Hästtransport och vikter???

Sv: Hästtransport och vikter???

Nja, du får faktiskt dra från kultrycket också, det går på bilens maxlast. Så 280 kg - 70 kg, det blir 210 kg kvar att lasta i bilen. Det lär väl vara reservhjul och lite grejor i trunken, sedan är det klart...

Reservhjulet är med i bilens tjänstevikt om den är korrekt invägd och har fast monterat reservhjul. Men kultrycket glömde jag helt - tack.

Men ja, 200 kg är inte alls så mycket 'packning' som man kan tro nej. Ev bilbarnstol eller hundbur och så ska ju räknas bort med, det missar ofta folk. Och med 'tyngre' passagerare blir det ännu mindre kvar.

På skoj vägde jag 'allt skit' min mamma far omkring med i bilen, det var nästan 150 kg. Och då är det inga 'konstigheter' egentligen, utan hon har en ganska fullmatad första hjälpen låda, en låda med diverse 'smörjor', typ bilshampo, svampar, bogserlina, fönsterrengöring, olja, LHMolja, lite glykol, spolarvätska. En reservdunk (5 l, i plåt), filt, vantar, mössa, snöspade, gummistövlar, vägatlas osv.

Men när man summerade blev det ganska fascinerande vikter. (Inte så det var ngn fara på maxlasten, men hon gissade att grejerna kanske vägde 50 kg tillsammans..)

Tack för uträkningen :D
Blev nästan lite nervös där.

Senast ändrad av en moderator:

Kontrollvägde bil och transport igår med häst i:

Bilen: 770kg inkl 3 personer, full tank, 2 sadlar och lite annat bråte :rofl:
Transporten: 1140kg inkl häst (Hbl) och allt annat som ska vara där i.

Detta är inga bekymmer va?;)

Perfekt, visst är det skönt att VETA, att vara säker. Blir man stoppad är det nästan en extra bonus att bli det, så man kan få briljera med sin kunskap :D

Jo, det är ju på tapeten att dom ev ska höja tågvikten till 4250kg istället för 3500 som det är idag.
Den tågvikten finns redan idag på "lätta lastbilar" där bilen=3500 + släp=750 blir tillsammans=4250 på B-kort.
Men vad jag lyckats få fram är att även OM det blir en ändrad Tågvikt så kommer man ändå att få ta ett nytt typ av körkort (typ samma som med "eu-moppar/bilarna") men då får man fortfarande inte ett BE=tungt personbilssläp....:angel: Inget jag lyckats få bekräftat dock eftersom de ny reglerna inte är klara...
Har även hört att dom i samma diskussion har tagit upp att ev göra som tex Danmark.. Där har dom ett "hängerkort",dvs på B-kort får du endast köra släp med en totalvikt på max 750kg, allt annat krävs BE-kort.. Gissa om alla husvagnsägare kommer att gå i taket då..:angel:
Själv tycker jag att det är en bättre lösning, för det är oftast inte hästtransporterna som ställer till det utan dessa ovana släpförare som med sitt B-kort,liten dragbil ger sig ut på vägarna med en jättevagn på 1 axel..... Det är tillåtet, men har du en stadig dragbil med rejäl boggivagn efter så är du på B-kort (oftast..) olaglig..:devil:

Kanon! Du är i hamn :idea: Fler borde kontrollväga sitt ekipage :angel:

Jo, det är ju på tapeten att dom ev ska höja tågvikten till 4250kg istället för 3500 som det är idag.
Den tågvikten finns redan idag på "lätta lastbilar" där bilen=3500 + släp=750 blir tillsammans=4250 på B-kort.

Fast det spelar ingen roll om den höjs så, om biltillverkarna fortfarande begränsar tågvikten. Så det gäller ändå att ha koll på sitt registreringsbevis.

För övrigt håller jag helt med om att det bästa vore att ta bort undantagsregeln som gör att tungt släp räknas som lätt om inte ekipagets totalvikt överskrider 3500 kg. Det är ju bara att kolla hur mycket fel och okunskap det finns på området. Tar man bort undantagsregeln, och gör att alla släpvagnar som inte är lätta på riktigt kräver BE så blir det både enklare och ffa säkrare.

Och ja, de ekipage med släp man ser som ställer till problem är oftast husvagnsägarna som kör 4 ggr/år, till/från campingen, och till/från besiktningen. Samt de som hyrt släp för att exvis flytta. Hästsläpen sköter sig ju oftast, men riskerar ju ändå att bli/vara trafikfarliga när de överlastas och donas.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
6 238
Senast: Myrten
·
Utrustning Hej! Har snöat in på lastvikter och kultryck! Eventuellt behöver jag byta släp.. men vill bara ha allt klart för mig först. Är innerligt...
Svar
5
· Visningar
1 779
Senast: fio
·
Utrustning Börjar bli dags att byta hästtransport. Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för...
Svar
17
· Visningar
1 893
Senast: super
·
Utrustning Nu har jag bokat kontrollvägning av mitt hästsläp - blir 375 riksdaler fattigare men får ett intyg på vikten och därmed bekräftat om...
2
Svar
22
· Visningar
2 383
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar