Tappar hull och muskler fort.

Sv: Tappar hull och muskler fort.

Va bra, TACK ! Soja och kli har jag också hemma så då ska det nog bli bra..
Tack Tack än en gång..!! :bow:
Nu hoppas vi på att pollen ska hålla hullet lite bättre.
Inte undra på att han tappat med den foderstaten jag har haft. !!!
Man blir ju lite förgrymmad alltså.
Jag gav ändå lite i överkant än vad dom hade sagt. Dom rek. 9kg hö och 1.2kg groov..Jag har gett 10-12kg hö och 1.5kg groov...
Jaja..behöver inte älta om det nu, utan jag börjar så smått att öka på kraftfodergivan istället..!
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Förresten, om hästen verkar behöva mer mat så höj höet och Grooven lite till, ex 1 kg hö och 0,5 kg Groov. Då hamnar MJ på 115. Räcker inte det heller så höj höet 1 kg till.

mvh Jessica
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Jessica...
Kom att tänka på en sak till...!!! Satt och läste Kraffts foderhäfte och där stod det om Krafft Rehab. Trodde att man endast använde det till konvalecenthästar. Men det stod också att man kunde ha det till äldre hästar, unghästar och även tävlingshästar inom western..!!!
Dels för att behålla hullet eller öka, utan att för den skull proppa i dom massa grejer som stiger dom åt huvudet.
Tanken slog mig lite nu att undra just hur min häst kommer att bli med så mycket kraftfoder..det har lite lätt att snurra till i huvudet på honom ibland..!
Eftersom jag har en westernhäst som jag tävlar i western och det stod just att Rehab var så bra till westernhästar för att man kunde mata på men ändå att dom behöll lugnet så funderade jag på det.
Skulle det vara värt att prova och hur skulle en sån foderstat se ut med mitt hö ??
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Du kan byta Grooven mot Rehab men ge då 400 gr vetekli och ingen soja.

10 kg hö
1 kg lucern
2 kg Rehab
400 gr vetekli

MJ 104
Smrp/MJ 6,16

Om du vill ha mer protein i foderstaten så lägg till lite soja typ 50 gr.

mvh Jessica
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

ja nånting är defenintivt fel. normalt så tappar inte hästarna nåt på ca 4-5 veckor!
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Ja undrar om inte 10-12 kg grovfoder är för lite??
Ja menar en hästs föda består ju egentligen av gräs! eller hur ?
Mina hästar har fri tillgång till rund balsbuntat hö i hagen(+ i box kväll) å får inte alls mycket kraft, Men analysera höet så det har bra värden. Då får de i sig mineraler,vitaminer oxå socker osv
Mina hästar har fått på sig ordentligt med hull, även andra hästar som vars ägare köpt hö av oss!

en häst äter ju facktist normalt annars 18 timmar per dygn!!
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

MissSpider skrev:
...Men analysera höet så det har bra värden. ...

Men värdena blir väl inte bättre bara för att man analyserar höet?!?

Ett hö med låg Smrp/MJ-kvot är inte lämpligt att ha fri tillgång på.

mvh Jessica
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Håller faktiskt med Jessica här, tror knappast min häst skulle bli bättre i hullet av att ha en rundbal i hagen och äta så mycket han vill av detta hö..är det dåliga värden så spelar det nog ingen roll hur mycket han äter av höet..han måste ha komplement för att få upp hull och muskler.
Fast han får så pass mycket så jag kan nästan säga fri tillgång. Han äter ca 10-12kg om dagen, och det är nästan alltid lite kvar från föregående måltid när jag kommer med nästa..så han står sällan utan hö. På morron är det tomt men då har han ju haft hela natten på sig att äta.
Ska i allafall bli himla intressant att se om det händer grejer nu när jag ökat på kraftfodret så pass mycket.
Tack Tack Jessica..
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

Nej såklart inte blir höt bättre utav att man analyserar det!!)
Dåligt å lite snabbt skrivet av mig!
Men egentligen så klarar sig en häst på enbart hö! (viss mån å behov kompleterat med kraftfoder)
 
Sv: Tappar hull och muskler fort.

MissSpider skrev:
Men egentligen så klarar sig en häst på enbart hö! (viss mån å behov kompleterat med kraftfoder)


Håller med!!!

Mvh Jessica
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
478
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
346
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 272
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 192
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp