Tappar hår

E

emelit

Min stackars häst har fått en massa bett precis framför sadelgjordsstaden vid armbågen. Små svullnader som det flagnar av hud på och håret fallet bort.
Vad ska jag göra åt detta? Som det är nu vågar jag inte rida med min vanliga sadelgjord med stor risk för skav. Får väl införskaffa en med fårskinnsludd.
Men vad ska jag göra åt det här? Och vad beror det på? Allergi?

Sv: Tappar hår

Nu har han stått i två dagar och det har blivit värre under tiden, så sadelgjorden tror jag inte det är.
Det kan väl vara eksem, men bara där? Brukar det inte klia i manen och svansen då? Eller?
Och hur ska jag behandla det?

Jag tycker du ska prata med veterinären. Om det är bett från insekter är det konstigt om det bara är där. Veterinären är mitt råd. Om du vill testa något enkelt kan du smörta på Helosan som finns att köpa på Granngården och apoteket. Det är mjukgörande, mild och du kan använda den varje dag utan problem. Om det inte blir bättre bör du prata med veterinären.

En sak jag kom att tänka på... Min syrras häst fick ett bränssårliknande sår förra sommarn var flughuvan låg an mot hakan (vet inte vad det kallas, men precis nedanför ganaschen mot mulen) och det berodde på flugmedlet renons. Det verkar som att renons i kombination med värme skapar skavsår lättare. (förutsatt att det är en sadelgjord eller grimma som också ligger an)
Så du kanske inte ska spruta han med flugsprej om du gör det...

Jag kan inte så mycket om eksem, men på människor kan det vara lite varstans, så det borde väl kunna vara så med hästar med att det bara dyker upp på ett ställe?

Kan det möjligtvis vara så att han reagerar på Skillingarydsalvan då kanske? Började nämnligen smörja in stället när det började flagna med det.
Jag sprayar inte flugmedel av något slag när sadlen ska sitta, så jag tror inte det är det..

Det har inte råkat hamna där då? Flugmedlet sitter ju kvar på huden (ämnena kanske inte är så ativa längre efter ett tag) i en månad.... Om du inte tvättar hästen.

Tror inte det är savlan, nåt måste ju ha hänt att såret uppstod... Fanns såret där efter ett ridpass?

Oj då,har råkat ut för precis samma sak! Hon har några bulor,tror det är bett och två av dem (på varsin sida) bakom armbågen har tappat päls.Sadelgjorden ligger ju en bit bakom men huden där blir ju lite veckig,kanske de blir extra känsliga för bett där då?
Har också använt skillingarydssalvan,men nu provar jag att inte ha den så får vi se om det blr bättre :confused:

Jag ska nog ta och testa Helosan, så får vi se vad resultatet blir. Annars får jag väl ta att ringa vet...

Det är ju itne precis vid sadelgjordsstaden, men precis framför, som på din. Där är ju huden tunn och ganska känslig, men jag undrar liksom varför det blir så sönderbitet just där

Undrar också varför det bits så mycket där :confused: Ska prova med Chevalet när såren har läkt ihop.Brukar också vara noga med att svampa av hästen därikring efter ridning då den blivit svettig.Har för mig att bromsar och flygfän gärna biter där det luktar svett.

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 319
Senast: Elendil
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 615
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 429

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka