Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Ta det lugnt Kat,andas!!
De är ju där för att hjälpa dej med såna saker!!
Kör nu lugnt o försiktigt o hämta hö,det kommer att bli en bra dag!!

KL

Väntar med spänning på att första tanten ska anngöra Kats gårdsplan. :laugh:

Inte en chans att någon vänder om igen. Kat- nu kommer insattsstyrkan!!

Jag LOVAR att komma upp en helg lite längre fram. Vill ju träffa både dig och pållar. Får passa på när lilla Fölan kommit kanske :love:

Jaaaaaaa, va vi väntar alla vi som fick va hemma :crazy:

Solen gassar och jag är i ligghallen och skottar och vilken mysig arom det blir när man lyfter upp pissblöt halm som legat hela vintern :eek:

Men nu ska det göras så det är bara att skotta på och se glad ut och inte går det fort heller. Men jag har tid ;) Hittills har jag fått ut 3 kärror och det är ett liiiiite hål, de syns knappt. Det är nog runt 3-4 dm tjockt halmlager.

Det som är bökigt är att Ina har gått in och lagt sej och vila middag och Winnie står utanför ingången och sover så det är ett trixande när jag ska ut och in med skottkärran :angel:

Men nu har jag fått i mej lite kaffe och på med tunnare kläder så nu är det bara ut igen och på eländet!!

Hoppas på rapport från campen när jag är in nästa gång :D

Mocka ligghallen är ingen lek... Det gjorde jag för hand förra året och det var inget söndagsnöje precis... Då förra vinterna hade jag grovfodret i ligghallen också så hästarna tillbringade betydligt mer tid där inne då...

I år serverades allt grovfoder ute... så det är inte lika mycket att mocka i år...

Dock väntar jag till framåt maj innan jag ger mig på det...

Här har mockats stall så mitt mockande är klart för idag.
Men,jag började röja i sadelkammaren.....:crazy:
Jag nyser,katterna nyser! Klart de måste vara med o kolla om man hittar något skoj i hörnen!
Väntar på en höleverans :laugh: så då kan man ju göra nån nytta under tiden.
Och när jag ändå inte kunde åka på arb läger så kunde jag ju lika gärna ha ett eget här hemma!:D
Har nu en lite mat o kaffe paus.

Har ni kommit fram till Kat,tanter??
Eller vände ni på gården som hon trodde??

Ta det lugnt Kat,ingen risk att nån vänder.Vi är ju alla hästfolk med halm i hår o kläder:D
Men glöm nu inte att slänga i lite info på buke så vi som inte kunde komma får veta hur ni har det

KL

God lunch! Eller vad man nu kan kalla det...;)
Hade utsläppet, så jag var i stallet runt 8.20. Släppte ut alla 4 pållar. Blötte betfor till middagen + gubbens middagshink. Vägde upp hösilage till alla 4 mål(ingår i utsläppet).
Storstäda gubbens box, bytte vatten i båda hinkarna. Sopade gången. La in gubbens middagshösilage i baljan (har en murarbalja för grovfodret), lusern + original i lusernhinken (upphängd hink). La in middagsmaten i mathinken (har en lös hink på golvet). Mätte upp ny lusern, original och middagsmat till i morgon. Slängde i en liten näve betfor i båda hinkarna, annars dricker gubben inte...:(
Tog in gubben igen för avborstning och pyssel. Skorven fick lite ÄC på sig. Arnika på svullna hbkotan. Lite hovspray på undersidan av hovarna + olja på hovväggarna. Rätta till täcket som alltid åker på sniskan:mad: och släppte ut i hagen igen.
Packade ihop det halvtjocka vintertäcke för hemfärd (när jag får skjuts hem), ska nog packa ihop det tunna vintertäcket med snart. Han har nu ett fleecefodrat regntäcke ute/inne.
Lunchade pållarna vid 11-tiden. Byte och åkte hem. Ska nu äta ravioli till lunch. Är hemma ensam, päronen har åkt ner till syrran i Tystberga över helgen, så jag är hund och kattvakt.
I morgon kommer förhoppningsvis hovis vid 13-tiden och skor gubben i fram:banana: Hoppas att han har guckan med sig...:angel:

Väntar också på rapport.......... Låter datorn vara på och kikar förbi. La just upp en "längtar-bild" på FB. Slänger in den här också. Snaaaaaaaaaaaaart :)

198003_1747829050412_1079388511_3412442_2893066_n.jpg

Äsch...nu är ju klockan kvart över fyra. Någon måste ju ha hunnit fram :confused:

Antagligen har de fullt upp med att pyssla och skratta så de har inte tid med oss :angel:

Jag har i alla fall börjat mocka lite i ena vinterhagen. Den ska göras fin och så ska ledet göras om. Sen ska Busen få den hagen. Då är hagproblemet över. Jag och ena stallisen ska pyssla en längre stund med det i morgon. Lika bra att ta tag i det så vi får ordning på hästar och hagar nån gång.

Paddocken premiäranvändes idag. Det var min medis som red Kelly där. Underbart underlag i den. Det är gummiflis blandat med fint grus. Fast, lagom sviktande, lämnar inga jättespår och är rätt torr redan. Den har ett helskummt mått. 40m x 43m. Ställde ut lite koner till medis att jobba på och det gick riktigt bra. Kelly skötte sig helt okej. Nu kommer det ta ett tag för medis att hitta knapparna på Kelly. Hon är inte den hästen man får något gratis på och genomskådar plättlätt sin ryttare. Det har tagit mig runt halvåret att börja genomskåda henne :cool:

Även jag tröttnade på att bevaka datorn... Så jag hämtade Fröken Grå för träning.

Nu är jag nyss inkommen och är svettig och varm. 1½ timme i ett frisk kallblodstempo över stock och sten.... Det gör nog vem som helst lite mör i benen.

Samma upplägg som sist kan man väl säga... Men vi skippade hygget idag för att dra oss lägre hemifrån. Där finns några ytterst små kullar i skogen och dessa utnyttjade jag till max. Det är som sagt inte mycket till backar men tillräckligt för att damen måste aktivera bakkärran för att skjuta på.. och tillräckligt för att hon måste sätta under sig bakbenen när det bär utför... Sen är jag så elak att jag kräver att hon skall gå lååångsamt nerför.... och det är mycket jobbigare än om man får halvspringa ner för backen.

Sen snirklade vi oss igenom terrängen och använde träd och buskar att snurra runt så hon fick anstränga sig väldigt på liiiiten volt... Är det dessutom som jag har det rätt tätt mellan träden så kan hon inte fuska genom att "tappa" ut bakdelen... Hon måste böja kroppen... och det är precis det jag vill uppnå...

När vi väl var hemma så var vi rejält trötta båda två.. Fröken hade faktiskt blivit riktigt svettig... Detta utan ett enda travsteg... och i skogen var det minusgrader fortfarande så det är inte heller bara värmen .... Hon har således fått jobba med kroppen...

Nu skall jag duscha och sen skall jag med gott samvete slappa resten av dagen..

Senast ändrad:

Jag tror absolut att dom har fullt upp och att vi inte lär höra nåt från dom förrän EFTER dom käkat, pysslat om varandra och möjligen landat framåt kvällen ;) ...

Jag har varit ute ett tag och mockat ligghall, givit hästarna hö, vatten och dessutom knatat runt på skaren och "kollat läget"...utan att kvamna av i någon hostattack :D . Det var skönt och jag ska nog ta en liten promis med gammelhunden också. Hästarna var så gosiga och pratsjuka. Tyvärr är det glashalka överallt så jag kan inte ta ut dom ur hagen än...men det är nog en tidsfråga. Ska visst bli väldigt varmt till helgen här :idea:

Här har vi äntligen barmark och de översta markcentimetrarna har mjuknat. Tog av Kelly brodden bak idag. I morgon ska hon ju släppas ihop med det andra stoet. Det har varit lite sura miner förut så jag tog av dem för säkerhets skull. Jag och den andra stoägaren ska ju ändå vara där och pyssla i hagen så vi har dem under uppsikt. Finns dock lite is kvar i hagen så jag lät broddarna fram sitta kvar i några dagar till.

Kollade precis Yr.no och nu hade de ändrat om i väderprognosen för i morgon. Från sol och +3 till snö:(:mad:

Hoppas de har jättefel..............

Men, var är alla campare??? :confused:

Har precis kommit hem, gett hästar hö och bunkrat upp med kaffe och wienerbröd och väntade mej flera sidor av tantcampsnack..

Sonen är hemma idag, åker imorgon, men jag kunde inte rida för jag sträckte benet sist jag skulle rida, när jag halkade och blev hängande undan Trullans haka i grimskaftet. Undrade varför jag hade så ont efter ridturen.

Idag åkte vi istället iväg och shoppade till sonens lägenhet. Hittade microugn för 199 kr och kaffebryggare och vattenkokare för 99 :D
sonen blev nöjd.
Det blev tallrikar och muggar och glas och en veckas mat.
Imorgon efter jobb flyttar han in.

jag tror camparna har däckat redan jag...:laugh: de börja nog med boxarna o värmlandsluften är tröttande så de snarkas nog friskt redan....

eller så har de sadlat upp norska fullbloden o dragit på karljakt i skogarna..:laugh:

De kanske har fått randig kläder och ett bowlingklot i kedja runt ena vristen. Kat tänker kanske behålla dem :o..........

........eller så har de blivit kidnapade av ett värmlandstroll.....:cry:

Äsch,de har såååå treeeevligt,o pratar så mycket skit så de har totalt glömt oss...:(
Senare hinkar de en massa vin och minnet lär inte bli bättre av det,ganska snart däckar de en efter en... så vi lär nog inte höra något idag:grin:

Har nu staplat 60 bal hö och nästan städat färdigt i sadelkammaren!
Tänk vad mycket man hittar när man städar....saker jag köpt o inte ens packat upp och sedan glömt :angel:

Lyrik,Han har varit ok en längre period men nu verkar det börja igen......
Sanerade skapet men nu är det svullet igen,dock verkar han inte alls vara lika påverkad denna gång. Får hålla koll på kisseriet!
Blir inte klok på detta :confused:

Tror mera på att de jobbat under tjo och tjim o sen suttit o smaskat i sej en massa godsaker.Nu har de gått över till vinet och helt hållet förträngt att vi finns:cry:

Cho Känner igen det där,har en förmåga att köpa saker man inte kan låta bli sen kommer de ut i garaget och blir liggande.
Som dottern sa en gång du har ju en massa nya täcken liggande här

Senast ändrad:

Ja,exakt!
Jag menade det men skrev bara hälften! Du har rätt,de jobbar o sliter,blir trötta o det vet väl alla hur det blir när man fyller på med vin.....:D Flams o gapskratt,o så går luften ur!

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen...
97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 688
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort...
2
Svar
20
· Visningar
3 306
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18