tappa tänder

S

smiling_sun

Vilka tänder tappar hästen vi två års ålder? Min pojke har tappat båda framtänderna i överkäken nu. Ska han tappa fler nu? Igår så upptävkte jag att han var svullen längre upp i käken, ungefär där man knäpper nosremmen. Bör jag ta dit tandläkare? Han äter som ska.

De två främre tänderna i underkäken ska också bytas ut nu.
Tuggtänderna vet jag faktiskt inte när de byter, mer än att de är färdiga vid ca 4,5-5 års ålder...

Att han är svullen längre upp i käken där nosremmen sitter låter som ett klassiskt fall av "aschensår". Alltså sår (behöver ju inte ha gått hål) som hästen får av att nosgrimman trycker emot tänderna... Det är vad jag vet ett av de vanligaste problemen i hästens mun!

Din häst skall iaf inte tappa några tänder där uppe än. Det kan ju även vara en infektion i tandköttet el. dylikt. Jag skulle ta bort nosgrimman och se om det blev bättre (även om det inte är den som skapat problemet så kan det ju inte vara kul om den trycker på det svullna stället). Om det inte blev bättre skulle jag kontakta veterinär eller välrenomerad hästtandläkare.

Mvh/Marie

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 395
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 274
Senast: fixi
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
8
· Visningar
1 094
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka