Tappar energin inne på banan

I

Illen

Ponnyn jag tävlar brukar oftast gå bra på framridningen men sedan när jag går in på banan så är det något som händer, ponnyn tappar en halv växel och blir okoncentrerad och loj. Är det några mer som känner igen det här problemet? Vad och hur kan man göra något åt det?

Sv: Tappar energin inne på banan

Oja, jag har precis samma problem med min.
Så fort jag lägger ifrån mig spöet så försvinner även framåtbjudningen.

fast med min så är det inte spöet, det tror jag inte iaf..

har precis samma problem med min, skummt det där, hon är vanligtvis vad man skulle kalla en het häst. Jag rider henne inte med annat en ett hoppspö till vardags att ha om ifall att det skulle hända något. rider inte med sporrar annat än på dressyrtävling. Så fattar inte varför hon dör, det är ju en pigg häst jag har, när hon kommer in på hoppbanan är det en annan femma. Funderat på om man ska våga kicka till henne lite lätt innan man rider in på banan, weakie weakie liksom. Men då kanske hon flyger all världens väg:crazy:.

Har hänt mej några gånger, för oss har det betytt att jag ridit fram lite för länge. Han har liksom hunnit tröttna.
Det är ju så olika.
En kompis häst gör likadant men där betyder det nog mer att den(och ryttaren också kanske) blir spänd när de ska in på själva tävlingsbanan. Framridningen är ju alltid helt ok...verkligen surt!

Åh, så gör min ponny med :( Fast det är helt klart MITT fel för han kan gå hur bra som helst på en dressyrträning och sen när jag rider programmet (alltså på träning) går han lika dåligt som på tävling! Jag glömmer bort att rida när jag måste tänka på programmet också tror jag, för att göra rörelserna ur programmet var för sig fungerar utmärkt :banana:

Har någon några tips vad man kan göra åt det?

Jag red en ponny som vi hade samma problem med. Det gäller att hitta de vinklarna som domaren inte ser och "sporra" till lite lätt i sidan. Sedan får man som ryttare inte låsa sig. Så att det sätter stop för hästen. Utan driva med bäckelbenen framåt.

Jag har en ponny med exakt samma problem och honom rider jag inte fram länge ungefär bara skritt, trav och gallop. jag brukar också spänna mig och istället för att släppa med skänklen sitter jag bara och klämmer utan att släppa. man måste våga kicka till dom lite där domaren inte ser. men det e ju bättre att kicka till den en gång var domaren ser och sen går den framåt resten av pogramet än att man inte våga och den e loj i hela pogramet eller?

Lycka till

Om det här bara inträffar innanför de vita staketen så tror jag nog att det har med med dig att göra än med hästen. Visst hästen kan bli spänd på tävling och bli seg av spänningen.

Jag har upplevt exakt samma sak som du, och det har säkert de flesta som tävlat dressyr, att det är så jädra svårt att rida bra innan för de där vita staketen! För mig har det alltid handlat om att det är jag som varit spänd/låst pga nervositet, det behöver inte vara mycket nervositet men våra pållar har ju en förmåga att känna det mesta vi gör.

I mitt "fall" handlade det om att jag började rida/driva/klämma som en galning för att jag fick lite panik att min häst skulle lägga av inne på banan, och red 100gr så mkt som min häst är van vid, varför han nu skulle göra det? Och så blir man lite spänd i armarna och håller lite hårdare i tygeln, vilket då uppfattas som broms... Inte konstigt att det blev klämmigt och segt och ridkänslan var kass.

Det jag gjorde för att "lösa" problemet, var att först såklart ta reda på vad problemet var, och sedan rida mer avslappnat och rida som jag alltid gör, min häst känner nu igen sig i min ridning på banan, och upplever också då mina hjälper som vanligt vilket gör att han svarar på dem på ett sätt som jag är van vid. ( i de bästa ritterna iaf;) )

Jag tror att du kan lösa ditt problem om du går till dig själv och reder ut vad du kan ändra i din ridning för att det ska bli bättre, du kanske inte är medveten om att du blir spänd på tävling, det smittar väldigt lätt av sig på hästen. Och spänningen kan göra hästen seg och "inbunden". Vilket gör att den kan bli okänslig för dina hjälper.

Jag menar hästar funkar ju inte så att de tänker "kolla, nu ska vi tävla dressyr, nu ska jag vara riktigt slö idag" ;)

Lycka till!

oj va långt det blev!

tack för svaren! ja det beror antagligen på mig då. men det är så himla svårt att ändra på en sådan grej men jag ska försöka och se ojm det blir bättre:)

Du måste skapa förutsättningar för att din häst ska kunna slappna av inne på banan, du måste få den lösgjord.

Jag har haft samma problem, ibland beror det på ryttarens koncentration som släpper inne på banan men jag tror de flesta av fallen är lösgjordheten.

Man ska inte tro att det här med lösgjordhet är lätt, de världsbästa har lyckas inte heller alltid.

När hästen är lösgjord får man känslan av att hästen gör allt för dig och anstränger sig för att inte bli distraherad av annat. Underbar känsla :love:

Vissa tror att vissa häster helt enkelt inte vill tävla... jag vet inte riktigt hur jag ska yttra mig om det men jag håller i alla fall inte med, eftersom min ponny nu visat motsattsen.

Vi gjorde nämnligen ett uppehåll och tränade två dagar i veckan i ett halvår på bortaplan för tränare och tillsammans med tränaren lade vi upp varje dag, hur jag skulle rida/träna ponnyn.

Det började med att tränaren hoppade upp för att visa mig känslan av en lösgjord häst. Jag var på vippen att gråta efter den träningen :love::love:

Så, nu är hårdträningen/omprogrameringen klar och vi tävlar. Men pga uppehållet så blir jag nervös och gör många misstag. Men en sa är annorlunda, hon går frammåt. Nu beror det BARA på mig och jag tror det enda som kan få det bättre nu är att tävla och rida igenom program ofta så jag får tillbaka min tävlingsinstinkt och den börjar komma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Småbarn Sonen på snart 15 månader har inte att sova på sin favoritlista. Han sov bra de första två månaderna i sitt liv sedan hände något. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 174
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka