"Tappar" baken

Fiorano

Trådstartare
Min femåriga ponny har ända sen hon började ridas haft tendenserna att "tappa" ett bakben i nerförsbackar. Har förklarat det som att hon är ung och obalanserad och därför inte riktigt hinner med sig i backarna. Nu har det dock blivit värre tycker jag och i fredags hände det flera gånger. Kiropraktor är bokad till på tisdag och min känsla är att hon har ngn form av låsning som gör att hon inte får med sig (ffa höger) bakben. Är hundra på att det inte är sadelrelaterat då hon är likadan med både hopp och dressyrsadeln och barbacka.

Har dock en fundering om det kan vara så att det är för att jag som ryttare är låst i högersidan som gör att hon inte kan röra sig obehindrat? Kan det vara så känsligt? (Jag kommer också bli behandlad på tisdag).

Vad är annars era erfarenheter om när hästarna tappar baken så här? Händer som sagt enbart i nerförsbackar och tidigare endast när hon förhastar sig och går för fort neråt. Men i fredags även när hon gick långsamt.

Sv: "Tappar" baken

Min har gjort så under en längre tid, utan att någon tagit mig och hästen på riktigt allvar. Men nu har det äntligen blivit konstaterat att hon har problem med haserna. Hon har röntgenförändringar i sin ena has, och är under behandling nu. Jag hade åkt till klinik i första hand innan försök med kiropraktor eller dylikt.

Hade din häst några andra problem i ridningen? Har så otroligt svårt att tro att den här tjejen har ont eller något riktigt fel. Hon är otroligt mjuk att rida, fantastisk ridbarhet och det finns inga som helst motstånd med någotalls i ridning. Inga protester, inte ett lagt öra osv.

Känslan när detta händer är som att hon har ngn form av låsning. Men om inte kiro hittar ngt åker jag naturligtvis till kliniken!

Hon har också varit snubblig fram. JAG har upplevt att hon varit knepig att rida, men hon har gått bättre för ryttare som är duktigare än vad jag är. Jag har fått höra att hästen behöver stärkas och att mer tömkörning och ridning skulle fixa problemet. Men det gjorde det ju inte...

Oki:). Min är inte alls snubblig fram och hon går jättefint även med en liten ridskoletjej som rider ibland:). Det enda jag kan komma på är att högerbogen kan vara svår att få på plats, men känner att det är omöjligt att begära att en ponny som är riden i mindre än ett år ska vara helt liksidig.

Min gör så. Hon har förändringar i ett bakknä pga en sparkskada. (en pytteytteminiliten plupp)
Hon har hög ridbarhet och rör sig ganska bra för att vara ponny, visar inga protester.

Min "tappade" bakbenet då och då vid ridning och särskilt då i galopp på böjt spår. Nu visade det sig att hon har spatt på ena bak (hasen) och en kotledsinflammation diagonalt fram som en direkt följd av detta. Jag har läst mycket nu om spatt och just den där typen av rörelsestörningar kan indikera just spatt. Min hade inte särskilt ont heller. Förhoppningsvis så är din bara obalanserad, men det trodde jag om min med... :(

Mitt ena sto och även min ena vallack började snubbla och tappa bakbenen i våras. Hela bakdelen kunde försvinna och vid ett tillfälle när stallkompisen red så satte stoet sig i princip ner så illa vek det sig.

Jag var övertygad om att de hade låsning i ländryggen som var orsak.

Väl hos hästfysioterapeut på djursjukhuset i Helsingborg så visar det sig att bakhovarna är alldeles för långa, vilket orsakar snubblingarna. Att de var låsta i ländryggen stämde mycket väl, men var en ren följd utav snubblingarna o inte en orsak.

Nu har vi bytt hovslagare som kämpar så gott det går att få tillbaka hovarna. Snubblingarna har blivit färre så det funkar!

*KL*

Min har gjort så med. Då har det varit knas i knä och/eller has.

Samma där, hög ridbarhet, fin och arbetsvillig osv. Inga problem med sidvärts, skolor etc där man ändå belastar samma bakben mer. Men tappat vänster bak ibland i nedförsbackar.
Han hade låst rygg och länd - men för att skydda bakbenet.

Att de 'förhastar' sig i nedförsbackar kan vara för att slippa lägga den ökade vikt som blir på det 'onda benet', om det är ett ont ben.

Skulle tveklöst kolla den på klinik alltså!

Senast ändrad:

Hej Fiorano och alla andra!

Här i Norge (är svensk bosatt i Norge) så har en relativt ny sjukdom uppmärksammats, den är fortfarande under utredning (orsak, medicinering etc.) Googla Polynevropati häst så finns det lite att läsa.
Denna sjukdom yttrar sig i att hästen tappar baken, kotar över (bak) och har dålig kontroll på bakpartiet. Kan vara utan sympton ena dagen för att nästa dag bli värre.
Polynevropati är definitivt inte lika "vanligt" i Sverige och det är troligtvis inte detta din ponny lider av, men den kan ju vara bra att veta om...
Hoppas du finner ut vad problemet är! :)

Jag var ju bekymrad över Calle i vintras då jag upplevde att han tappade bakben ibland när jag red, inte just i nedförsbackar utan på plan mark. Vi åkte till klinik och gick igenom honom men de hittade ingenting, utan ansåg väl att det berodde på att han är ung och "sladdrig", ev att det var en mild variant av patellaupphakning. Jag skulle bara rida på.
Det händer fortfarande, inte varje pass men lite då och då. Blir det mer så får jag väl kolla igen, men det är inte så lätt att visa upp något heller som kanske förekommer totalt 2 sek av ett helt pass och är helt oberoende av vad man sysslar med när det dyker upp.

Uppdatera gärna hur du gör med det och vad som sägs om du åker till klinik.

min fd häst tappade bakkärran ibland, det var knäna och SI -leden som spökade på honom.

*kl*

Tack för all input!!

Har pratat med min veterinär idag. Hon tycker inte att det är något att bekymra sig om (än). Troligen är det lite sladdrighet eller ev lättare överansträngning i samband med igångsättningen. (Ponny har vilat i nästan tre månader, skrittat 1.5 och helvila 1.5 och har nu varit igång i snart två månader. Har hittills ridit max havtimmes jobbpass, längre i skogen men då 80% skritt).

Får se vad kiro ev hittar imorgon. Blir det heller inte bättre åker jag till klinik:).

Kiro (eller tja han gör lite av det mesta) tyckte hon var helt okej idag. Eller "inte värre än nån annan häst", så det var väl öppet för tolkning. Högersidan hade förstås mer spänningar men det hade jag verkligen väntat eftersom jag själv var låst i den sidan. Har inte kunnat rida ordentligt till höger (på ngn häst) på nån vecka.

Men anledningen att hon känts konstig nerför är patellahakningar. Han fick fram en hakning när han fixade med henne. Och ev inbillade jag mig bara i morse, men tyckte hon hakade till en gång då också:(.

Fågade kiro vad han tyckte ang. klinikbesök. Han tycker att det är onödigt då det inte kan göras något åt det. Det handlar om att stärka upp muskulaturen runt om för att skapa stabilitet. Ska förstås prata med min veterinär också för att ta reda på hur vi ska gå vidare.

Jag anser INTE att klinikbesök är onödigt! En förfärlig massa kunniga människor sa till mig att min häst var helt frisk, och att jag inte behövde oroa mig. Bara rida, tömköra och stärka hästen... Men så visade det sig ju, till slut, att hon hade förändringar i ena hasen. Inte konstigt att hon tappat bakben, snubblat och haft sig. Åk till klinik du och försök få hästen ordentligt utredd!

kl
Min blir lite snubblig i bakkärrnan i nedförslut när det blir för långt mellan skoningarna. Alltså när bakhovarna är för långa. Kan det vara något sådant?

Min tjej tappade ena bakbenet vid enstaka tillfällen och det visade sig vara en envis inflammation i ett bakknä. Den har vi kämpat med i snart ett år nu. Med låååångsam och trist igångsättning och ett bakslag för att nu vara på gång igen.....
Hon var också spänd och låst i länd och rygg pga knät, så sista besöket valde vet. att även spruta muskelavslappnande i ryggen.
Så åk in till klinik för utredning innan det hunnit gå för långt! Eller allra minst ta ut en duktig vet. för böjprov. Jag lovar att det är väl investerade pengar och tid, om inte annat för din egen sinnesfrid :)

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 367
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 946
Senast: Elisha
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 923
Hästvård Hur hade ni gått tillväga med den här hästen? (behöver lite tips, idéer och nya infallsvinklar) *långt* Hästen är ett 9-årigt polskt...
Svar
5
· Visningar
2 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka