Sv: Tappar energin inne på banan
Om det här bara inträffar innanför de vita staketen så tror jag nog att det har med med dig att göra än med hästen. Visst hästen kan bli spänd på tävling och bli seg av spänningen.
Jag har upplevt exakt samma sak som du, och det har säkert de flesta som tävlat dressyr, att det är så jädra svårt att rida bra innan för de där vita staketen! För mig har det alltid handlat om att det är jag som varit spänd/låst pga nervositet, det behöver inte vara mycket nervositet men våra pållar har ju en förmåga att känna det mesta vi gör.
I mitt "fall" handlade det om att jag började rida/driva/klämma som en galning för att jag fick lite panik att min häst skulle lägga av inne på banan, och red 100gr så mkt som min häst är van vid, varför han nu skulle göra det? Och så blir man lite spänd i armarna och håller lite hårdare i tygeln, vilket då uppfattas som broms... Inte konstigt att det blev klämmigt och segt och ridkänslan var kass.
Det jag gjorde för att "lösa" problemet, var att först såklart ta reda på vad problemet var, och sedan rida mer avslappnat och rida som jag alltid gör, min häst känner nu igen sig i min ridning på banan, och upplever också då mina hjälper som vanligt vilket gör att han svarar på dem på ett sätt som jag är van vid. ( i de bästa ritterna iaf
)
Jag tror att du kan lösa ditt problem om du går till dig själv och reder ut vad du kan ändra i din ridning för att det ska bli bättre, du kanske inte är medveten om att du blir spänd på tävling, det smittar väldigt lätt av sig på hästen. Och spänningen kan göra hästen seg och "inbunden". Vilket gör att den kan bli okänslig för dina hjälper.
Jag menar hästar funkar ju inte så att de tänker "kolla, nu ska vi tävla dressyr, nu ska jag vara riktigt slö idag"
Lycka till!
oj va långt det blev!