tappad sko!!

S

Sandi_4ever

min grannes häst har 4 skor men har tappat en... är jag helt puckad elle e de inte så att man inte ska rida när en häst tappat en sko..? för de gör dom nämligen..!

men om de nu e så att jag har rätt och man inte ska rida så undrar jag vad anledningen till det är..? egentligen va spelar det för roll..?

ha det super alla häst-vänliga där ute..!!

// :devil:
 
Rider man bara på väldigt mjukt underlag, borde det inte vara så farligt några dagar, tycker jag. Men på hårdare underlag finns risken att hoven flisar sig. Dessutom blir det ju så att hästen går snett, även om det bara är lite.
 
Jag brukar undvika att rida om mina pållar tappat en sko. Dom blir lätt ömfotade och det känns inte schysst.
Men på sommaren då hästen är obroddad och underlaget tilllåter kan det knappast göra så mkt att rida utan en sko i väntan på hovlagaren. Om inte hästen är ömfotad då.
Men på vintern, då det är isigt och halt ute skulle jag då inte tordas göra det. :crazy:
 
Det beror nog som andra sagt på underlaget och hästen själv, dessutom också på om det är fram eller bak. Ofta är hästare ömmare i framhovarna tycker jag det verkar som.

Min lilla häst kan jag dock INTE rida när hon tappat nån sko (skodd alla 4) för hon blir hemskt öm, haltar rejält.
I somras tappade hon 3 av 4 skor dagarna innan skoning, naturligtvis dagen innan vi skulle träna för första gången på ett halvår :crazy:
 
Jag rider inte barfota om hästen tappat en sko, det är ju rätt stor risk att hoven blir flisig då.
Jag slår på en ny sko istället :D sen kan jag rida igen.
 
Det beror nog mycket på hästen. endel hästar får jätteont och hoven får små sprickor och börjar gå sönder. men vissa hästar bryr sig inte alls och hoven ser jättefin ut även om skon är borta. Om hästen inte visar någon ömhet kan man fortsätta rida, men man ska tänka på att det inte fär vara alltför lång tid tills hovslagaren kommer. Det blir en liten extra ansträngning för hästen då ena hoven är lägre. Om man har möjlighet kan man lika gärna dra av skon från motsatta sidan så slipper hästen gå snett.
 
hejhej!

jag kanske repeterar mest vad andra har sagt, men tycker allmant inte att det ar nagon fara att motionera hasten aven om den har tappat en sko OM:
- den inte ar omfotad/har kansliga hovar
- den rids pa mjukt underlag
- det finns broddar kvar i den andra skon

generellt skulle jag nog saga att det kan vara varre att rida med en glappsko eftersom har man riktig otur kan den slita sig loss, takappan kan kora fast sig i hoven, sommar kan aka hit o dit eller slitas av helt och dra loss bitar av hoven. (har sett allt av detta handa o det gav mycket varre konsekvenser an att rida utan dojja nagra dagar)

ja, det ar vad jag tycker iallafall ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: animalasia
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 685
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp