Tant och gubbe traden part 6

Sv: Tant och gubbe traden part 6

Sant....

Hon får gärna bli.... (är nog på god väg) ... en enmanshäst... Bara de grundläggande funkar... dvs hon godkänner en hästvakt, hovslagare och veterinär....

KL

Köpte 2 säckar havre på Citygross, så nu har jag ett tag. Måste köpa hem lusern (både hack och pellets) oxå snart, men det får bli när sjukpensionen kommer nästa vecka. Har ½ bal hack och 1 säck + 1 full tunna (modell mindre) lusernpellets hemma i stallet.
Blev en 40 min promenad i solen. Pålle var piggelin, men skötte sig även på cykelvägen.
Blött och isigt, tur att pålle äntligen fick broddar bak för 2½ vecka sedan, annars hade det inte gått att promenera alls... Så gammelman hade inga problem alls, men jag...:mad:Tur att man har en snäll pålle som stannar direkt när man säger till.
Släppte ut honom i hagen igen, la in middagsmat och åkte hem.

Fick brev hem från Alfa, om 65 dagar blir jag utförsäkrad:cry:Så då får jag ännu mindre pengar än det jag får nu från sjukpensionen och Alfa...:crazy:

gillar du fart o kraft ...försök å få prova på någon gång...är en häftig känsla o vända upp vid startlinjen o släppa på allt....:laugh:

accelerationen är enorm o nu körde jag ju inte fullt men 1 km gick på 1.30 min o man upplever de som rätt fort ...:angel:

MC törs jag inte längre köra...är lika med döden...:o är alltför fartglad...tyvärrr.

men de är en häftig känsla o dra på fullt ös på cykeln....:angel:

Ja, hornen växer;)

Har flera grannar i travbranchen, kanske ska prata med dem:) eller våga galoppera Tage på stranden...

Och vad det gäller enmanshästar - det var mina döttrars mål med sina fina ponnyer, de skulle vara så välridna att (nästan) vem som helst skulle kunna rida dem. Sonen red CR på 40 cm på lilla fyraåriga dressyrponnyn, hon var så väluppfostrad.

En dag kanske nån annan måste ta hand om dem, och då r det ju enklast för alla parter, inkl hästen, om det funkar.

Senast ändrad:

Hej på er! Hos mig ligger hästandet lite på is, trots några lediga dagar och rätt ok väder. En allsköns blandning av make inlagd på Ackis, barnbarn som behöver vaktas och barn som ska köras kors och tvärs har gjort mina senaste dagar nästan hysteriska. Stackars sonen som fyllde år har vi inte ens hunnit fira ordentligt än ... Förhoppningsvis kommer maken hem snart och vi återgår till ett något mer normalt läge. Det är tur att vi har vuxna barn med körkort som kan ställa upp när allt kör ihop sig.

Jag hoppas jag ska kunna komma upp på hästryggen på söndag. Ha en mysig helg allihop. Nu sitter jag i soffan och jäser en stund innan hästarna ska nattas.

Min första foderhäst/ halvfoderhäst var ett fullblod som gått löp på Irland och i Sverige (såndär där de hoppar över häckar, minns ej vad sånt heter....)

Han var min medishäst från början. Efter att fisridit lite försiktigt i några veckor och han var gudasnäll ville jag testa lite snabbare galopp. Låg i en trevlig galopp som kändes trygg på fin väg. Tänkte nu ska jag våga öka lite och tryckte på med skänklarna. Shiiiit!

Kände mig som om jag var med i en tecknad film. En sån där när seriefiguren sitter kvar i luften och hästen försvinner i horisonten. Vilken :devil: tryck :eek:

Min enda tanke var "shit, det här går åt helvete. Hur får jag stopp!" Omgivningen rusade verkligen fram runt mig och bara tanken på att åka av gav mig blodsmak i munnen. ( detta var första hästen jag red efter min olycka när jag bröt revben och fick hjärnskakning) Nu var det inte värre än att räta upp sig lite och ta i tygeln så stannade Trickie så fint så. Men gudars vad mitt hjärta slog.

Vi fick ett skitkul år ihop. Han ändrade min steriotypa syn på fullblod (men kassa hovar hade han...)

Och vad det gäller enmanshästar - det var mina döttrars mål med sina fina ponnyer, de skulle vara så välridna att (nästan) vem som helst skulle kunna rida dem. Sonen red CR på 40 cm på lilla fyraåriga dressyrponnyn, hon var så väluppfostrad.

En dag kanske nån annan måste ta hand om dem, och då r det ju enklast för alla parter, inkl hästen, om det funkar.

Visst skall det vara så.... Håller helt med... Även om jag skrev att hon gärna får bli enmanshäst så är det inget jag strävar efter.....

Men det blir lätt på det viset, när hästen har lite attityd, och på kallblodsvis är full med åsikter om vad som är rätt och fel....

Jag har som sagt ytterst sällan sällskap i stallet.
De gånger under ett helt år, jag har någon här som kan och vill pyssla med mina hästar är lätt räknade på ena handens fingrar.

Jag bor väldigt avsides. Man måste ha tillgång till bil för att komma hit. De hästintresserade som bor i närområdet har egna hästar... Medryttare är bara att glömma... Och inackorderingar har jag redan provat... (Det brukar sluta med att jag sköter det mesta även åt inackorderingarna)...

Alltså.... Vill Bäcka bli en enmanshäst så få hon bli det.... Men.. hon skall kunna hanteras av andra så som hästvakt, hovslagare, veterinär....

SJälvmordpiloten studerar... och har egen häst hemma hos sig... plus ett antal hästar som är hennes mors..... Att hon hjälper mig nu är en överenskommelse i och med att jag hjälper henne med körkortet genom att hon övningskör med mig.

Senast ändrad:

Ja, det är inte enkelt när man är den som hanterar hela tiden...Men jag tänker på de som lär sina hästar "konstiga" saker, stegra på visst kommando, lägga sig ner och sånt, som sen, med annan ryttare/ägare, kan missuppfattas och så får hästen skit för det istället:crazy:

Hanterar man sin häst på ett, för svenska normer, normalt sätt borde det inte vara nåt problem. Sen är hästar alltid individer naturligtvis:)

Idag får pållen gå ut och promenera en stund, det blir nog livat:) Tur att dottern tar hand om det. Jag ska på årsmöte i en viss Kalenderförening, och sen på fest med Lions i kväll. Maken har gått med, och det är "Välkomstfest" för nya medlemmar.

Senast ändrad:

solen skiner, precis runt nollan och forhoppningsvis blir det varmare sa snon smalter.. jag har tagit av bandage pa kna, och kliar det?? oh nej jag haller pa att ga vansinnig har.. Men det ar bra, det laker..
inga stora planer for dagen, lite borstande och lite stadning.. oh en stor sak, jag maste till stan och kopa min lott ticket. SSkall ju vinna stora kosingen hade jag tankt.. Om inte den sa ngt i alla fall, som de 9 krona jag vann for 2 veckor sedan haha...
har doctor denna veckan och veckan efter maste jag in till karlstad och sjukhuset.. mer doctor.. jaja, inte skoj men nodvandigt.
valdemar ar snart bra tror jag, han lekte med mirri i gar och sprang och busade.. tant fjanta sov mestadels av dagen, och madeira ror sig inte mkt heller, hon borjar bli sa rund och babiesen sparkar . Tror hon borjar bli trott pa det har med gravid.. Jag hoppas snon forsvinner lite mer innan folis kommer, sa den/hon kan vara ute och leka..
annars inga news fran darhuset. langtar efter var, som alla andra...

Sk enmanshästar är inte lätt.Har delvis en sådan madam,går bra med hovslagare o veterinär om jag står och håller.Samt stallägaren kan byta täcke och ta ut henne i hagen.Men när det kommer till ridningen så godkänner hon bara mej och dottern(men det tog ett bra tag),försöker nån annan så slänger hon av dem omedelbart.:crazy:

Usch nej.... Inga trollkonster här inte... Basic hästuppförande...
Ingen trickträning eller speciella signaler...

Här är det vanlig hästhantering på ett sätt som även nybörjare kan anamma och det blir inga konstigheter för hästarna.

Jag använder mig som sagt av normal hästhantering. Men jag lägger fokus på att aldrig ha rutiner.. Jag försöker göra saker på lite olika sätt. Det vänjer hästarna med att vara uppmärksam på vad jag vill. Som att tex ha olika rutiner vid insläpp.. Ibland går jag först in genom stalldörren.. Ibland skickar jag in Bäcka först.. i bland skickar jag in Loppan först...
Ibland får de gå in i boxarna själva... i bland leder jag in dem i boxen.
Detta för att det inte skall bli konstigt om någon annan gör något som inte jag gör om jag måste leja bort stalltjänsten.

Piloten har tex fått order om att bete sig lite "överdrivet" klantigt.... ;)
Dvs hon som är van ryttare skall nu redan från början bete sig lite "nybörjar" klumpigt... Då blir inte heller det någon överraskning för hästen när de någon gång råkar ut för det... Så den framförhållningen har jag... och har alltid haft när jag tränar häst...

Men som sagt... När det plötsligt dyker upp en människa som är okänd så ser jag ju att hästarna reagerar med att vara lite avvaktande/skeptiska... Och detta problem hade jag ju inte haft om jag hade haft dem i ett stall där det ständigt rör sig människor.

Haha, en sån var vår första B-ponny:) Dottern fick börja rida den när den inte kunde gå med på lilla ridskolan är den var uppstallad. Han slängde av henne tre gånger på rad, sen var hon så förbannad att hon satt kvar i rena ilskan, tror jag:D

Men det var alltid problem med andra som skulle hämta i hagen, eller rida. Han hade snabbt lärt sig att fatta galopp, ner med huvudet och tvärstopp fungerade alldeles utmärkt för att få av sin ryttare... Vi fick köpa honom för 2000:-...Fast han var ju sån från början, det var inget vi hade gjort...

Syrran - men mer kan du ju inte göra. Sen att det blir så att man själv hanterar mest hela tiden, så är det ju.

Här är strålande sol och plusgrader :)
Ska ner och mocka om nån timme, och ta en ridtur i eftermiddag. Ska bli spännande och se hur det går.
Hoppas att det går hyfsat smidigt att få iväg henne.

Här har vi verkligen isbana runt hela stallet. Livsfarligt.
Trullan är så söt när jag ska ta in henne. När vi kommer runt hörnet där det är bara is, så får jag hålla i stallväggen för att kunna gå, och Trullan går såå försiktigt och kollar mina fötter hela tiden. Ibland kan även en bufflig häst vara försiktig.

Senast ändrad:

Samma här inget som jag gjort,beror på hennes bakgrund,kanske inte för inte han skrev i kontraktet,säljes som ohanterad,galen o farlig.Japp henne tog jag hem:o
Men med facit i hand så skulle jag göra om det:love:

Hur går det med din häst förresten?
Finner han sej i sjukhagen?

Sol,fusk här småregnar det.
Ska oxå snart iväg o göra stallet o rida en sväng.

Jodå det kommer att gå bra med Trullan ,om hon börjar krångla så visar du att det är du som bestämmer,kommer bli mindre protester för varje gång nu när hon insett att du inte blir rädd och ger dej:banana::banana:

Nu är man en äkta red-neck...solen steker hårt +5 ...Springaren med bihang sadlade upp o drog mot horisonten i morse ...efter ett par timmar i solgasset fick de räcka....bihanget var kaffesugen...:)

bäckarna i skogen har på vissa ställen börjat porla ...fast de mesta är fortfarande isbelagt o snön är tillräckligt djup för att Springarens knälyft blir tämligen höga...:) o galoppen mer en variant av någon konstig känguruskutt...:D

En njutning tycks vara att slänga sig ikull o rulla sig ett otal gånger i snön efter ridningen.....svettig o kliar väl i pälsen som har börjat släppa lite mer...

ser i alla fall ut att vara oerhört njutningsfullt att döma av Springarens frustanden o ystra bockningar efteråt....:D

nähä dags att beväpna sig med en stor mugg av livets smörjmedel o en dygngrep .....stalldrängen har sagt upp sig tror jag...ett elände o få tag på anställd dräng nu för tiden......:laugh:

de riktigt gassar mot stallväggen....skönt ..

*muttrar surt*..... ingen sol i sikte här inte...:cool:

Avundsjuk på er som har vackert väder...

Här är det regn... dock i lagom portion... inga skyfall som här om dagen...
Har tillbringat ett par timmar med att röja sly... Ivrigt påhejad av Loppan... Hon var och la sig i mest hela tiden. Vädret är som sagt inte det bästa så nu är jag blöt in på bara skinnet...

Bäcka kom och inspekterade nådigt resultatet av mina ansträngningar och sen försvann hon ut på vallen igen.... Hon kommer bli mäkta besviken när *repet går ner* om ett par veckor... Då stänger vallen för säsongen och öppnas inte igen förrän frammåt sensommar/höstkanten...

Nu skall jag få på mig lite torra kläder... och som Gubbtjyven uttrycker det.. få i mig lite av livets smörjmedel...

Oj va solen skiner och det blåser och snön tinar som bara den :bump: Det är jättehärligt ute!!

Skrapade och borstade av flickorna en massa hår i morse och böjde mej ner och drog med svettskrapan under Inas mage och vad får jag se. Juvret börjar bli svullet :eek: Det här är inte klokt alltså!!

Försökte ta kort på juvret med mobilen så jag skulle kunna skicka upp till Anette men det gick ju inte att få en vettig bild så jag ringde istället och hon och dottern har varit hit och kollat.

Att Ina sätter juver är helt klart och både Anette och jag kände hur det buffade i magen eller om det var som hon sa att "vi vill så gärna känna så vi känner buffningar bara för det". Men det ska ju inte kunna påverka Inas juver. Vad ska man tro??

Anette skulle komma förbi om ett par veckor igen och kolla, under tiden ska jag känna och hålla koll så har vi telefonkontakt.

Har jag sagt att jag har världens bästa och goaste uppfödare?? Dom är helt underbara :bump::banana::bump:

Tjooohoooo!! :bump:

Ser detta ut som stallplan??

32206042.jpg

Nix, det är på andra sidan åkern, mao efter halva rundan avklarad, och ja, jag klarade hela! Känner mej helt adrenalinstinn plus utpumpad på samma gång.
Vi klarade det. Dessutom har jag aldrig ridit den ensam med annan häst heller.
Vi var ute i 1,5 timmar. Själva rundan brukar ta ca 55 min så det var inte smärt fritt.

Först vägrade hon gå från stallplan. Satt i 15 min. Sen stannade hon i 10 min bredvid hagen vid mitt hat-dike. Sen gick hon. Tvekade ett par gånger, men gick på.
Nere vid nästa hage, fick jag kramp i benet, då vände hon, men jag vände tillbaka och blev av med värsta krampen.
Nere vid vägen vände hon när hon förstod att vi skulle fortsätta.
Fick runt henne efter 3-4 tvärvändningar i trav och lite bockningar :crazy:

Till slut kommer vi iväg, och då kommer en bil! hon började snurra framför bilen 3-4 ggr. Till slut är de snälla och backar 100 meter till ett kors, och står där och väntar. Vi kommer förbi så vi kan svänga vänster.

Där förstår hon att det är lika bra att fortsätta framåt, för då kommer vi hem.
Men , så står det ett jaktorn på gärdet inklätt med grön plast som fladdrar i blåsten. Och då började hon studsa i nån halvtrav, så jag fick öva på att sitta ner i sadeln.
Till slut kommer vi förbi, och jag slappnar av, men då kommer världens vindpust och det börjar fladdra från tornet, så då sticker hon av i galopp :p men jag fick in henne :)
Så det var lite övningar för mej med.

Till slut är det ganska lugnt, tills jag hör en traktor som står på vid en hästgård. då studsar hon igen, och precis när vi kommit förbi startar gubben elevatorn han fixar med, så då blev det lite tjohoo igen.

Sen var det långa tyglar hem :)

32206043.jpg

När jag kom in hade sonen byggt koja i de smås våningssäng, så nu sover de.
Gott, nu blir det kaffe :)

Senast ändrad:

visslingar o applåder...snyggt jobbat tjejen:banana::banana:

de där måste ha kännts jädrigt skönt i självförtroendet...en riktig boost för dig själv...du kan när du bestämmer dig ju....:bow:

Nu är du på banan...se till att du håller dig där...nu blir de bara bättre o bättre för varje gång..enstaka bakslag kommer säkert men de fixar du....

så träna på nu så kommer ni att få en häärlig sommar tillsammans....:laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Samma som forut.. Rent chat om allt, speciellt vara pallar. Bild pa pallar, er sjalva, barn hundar makar/sambor, katter , diskmaskinen... 97 98 99
Svar
1 967
· Visningar
114 700
Senast: Tajger
·
Hästmänniskan Flytta traden om den ligger fel... Jag fryser, enormt.. det ar sa hemskt att jag inte vill vara ute i stallet/ladan.. gor saker fort... 2
Svar
20
· Visningar
3 311
Senast: moholmarabs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka