Tappad lastvikt

mahlmt

Trådstartare
Jag tog med min hästtransport till jobbet för att väga den idag. Har inte fått tummarna loss innan.
Enligt "pappret" ska min vagn väga 840kg. Givetvis är den invägd tom. Med inredning för att köra häst (är ju det den ska användas till) så väger den 940kg. Jag har tappat 100kg i lastvikt!
Ärligt talat tycker jag det borde vara förbjudet att luras så i papperna. Nu har jag en häst på ponnymått men de jag köpte vagnen av hade 170cm häst och körde då extremt olagligt.
Har ni koll på vad era vagnar väger och kör ni med laglig last?
// Linda

Sv: Tappad lastvikt

Japp, har koll på vagn och vikter. Blir det för tungt, får mamma som har all världens körkort köra istället!

Eftersom jag inte har någon egen transport utan hyr/lånar av andra när jag ska transportera mina hästar, så har jag faktiskt ingen riktig koll på om det går som laglig last eller inte. Dock så antar jag att det brukar göra det eftersom mina hästar bara är av ponnymått. Men jag tycker också att det är helt sjukt att tillverkarna får luras (eller vilseleda) så i papprena. Vem transporterar en häst i en tom hästtransport liksom? :crazy:

Vad har du för märke?

Jag kontroll vägde min Boj -91 och den vägde 110kg mer än vad pappret sa:smirk: Nästa släp jag köper kommer jag definitivt kontrollväga.

Jag har kontrollvägt mitt och det misstämmer bara på ngt tiotal kilo, inom felvägningsmarginalen för den jättevågen.

Ett gammalt släp jag hade misstämde på runt 100 kg.

Men vad är det för lastvikt på släpet då? Jag har aldrig haft några viktproblem med min kille som är 174cm hög, han väger ca 660kg. Förra släpet hade en lastvikt på 780 kg, nuvarande har 800nånting sånt.

Släpet är nervägt för att passa förra ägarens bil. Med den vikten finns det inte en chans att lasta en stor häst. Men på pappret ser det ok ut.
// Linda

Men du kan ju inte säga att det inte finns en chans utan att veta den korrekta lastvikten. Eller hur?

Om jag har fattat TS rätt så vet hon den exakta lastvikten just för att hon har vägt sitt släp utan last.

I mitt fall så hade jag följande vikter på pappret:
Tjänstevikt: 530kg
Maxlast: 720kg
Totalvikt: 1250
Efter jag vägt mitt släp såg det lite annorlunda ut:
Tjänstevikt: 640kg
Maxlast: 610kg

Jo men TS verkar ju inte vilja säga lastvikten, hur ska vi så kunna replikera på det påståående hon gör?

Min lastvikt har ju inte med saken att göra, inte heller märke. Därför nämner jag inte det.
Jag vet den verkliga lastvikten och reagerar över att det blir 100kg mindre än vad som står på pappret. Det kan vara skillnaden mot att kunna köra sig häst lagligt och att köra olagligt pga vikten. Detta släp är nervägt.
Det är ju inte lätt att veta hur tung sin transport igentligen är utan att väga den. Om man då bara tittar på pappret så blir man lurad.
// Linda

Vårat släp väger oxå ca 100 kg mer än vad som står i papprena. Det är nog väldigt vanligt att vikten som står på pappret inte stämmer med verkligheten.
Man vill ju ha olika inredning i sina släp och det går ju att ändra eftersom så det blir väl egentligen mest rätt att väga in släpen utan inredning men man borde ju verkligen sluta sopa inredningens vikt under mattan. Fråga en försäljare så säger de inte att "visst det står si o så på pappret men i verkligheten så väger det 100 kg mer". "Det kan slå på några kilo men inte så många att det spelar någon större roll" är nog vanligare...

Visst kan inredningen skilja sig åt från vagn till vagn och ägare till ägare, men vem kör en häst utan golvmatta och bommar i transporten? Dessutom antar jag att de flesta kör med mellanvägg i också. Så jag tycker helt klart att det borde vara krav på att släpen vägs in med standardutrustningen i. Det tjänar väl både tillverkarna och köparen på i slutändan.

Men vad är standard?
Håller med om att golvbeläggningen borde ingå i vagnvikten oavsett men det kanske den gör?
Det kan ju faktiskt vara så att man inte ska använda släpet till att köra hästar och inte vill ha några bommar alls. Då vill man ju gärna lasta kilona som inredningen skulle vägt men det kanske inte räknas som överlast om man strippar släpet så tjänstevikten går under det som står på pappret? Alltså om man lyckas få den att väga mindre än den gör på pappret kan man lasta mer då trots att man ju lastar mer än vad som står att man får lasta på pappret. Totalvikten behöver ju inte överskridas. Hmmm...
Jag har en massiv trämellanvägg o jag lovar att den väger mycket mer än om jag hade haft en i plast. Sen har jag innerdörrar bak o om jag bytar till vanliga bommar så har jag tjänat många kilo lastvikt. Skulle faktiskt inte förvåna mig om det är mellanväggen och dörrarna som väger 100kg. Dom kanske väger in släpen med sin lättaste inredning i? Typ bommar o gummimellanvägg?

Ja, jag vet faktiskt inte riktigt hur det ligger till, men jag har ju hört (obs. hört) att många väger in släpen utan matta, bommar, mellanvägg, reservhjul etc. D.v.s utan något innehåll alls.

För mig är standardinredning ungefär matta, bommar och en enkel mellanvägg. Vill man sedan ha dörrar istället för bommar, en tyngre mellanvägg, ingen mellanvägg alls, sadelkammare o.s.v. så tycker jag nog att ansvaret att kolla upp vad transporten väger med den nya inredningen borde falla på en själv. Om inte annat för att jag inbillar mig att de som verkligen kostar på sitt släp en massa extrautrustning, faktiskt är de som har mest koll på det här med vikter och vad som är lagligt och inte. Många "svenssons" däremot har nog inte så stor koll och förväntar sig helt enkelt att siffrorna på pappret ska stämma när de köper sin nya, färdiginredda transport.

Det är ju inte lätt att veta hur tung sin transport igentligen är utan att väga den. Om man då bara tittar på pappret så blir man lurad.
// Linda

Jag håller med om att ja det blir man, i ditt fall. Eftersom den är nervägd så antar jag att det är den förra ägaren som typat ner den och vägt den tom.
Vilket ju gör att det inte är tillverkarens invägning det är fel på, fast det är kanske därför du väljer att inte tala om vad du har för transport också eftersom det antagligen inte är tillverkarens fel?

Om jag har förstått allt rätt.

Ja jag begärde att vagnen skulle vägas när jag köpte den och den vägde exakt det som stod i pappren. Henra Amazone.

Men det där är ett gissel jag hade läst om det innan jag köpte mitt släp att det oftast inte stämmer därför begärde jag vägning.

Jag kör inte med mera last än vad jag får (Vad bilden får dra) har körkort som skulle räcka för mycket mer men tyvärr ingen bra bil. Hoppas kunna skaffa det en dag. :)

Jag håller med om att ja det blir man, i ditt fall. Eftersom den är nervägd så antar jag att det är den förra ägaren som typat ner den och vägt den tom.
Vilket ju gör att det inte är tillverkarens invägning det är fel på, fast det är kanske därför du väljer att inte tala om vad du har för transport också eftersom det antagligen inte är tillverkarens fel?

När transporten vägs ner går de bara på tjänstevikten enligt papper och justerar lastvikten. Om man inte speciellt begär att de ska väga om transporten.

Alltså är det transporttillverkarens "fel" att tjänstevikten ligger för lågt. Och det är ju som tidigare i tråden konstaterats inget ovanligt att släpen vägs in strippade och att lastvikten därmed går åt till reservdäck, golvbeläggning, mellanvägg, bommar/dörrar etc.

Om man tar det vanligaste släpet (1300 kg totalvikt) är det ofta 650 kg tjänstevikt och 650 kg lastvikt. Om man då hastigt och lustigt blir av med 100 kg lastvikt får man lasta in 550 kg häst. Det är inte många moderna sporthästar som väger så lite. Vårt fullblod väger 570 kg, till exempel. Halvblodet på 167 cm väger betydligt mer.

Har tack och lov inte detta problemet med mitt släp eftersom det står i papprena att det tar 710kg och eftersom min häst bara väger 550kg så är det rätt långt ifrån. Sen så har vi också en jeep som kan dra satans mycket + att pappa har all världens körkort man kan ha och det är alltid han som kör med släpet så behöver man inte oroa sej över det heller :) Välldigt skönt tycker jag!

Senast ändrad av en moderator:

All världens körkort hjälper dock inte om själva vagnen är inregistrerad för lågt. Då blir det överlass :cool:

Har du en vagn med högre totalvikt, behöver du bara hålla koll på vad bilen får dra OM du har e-kort. Så den vägen funkar det.

Liknande trådar

M
Utrustning Hjälp jag kanske har fattat fel. Blev stoppad igår med tomt släp, polisen sa att jag bara fick lasta 80kg till min uppnådda vikt på...
2
Svar
26
· Visningar
3 710
J
Körning Ja, eller hade en vagn utrustad med de finesser som James Bonds bil hade i vissa filmer - ni vet, saker som skjuts ut ur fälgarna för...
Svar
16
· Visningar
1 389
Senast: Goat lover
·
Trav Var och körde avelsmärren för motions skull i Fredags. Hon lullade på så lugnt och fint. Sedan vänder jag vid hundklubben och möter en...
Svar
12
· Visningar
1 443
Senast: oki
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama