Tapetsera inför försäljning

Augusti

Trådstartare
Jag skulle behöva lite input inför ytskiktsrenovering i mitt hus.

Huset är en 50-talsvilla i rött tegel. Ca 110 kvadrat fördelat på två plan. Typiskt 50-tal med litet kök, stort vardagsrum med stora fönster etc. På övre plan finns två sovrum med dubbla snedtak. På golvet ligger parkett i vardagsrum och för övrigt mest vitlaserat furugolv. Dörrarna är typiska 50-talsdörrar i trä.

Vilken stil ska jag ha på tapeterna tycker ni? Huset ska säljas inom ett år, så det ska tilltala de flesta smaker.

Jag velar mellan vitt, typ randigt vitt på vitt, blommigt vitt på vitt och en mer karaktäristisk men diskret 50-talsstil.

Har ni några tapetförslag? Vad är mest gångbart?

Sv: Tapetsera inför försäljning

Hur långt är ett snöre? :D
Smaken är ju väldigt olika, men jag tycker randigt vitt på vitt lät snyggt!

JAG skulle välja mycket ljusa färger och kanske diskreta mönster. Mycket vitt, randigt, snygga blommönster.
Men det är ju sånt som jag tänker tilltalar de flesta. Och kanske framförallt något som ger ett neutralt intryck så folk lättare kan föreställa sig hur de själva skulle vilja inreda.
Finns dock säkert en del som skulle rygga direkt för att de avskyr när det är för ljust och inredningsmagasinsliknande ;)

Det absolut mest gångbara inför försäljning är helvitt utan mönster. Randigt vitt är mer gångbart än blommigt även om jag tror skillnaden där är väldigt liten.

Vilka kunder riktar du dig till?
En diskret 50talstapet borde ju göra de som söker 50talscharm lyckliga.
(De som köpte min fars hus bytte t o ut vitvarorna till de i 50talsstil och renoverade så i övrigt också. Huset blev helt underbart.)
Kan det bli för stor skillnad mellan 50tal och de andra tapeterna?

Zews, MiniLi, hvala: ja, vitt är kanske bäst ur ett säljperspektiv. Jag vill ju inte att folk ska få känslan att det inte är tapetserat på 60 år bara för att jag går loss på 50-talsstilen.

Men som Rie är inne på så kan kanske helvitt och avskalat bryta för mkt mot övrig inredning som gabon-innerdörrar, platsbyggda garderober i trä vid snedtaket etc.

Rie: köpare är troligen unga par eller barnfamiljer. Ev även pensionärer som söker ett lite mindre hus.

Tror ni tapeter av denna typ kan vara en bra kompromiss?

3428(1).jpg

Nästan vitt, men ändå en liten flirt med husets övriga stil tänker jag.

Vi har vitt (med svag gul brytning, sk stockholmsvitt) i de flesta rum i vår 50-talslägenhet med gabondörrar. Tycker inte det är något konstigt. Det vita lyfter fram detaljerna. Jag personligen gillar inte den blommiga tapeten men för en spekulant på huset spelar det förmodligen inte så stor roll så länge det är fräscht. De flesta målar/tapetserar ju ändå om när de köper nytt. Det underlättar om det är hyfsat nygjort och i en neutral stil så att köparen inte känner att den är tvingad att tapetsera om det första den gör.

Ah, nu gör du det svårt för mig igen! ;)

Jag kanske inte ska krångla till det.

Egentligen hade jag föredragit vitmålade ytor, men det är rätt mkt jobb med att få till det snyggt. Sådana ytor är inte direkt förlåtande mot ens de minsta ojämnheter och att bredspackla och slipa alla väggar är för svårt och tidskrävande för mig att göra själv.

Men en relaterad fråga då - någon som har tapetserat med enfärgade vita tapeter? Blir det bra?
Easy cover är ett alternativ, men då blir projektet istället en aning dyrt.

Jag har tapetserat 3 av 4 väggar i mitt vardagsrum med enfärgat vitt (någon bruten nyans tror jag det är, inte kritvitt) och det blev jättebra.
Easy cover har jag också använt i ett rum där vi målat vitt men jag skulle säga att vita tapeter är snyggare än målat vitt.

Jag hade nog målat det mesta vitt, typ hall och sånt och slängt upp nån vitrandig/vitmönstrad i vardagsrum och sovrum. Onödigt att kasta massa pengar på renovering när det ändå ska säljas. Vit färg kostar ju inte många kronor :)

Aha! Men då kanske det är så jag ska göra! Har levt lite i tron att det inte blir så bra, men jag litar på dig. :D

Det hade ju varit smidigt att måla direkt på tapeten, men det funkar tyvärr inte. Nuvarande tapet har lite struktur samt släpper i kanterna så den måste bort helt om resultatet inte ska se för taffligt ut.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Världscupen 2024/2025
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka