"Tappar" baken

Sv: "Tappar" baken

kl
Min blir lite snubblig i bakkärrnan i nedförslut när det blir för långt mellan skoningarna. Alltså när bakhovarna är för långa. Kan det vara något sådant?

Hon går alltid mellan sju-åtta veckor på varje skoning. Har en superb hovslagare (hon examinerar andra hovisar bla) och bakfötterna blir aldrig långa.

*kl*

Har pratat med min veterinär idag och hon anser inte heller att klinik är nödvändigt. Hon hade inga särskilda spänningar, hon är jättefin att rida, hon utvecklas hela tiden. Jag är dessutom rätt överkänslig i ridningen på om hästen har något motstånd efter lång skadehistorik på min gamla häst (som jag fick ta bort). Jag tycker inte heller att man ska fara till klinik "i onödan", och finns ingen initial hälta säger dessutom fb nej till ersättning.

Hon har dessutom vuxit en del senaste tiden och detta kan också vara en anledning till hakning.

Rent krasst är det också så att om ponnyn har fått en reaktion på det arbete hon gjort hittills kommer hon aldrig hålla för nånting. Hon har som sagt vilat i tre månader och nu varit igång med lätt arbete 5 dgr i veckan i snart två månader.

Blir det sämre eller om jag känner minsta i ridningen kommer jag garanterat stå utanför kliniken dagen efter! Jag är väldigt nogrann med hästarna så ingen behöver tro att jag låter bli att kolla henne!

Är inte så insatt i patella förutom att en unghäst i stallet har det.
Man har gjort små snitt i senan för att länga den. Själva operationen var enkel.
Hästen är mycket bätttre men inte helt bra.

Op för patella är en nödlösning.När man skär av ligamenten så påverkas hästens "ståapparat" som låser lederna när de står och sover. Ponnyn här är i princip helt opåverkad förutom just i nerförsbackar.

Har diskuterat med ponnyns ägare nu och hon kommer inte att röntgas OM hon inte blir sämre förstås.

Red nu på förmiddagen och hon kändes superfin! Tappade lite i några nerförsbackar, men inte alla:).

Kl

Har liknande problem med min medryttarhäst sen 1 månad tillbaka, ett 9-årigt Friesersto. Hon är under igångsättning nu, har endast ridits 1-2 dagar i veckan senaste året och dessförinnan haft föl. Först var hennes hovar förvuxna och med usel vinkel, har dock ny och mkt bra hovslagare nu (samma som Fioranos) som kommer fortsätta sko henne. När hovarna var kassa snubblade hon åt alla håll för att sedan bli otroligt mkt bättre efter skoningen.

Men när det allmänna snubblandet försvann märkte jag att hon tappar bakbenen. Det händer några gånger varje ridtur när vi efter 100m kommer till första nedförsbacken, tidigare var det bara nån gång men nu tycker jag det blir mer och mer. Efter att hon stått tre dagar nu i veckan var hon jättedålig första 100 m sen blev det bättre och bättre. Igår var det mkt mindre. När jag balanserar upp henne och hon börjar jobba gör hon det inte alls och då känns hon positiv, mjuk och fin, precis som Fiorano beskriver. Dock sned åt höger men det har blivit mkt bättre. Ska tilläggas att hon även snubblat till riktigt ordentligt och gått ner på knäna i svagt nedförslut, en gång med mig och någon gång med ägaren.

Hon går än så länge på bete i kuperad hage. Förklaringen till att hon var sämre häromdagen kan vara att hon hade tagit sig ur hagen eller att hon blivit kall då hon stått otäckad i dåligt väder (har lagt på täcke nu och hon kommer snart stå inne på nätterna).

Eftersom ägaren är nybörjare vill jag gärna ha lite tips på idéer på vad det kan vara så jag kan råda henne om hur vi ska gå vidare. Kanske har hon överansträngt sig? Vi har tagit det lugnt, skrittat mkt på lång tygel och lite i form och travat max fem minuter per pass (oftast 1-2min) men kanske har jag varit för ivrig ändå? Vi har även en fem minuters klätterbacke varje ridpass för att komma ut i skogen.

Finns det förresten något som just Friesrar är mer benägna att få?

Är så himla glad idag! Red på banan och hon gick så himla bra:love:! Jättefin känsla och på vägen dit tappade hon inget bakben i backen ner mot banan:). Tror att den där kirobehandlingen på både henne och mig gjorde riktigt stor skillnad!

Skönt att höra!
Jag var ju hos vet häromdagen och hon trodde att min häst tappar baken av ren obalans, brist på styrka. Hoppas det är svaret och inget annat konstigt. ,

Har böjprov gjorts?

Jag hade röntgat o inte kört på på en så pass ung, även om det är en ...ponny.

Den borde inte tappa bakkärran alls efter så lång vila o kirobesök.

Du investerar ju så mkt i den så varför inte utreda?

Ber om ursäkt om den är utredd.

