Tappad "ork" före löp

Philosophia

Trådstartare
Jag har en tik som är drygt två år. Nu har hon inte löpt så många gånger än, men redan inför förra löpet noterade jag att hon har en rätt lång period före löp där hon tappar ork (eller om det är tappad geist) och även lite muskler. Hon har dessutom långa och utdragna löp om 5-6 veckor.

Nu börjar det bli tid för en ny märks det att hon återigen är på gång att gå in i löp. Hon har tappat lite muskler och har inte samma ork när vi fystränar. Hon springer långsammare än vad hon brukar, men hon är samtidigt mindre påverkad efter än vanligt. Det är som om hon inte kan ta ut sig maximalt - som om pulsen inte går upp - för hon är knappt flåsig efter ett backsläpp. Jag tycker även att hon har tappat lite muskler.

Till min fråga: Brukar ni uppleva att era tikar tappar ork redan före löp? Hur hanterar ni i så fall det? Lägger ni om träningen (och i så fall hur), kör på som vanligt eller passar ni på att lägga in en viloperiod?

Sv: Tappad "ork" före löp

Camaro blev väldigt påverkad en ganska lång period innan löpet. Henne kastrerade vi.
Jag tror inte att det är helt ovanligt men vet inte om det finns så mycket man kan göra åt det..

Jag upplevde att det var viljan som brast, och kände att jag fick acceptera att hon inte var så sugen.

Ska vi byta hund? Min blir alldeles omöjlig innan löp, och bara ångar fram. Kan inte koncentrera sig, flamsar och är allmänt jobbig. Det håller i sig fram till slutet av löpet ungefär.

Då hon var liten klättrade hon upp på soffbordet och bajsade i sina löptrosor :devil:

Jag brukar undvika hård träning, men kör på med lite enkel lydnad och vanlig motion så som cykling.

Camaro blev väldigt påverkad en ganska lång period innan löpet. Henne kastrerade vi.
Jag tror inte att det är helt ovanligt men vet inte om det finns så mycket man kan göra åt det..

Jag upplevde att det var viljan som brast, och kände att jag fick acceptera att hon inte var så sugen.

Jag tror inte att det är viljan. Hon är fortfarande väldigt sugen på att springa, jag upplever det mer som att det är fysiskt.

Ska vi byta hund? Min blir alldeles omöjlig innan löp, och bara ångar fram. Kan inte koncentrera sig, flamsar och är allmänt jobbig. Det håller i sig fram till slutet av löpet ungefär.

Då hon var liten klättrade hon upp på soffbordet och bajsade i sina löptrosor :devil:

Jag brukar undvika hård träning, men kör på med lite enkel lydnad och vanlig motion så som cykling.

Kanske det är i koncentrationen det brister även för min hund? För det är inte alls så att hon är slö eller trött just nu. Det är bara det att jag märker en försämring i hennes fysik.

Jag tror också att det kan vara klokt att ta det lugnare. En anledning till mina funderingar är att vi har klubbmästerskap i whippetrace nästa helg och när vi var och tränade i sandtaget igår så tyckte jag att det var uppenbart att hon var långsammare än vanligt. Så var fallet även förra veckan när vi tränade, men det hade ju kunnat vara dagsformen. I varje fall funderar jag på om det kan vara klokt att hoppa över tävlingen nästa helg. Det kanske inte spelar någon större roll om det är orken eller koncentrationen som brister, båda två sakerna torde ju öka risken för skada (*nu tänker jag högt*)?

Puma blev jätte tråkig ca 3-4 veckor innan löp. Hängig, nervös, rädd (precis som man slog henne, men det har man ALDRIG gjort) Sen under löpet var hon oxå trött, och ville inte träna (fullt försåtligt, man är ingen pigg mört vid mens)
Sen var hon tråkig i ca 2 månader efter löpet också.

Nä, vi sen valde att kastrera henne hittade vi 2 cystor på lovmodern så det kan ha gjort hennes bekymmer och kanske nu henne nyupptäckta hjärtfel. Om hon haft det redan då kan det såklart ha spelat stor roll.

Löp + låg puls (lågt blodtryck) gör en extra hängig.

Jag ångrar iaf inte att vi kastrerade henne :laugh:

Nu då du säger det har min också reagerat med viss skygghet ibland, just under löp! :eek:

Min tik har inte speciellt roliga löp.. 2 veckor före är hon disträ i vardagen, men jobbar som vanligt om jag tar fram dummyväskan eller tar med några fåglar (jaktlabbe)
Under själva löpet är hon otroligt mammig, trött och hängig. Efter löpet är allt som vanligt i ett par veckor men sen kommer skendräktigheten.. 3 av 4 löp har hon blivit skendräktig, hon har precis börjat löpa och blir hon skendräktig denna gången med så kommer vi kastrera henne. Hon går ner sej så i både hull och psyke under den perioden så det känns som att det är dags. Avel är inte aktuellt i vilket fall eftersom hon tyvärr har Hd D.

(Nessi blir 3år i januari)

/LL

Puma blev jätte tråkig ca 3-4 veckor innan löp. Hängig, nervös, rädd (precis som man slog henne, men det har man ALDRIG gjort) Sen under löpet var hon oxå trött, och ville inte träna (fullt försåtligt, man är ingen pigg mört vid mens)
Sen var hon tråkig i ca 2 månader efter löpet också.

Nä, vi sen valde att kastrera henne hittade vi 2 cystor på lovmodern så det kan ha gjort hennes bekymmer och kanske nu henne nyupptäckta hjärtfel. Om hon haft det redan då kan det såklart ha spelat stor roll.

Löp + låg puls (lågt blodtryck) gör en extra hängig.

Jag ångrar iaf inte att vi kastrerade henne :laugh:

Det där med spattigheten före löp märker jag också av. Inte så jättefarligt, men lite småfånig beträffande vissa saker.

Det första löpet hade var riktigt jobbigt för henne. Det andra var nog inte så jobbigt för henne, mer än att hon var rätt ointresserad av att röra på sig. Men hon verkade inte må dåligt. Skulle majoriteten av alla löp komma att bli som det första så skulle jag dock definitivt överväga kastration.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
828
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
9 035
Senast: Ananas
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 280
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar