Tappar hår

F

Fnurra

Mitt ena marsvin, en teddyhona tappar jättemkt hår.. :(
Mest på magen men även på nackan , sidorna och ljumskarna. Nås som vet vad det är?

det kan vara vitaminbrist... då får marsvinen kala fläckar och ibland kan tänderna gå av. Vår marsvinshane hade vitaminbrist. Till skillnad från kaninerna så måste marsvin ha vitamintillskott i vattnet. Det klarar sig kaniner utan men inte marsvin.

Men det kan också vara ringorm. Det är en svampsjukdom som också kan smitta männsikor. Om den tappar så här mycket päls men ändå inte har fel på tänderna så låter det som ringorm i mina öron.

Min första tanke är också sellnic.

Marsvin behöver mycket c-vitamin, men ge det inte i vattnet! Ge istället grönsaker med mycket c-vitamin i. Tex kål.

Ta marsvinet till en kunnig veterinär!

Lycka till! :bump:

Om hon kliar sej, ta henne till veterinär direkt! Kliar hon sej inte så är det säkert endera vitaminbrist eller hormonförändringar...vanligt på honor.

Tappar fläckvis hår eller bara normal-fäller?
Teddymarsvinet jag passar just nu fäller en hel del...

Min första fråga till dig är om det bara är vissa hårstrån hon fäller, eller om det är "stora" tussar??
Marsvin tappar rätt mycket päls när de fäller.
Mitt tips är att du ringer en vet. Bättre ringa en gång för mycket....

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 968
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar