfodret han får är ett högproteinfoder. Han tappar inte bara muskler utan även hull. Han har sedan i januari tappat från 550 kg till 495 kg vilket jag tycker är kraftig viktminskning.

I förmiddags när jag var där så var han ännu hängigare och hade dessutom diareé och veterinären säger bara avvakta.

JO men han håller på och sättas igång efter 6 månaders vila och har alltså mindre muskler nu än när han vilade.

Fullfodret han får är ett högproteinfoder. Han tappar inte bara muskler utan även hull. Han har sedan i januari tappat från 550 kg till 495 kg vilket jag tycker är kraftig viktminskning.

I förmiddags när jag var där så var han ännu hängigare och hade dessutom diareé och veterinären säger bara avvakta.
Oj då, det var inte bra alls. Att han är allmänpåverkad är definitivt oroväckande:eek: Hur länge har han varit hängig. Kan det vara att ni öppnat en ny ensilagebal och att han i samband med det blivit sämre? Då kan det ju vara fel på den balen kanske. Har han bytt hage, stall eller något annat som kan ha påverkat hans matsmältning negativt. Då tänker jag inte på stressmage i första hand, utan att han kanske får annat vatten eller att det finns något i hagen som han inte tål. Försök vara lite detektiv och tänk verkligen efter om det inte är någonting i hans omgivning som har förändrats. Att hästar blir lite lösa i magen ibland är ju inte så farligt, men om han inte är pigg är det värre. Hoppas du kan lista ut vad som har förändrats, och om han inte piggar på sig får du ringa vet. igen. Hoppas det ordnar sig

Avmaskad i våras efter träckprov och har sedan tagit ett prov i höstas och nu ett i januari. veterinären tror inte att det är mask

Vaddå tror? Bandmask har just avmagring som ett symptom, särskillt den här tiden på året. Han får väl se till att ta ett blodprov för att kolla om han inte vill ge dig rådet att avmaska. Bandmasken syns nämligen inte alltid på träckprov då den avger ägg sporadiskt till skillnad från rundmaskar som man lätt ser på träckprov.

Ursäkta, men nu blir jag nästan arg (på veterinären, inte dig). BYT VETERINÄR! Man kan inte bara vänta när det tydligt är något fel på hästen som påverkar allmäntillståndet.

Han var hängig i går på dagen och sedan var jag givetvis tillbaks på kvällen för jag hade en orolig känsla i magen. Han var klart piggare då och åt lite. Ingen feber. Men jag såg då i samband med att han åt att han spottade ut tussar av silaget.

Stallägaren berättade då att han hade försökt kasta runt maten i munnen när han stod inne över natten för ett tag sedan och fick kraftfoder.

Så jag misstänker att det helt enkelt är så att han har svårt att äta pga något i munnen. Om han då inte fått i sig silaget utan bara nappat gräs så är det inte så konstigt att han går ner i vikt. Försöker nu få tag i veterinären för att få tid att kolla hans tänder.
Fram tills dess kommer han få lucern pellets så han får i sig energi och preotein.

OM detta är fallet så förklarar det en hel del.

Jag vet att våra veterinärer är väldigt mycket för att avvakta! :crazy:
Men nu ska han kollas i munnen och då kan man passa på att ta ett sådant blodprov också.

Jag vet att våra veterinärer är väldigt mycket för att avvakta! :crazy:
Men nu ska han kollas i munnen och då kan man passa på att ta ett sådant blodprov också.

Men alltså, jag förutsatte att munnen kollats när vet ändå var där. Man ska inte förutsätta saker... jag försöker lära mig det.

:crazy: Nä han är inte kollade i munnen. Jga tyckte han skulle göra det när han var ute sist men eftersom han tycker hästmunnar är läskiga så sa han att det inte behövdes. :crazy:

Så nu hoppas jag att det är så enkelt att det bara är tänderna.

Ja, kolla tänderna på hästen! Han kan ju ha en inflammation i en tand eller vad som helst. En del hästar kan ju bli väldigt vassa. Rekomenderar att du åker till en RIKTIG hästtandläkare! Oftast har inte den allmänna veterinären de små verktyg som behövs för att komma in ordentligt i hästens mun. Jag rekomenderar Djurtandvårdskliniken utanför Linköping, men det går ju söka i tidningar (bl.a Ridsport) eller på nätet.

Tack! Ska läsa igenom länken!

Vet inte om du med länken syftade på att han skulle slutat äta pga av stress. Vilket jag tror att du hade i åtanke.

Men han äter gräs och han äter sin lucern så jag tror inte riktigt på det. Även om man mycket väl skulle kunna trott det om han inte ätit gräs och lucern.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 880
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 230
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 249
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Föräldrarpenningtillägg
  • Vad gör vi? Del CCIX
  • Mens