Fiorano
Trådstartare
Min femåriga ponny har ända sen hon började ridas haft tendenserna att "tappa" ett bakben i nerförsbackar. Har förklarat det som att hon är ung och obalanserad och därför inte riktigt hinner med sig i backarna. Nu har det dock blivit värre tycker jag och i fredags hände det flera gånger. Kiropraktor är bokad till på tisdag och min känsla är att hon har ngn form av låsning som gör att hon inte får med sig (ffa höger) bakben. Är hundra på att det inte är sadelrelaterat då hon är likadan med både hopp och dressyrsadeln och barbacka.
Har dock en fundering om det kan vara så att det är för att jag som ryttare är låst i högersidan som gör att hon inte kan röra sig obehindrat? Kan det vara så känsligt? (Jag kommer också bli behandlad på tisdag).
Vad är annars era erfarenheter om när hästarna tappar baken så här? Händer som sagt enbart i nerförsbackar och tidigare endast när hon förhastar sig och går för fort neråt. Men i fredags även när hon gick långsamt.
Har dock en fundering om det kan vara så att det är för att jag som ryttare är låst i högersidan som gör att hon inte kan röra sig obehindrat? Kan det vara så känsligt? (Jag kommer också bli behandlad på tisdag).
Vad är annars era erfarenheter om när hästarna tappar baken så här? Händer som sagt enbart i nerförsbackar och tidigare endast när hon förhastar sig och går för fort neråt. Men i fredags även när hon gick långsamt.