I samråd med ägaren till ponnyn kommer hon inte att röntgas. OM hon hade haft problem i ridningen, OM det hade varit något större än att hn tappar ett bakben i någon nerförsbacke hade hon gåtts igenom. Hon är superfin att rida och då vill jag inte hålla på att leta problem. I synnerhet när en del av problematiken för just detta fenomen är brist på muskler som stabiliserar upp patellan.

Jag tränar henne varierat och genomtänkt (hon jobbar fem dagar i veckan, två dagar i skogen, två på banan och en dag för hand). Hon går korta pass på banan med mycket skrittpauser och stora spår. Jag är ingen "voltryttare".

Ponnyn är väldigt lovande och kommer ev att säljas när hon är klar för FEI. Finns det då röntgenplåtar med fynd, som då ändå inte haft betydelse om hon kommer så långt i utbildningen sänks priset ordentligt. Det är den krassa verkligheten. Så därav blir planen att rida på tills det isf eventuellt tar emot. Och just nu tar det inte emot nånstans.

Har varit ute och skrittat en timma i skogen ikväll utan att något bakben tappats:). Och då hade hon ändå rätt bråttom.

Jag hade inte heller röntgat. Men böjt henne på klinik.

Just för att tappa bakben ibland i nedförsbackar var det ENDA tecknet på min..

Så, med en klinikkoll får man (förhoppningsvis) ett kvitto, och är där en ledinflammation så är det ju bättre få fatt i den nu än när den blivit värre.

Det finns en anledning de behöver rättas av kiro oftast. Visst kan de rumplat i hagen osv, men 'din' ponny har tappat bakben såpass länge så risken är låsning/snedhet kommer kompensatoriskt pga sparar ett ben.

Så skulle jag resonera

Men eftersom hon har tappat bakben sen jag fick henne för ett år sen-då hon inte vara riden alls så har jag mycket svårt att tro att hon skulle ha en ledinflammation. Isf har hon gåt med den i ett helt år och dessutom hållt den kvar under tre månaders vila.

Jag tror att hon det blev sämre nu för att jag varit lite för ivrig i igångsättningen sen vilan plus att hon satt fast i högersidan. Att hon gjorde det berodde dessutom mest på min egen snedhet i just högersidan. Det är bådas vårat svåra vara.

Jag vill verkligen inte vara en sån som slår ifrån mig allt vad folk säger! Men jag vill heller inte vara den som letar en massa fel på en ponny som fungerar i princip helt perfekt i ridningen:). Jag kan lova att minsta lilla jag känner som är fel i ridningen att hon medebums kommer in till klinik för koll!

Men eftersom hon har tappat bakben sen jag fick henne för ett år sen-då hon inte vara riden alls så har jag mycket svårt att tro att hon skulle ha en ledinflammation. Isf har hon gåt med den i ett helt år och dessutom hållt den kvar under tre månaders vila.

Min har troligtvis gått med sin i ett par år... :( Det var ju säkerligen det som spökade redan för nästan två år sedan när vi var på stor klinik och hon konstaterades ha en "rörelsestörning" som bestod av att hon landade för mycket på tårna. Det hon gjorde var att hon antagligen redan då lade över för mycket vikt på fram för att avlasta bak, men det var det ingen som förstod tyvärr. För tappade bakben gjorde hon redan då, men ingen lyssnade på att jag sa det.

Så, ja, jag hade definitivt satt hästens hälsa först och fått den böjd ordentligt för att ha lite mer hum om vad det är som gör att hon tappar/har tappat sina bakben.

Låter som ett välkänt SI leds problem, ta ut en ET som kan. Inte alla som är riktigt bra på just den leden. Finns en som är spec på just den leden:)

Min är visad och bedömd med en 9 för sin trav innan jag fick henne-så ingen rörelsestörning här inte:). Tycker dessutom att traven har utvecklats i rätt riktning och förra veckan på linan längde hon och hade sånt sväv att jag blev alldeles varm:love:!

Clovergirl: Jag har ridit hästar med SI-ledsproblematik och de har känts helt annorlunda. De har helt saknat framåtbjudning, tryckt emot, absolut inte velat galoppera och när de väl galopperat har de slagit över i korsgalopp främst i övergångarna. De har också tappat bakben på rakt spår och varit ganska ovilliga att gå nerför öht. Min kiro helhetsbehandlar dessutom är jag har fullt fortroende för honom:). (Han samarbetar och rekomenderas av en väldigt bra klinik här uppe dessutom).

Operation för patellaupphakning behöver inte innebära att man skär av något. Det kan också göra med titthål genom att man rispar senan så den förtjockas något när den läker (om jag nu uppfattade det vet. sa på rätt sätt).

till TS: att patellaupphakning dyker upp när hästen vilat är inte så konstigt, musklar sig hästen igen så kommer antagligen hakningarna att försvinna. Eftersom hästen varit mjuk och ridbar så skulle jag tippa på att det kommer att gå bara bra, men det kan vara bra att veta att hästen kanske inte bör vila långa perioder.

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 946
Senast: Elisha
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 923
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka