"Tappar bakdelen" och är halt.

L

lotty

Hej!
Köpte min häst i jan kom då från Holland, då hade hon skor runt om.
Nu för någon vecka sen plockade vi bort dom bak, och jag vet inte om det har med det att göra men efter det har hon börjat "tappa bakdelen" bara någon gång dom senaste ridturerna, men igår när vi var ute var det helt galet, tappade jätte många gånger, dessutom var hon halt i traven, väldigt tydligt, jag är SSSÅÅÅ ledsen, min förra häst fick skada på gaffelbandet som aldrig blev bra, och avlivades sen i tarmvred för ca ett år sen.:(
I morgon kommer hovslagaren och ska kolla henne, och sätta på skor.
På tisdag kommer vet, hon ska få sin spruta så det är bestämt sen innan.
Hon har ingen feber, ingen värmeökning eller svullnad, har lite gallor, mer på höger än vänster, verkar något slöare den sista tiden, men jag har ju inte hunnit lärt känna henne knappt.
Är den någon som har varit med om liknande, så jobbigt att inte veta vad det är, man kan bara spekulera. Ehrlicia, patellaupphak,ryggenk, knäna, usch vilken jobbig ovisshet, jag som sett fram emot våren med min nya pålle.

Sv: "Tappar bakdelen" och är halt.

När min tappade benet åkte vi in till Strömsholm = knäledsinflammation. Hann inte gå så långt att han blev halt, gick bort efter vila. Kom eftersom han sattes igång för snabbt.

Tappar bak = vanligt symptom på knäledsinflammation bak. Undrar också varför ni plockade av bakskorna?

Vi har aldrig behövt ha några skor bak på våra hästar innan, och det har funkat, hon har inte varit ömfotad när jag ridit henne. Men det kanske var dumt att ta bort dom, så här i efterhand.

Nähä, och våra hästar har aldrig behövt en vid sadel så varför ska denna nya ha det;)

Just av denna orsak drog jag mig för att skriva på buke, varför ska man bli påhoppad, det var inte det jag behöver. Jämföra sadel och bakskor, ja ja.

Senast ändrad av en moderator:

Men ärligt talat, det är en jämförelse som är ganska bra.
Dina tidigare hästar har inte behövt bakskor, varför? Har den här hästen samma egenskaper som dina tidigare hästar?
Om den inte har det kan man ju inte garantera att den skulle gå bra utan bakskor.

Man kan inte garantera något förrän man har testat, men min fråga i tråden var inte huruvida jag har tagit bort skorna på hästen eller inte!!!

Det är ju inte helt ovanligt att en häst får inflammationer hos sin nya ägare efter en kortare tid. Detta pga av dom ändrade förhållandena, ändrad ridning osv. Behöver inte alla ha me att göra att du plockade av skorna. Är hon inte ömfotad så beror det nog inte på det.

Ni som jämför skor med sadel, tycker inte ni att man kan testa om en häst kan gå barfota?? Jag är absolut ingen barfota taliban, men jag kan förstå om man vill ha barfota häst och testar om det går, märker man att den blir öm så kan man ju slå på skor igen.

Givetvis kan man testa att ta av skorna men då ska det finnas en anledning till det på just DEN hästen, inte för att de andra inte behöver skor. Det är resonemanget som jag finner underligt. Att ta av skorna handlar inte bara om hovarna. Det påverkar hela hästens rörelsemönster. Det är ju därför man sätter på skor av olika slag för att påverka på olika sätt. Man brukar ge rådet att sko unghästen, i alla fall fram, inför t ex 3-årstest, för att skydda från den ökade belastningen och att få fram bättre gång. Men det betyder ju inte att alla 3-åringar ska ha skor.
Om en häst har fungerat bra hos förra ägaren är jag i alla fall, försiktig med att ändra på något, särskilt den första tiden och utan att diskutera t ex med min hovslagare eller vad det nu gäller.
Jag hoppas att det löser sig för er.

Kanske att det var en lustig formulering att jag inte skulle ha skor på henne för att jag inte haft det på mina andra hästar, givetvis var det inte så jag menade, men det är ganska svårt att formulera sig när man ska skriva ner det, givetvis var det i samråd med min hovslagare att han inte skodde om henne bak, han tyckte att det fanns förutsättningar till att hon skulle kunna gå utan skor bak, annars hade jag väl aldrig testat.
Tråkigt att denna tråd bara blev till att förklara sig, istället för att få lite stöd och tips/råd, vilket var det jag kände att jag behövde då jag startade tråden.

Vilken typ av underlag red du på? Mjukt eller asfalt brukar vara OK, sen får man se till vilken hovkvalitét som individen har.

Man märker fort om hästen är öm o t.ex tassar fram.

Den fick troligen ngn obalans om den varit skodd länge.

Sätt på den skor igen o njut av hästen.

Hej,

Skor eller inte - vi lämnar det utanför tycker jag, det var ju inte det du frågade om! :laugh: Däremot är det intressant att veta varför du tog av dem men det har du ju svart på nu. Så till din fråga:

Min erfarenhet är också att hästar som tappar ett bakben KAN ha problem med knäledsinflammation. Vilket ben tappar den och vilket ben haltar den på? Här finns intressant info att läsa om knäledsinflammation: http://www.euro-vets.com/page/page.asp?id=15

Kanske känner du igen några andra symtom som beskrivs där?!
Knäledsinflammation är inte så lätt att upptäcka eftersom hästen inte haltar vid isättning utan när den lyfter benet. Den behöver inte heller vara svullen, varm eller gallig. Det enda raka är nog att åka till klinik för ordentlig utredning. Hör med veterinären om du bör göra det direkt eller testa och vila / avvakta först.

Lycka till!

Senast ändrad:

Många hästar klarar inte att gå barfota och spänner sig mot smärtan i hoven. Det är då lätt att de drar på sig ledinflammationer, i t ex knäled, kotled, hovled.

Det bästa du kan göra är att få hästen undersökt och ev. behehandlad.

Liknande trådar

Hästvård Det gäller en 3 årig fullblodsvalack som är under inridning(endast skrittad typ 10 minuter uppsuttet åt gången än i hagen) Förra...
Svar
2
· Visningar
1 753
Senast: Memmis22
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 385
Senast: kryddan
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 126
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår