Tant-aktivering?

Red_Chili

Trådstartare
Min tant har tråkigt. Nu när jag tränar massor med unga dåren för lydnadstävlingarna osv så märks det att tanten blir rastlös. Hon vill också, tror hon.

Hon kan stå och titta på mig, se olycklig ut och vilja ha uppmärksamhet. Hon piper och har sig när jag tränar med unga dåren för att hon vill vara med osv.

MEN, jag vet inte vad jag ska hitta på åt henne.

Lydnadsmomenten försöker jag med. Det går så segt att en snigel skulle lära sig snabbare ;) Agility provade vi igår, men hon är extremt skeptisk till allt som inte är vanliga hopphindren, och pga artros i tån och allmän stelhet vill jag inte att hon hoppar för mycket. Hon tycker inte heller att det är speciellt kul. Jag försöker lära henne lite olika tricks, men har dåligt med inspiration då hon inte vill ta saker i munnen, är lite seg, stel och är lite svårmotiverad.

Hon älskar att vara i skogen, går med glädje hur långa promenader som helst. Mot slutet av promenader som är över en mil långa är hon fortfarande glad och går framför mig med viftande svans.
Hon älskar att leka med pinnar, ha sönder saker och att jaga sådant som rör sig.

Jag har funderat på att spåra, vi har provat det förut en gång och hon var riktigt duktig. Dock känner jag mig som en total nybörjare och kommer mig aldrig riktigt för att prova igen.

Finns det något annat än spår jag kan prova? Kan man gå en spårkurs på bruksklubben med en gammal tant eller är det vettigare att läsa på lite igen och hålla på själv?

Sv: Tant-aktivering?

Absolut en spårkurs med tanten.
Jag gick ingen kurs men körde igång med viltspår på vår labbe när hon var 10 år. Hon älskade det!

Jag kikade lite på klubbens hemsida nu, men det är ju såklart för sent att komma igång med någon kurs osv nu på hösten. Kanske till våren, förutsatt att hon fortfarande är pigg och glad då... Annars har jag iof vänner som spårar med sina hundar. Träffar dem inte ofta, men man kanske skulle kunna dra ihop någon spårardag...

Då säger jag direkt rallylydnad!

Min dvärgschnauzer (som iofs inte är gubbe, utan bara 4 år :D) har aldrig tyckt om vare sig spår, agility, lydnad eller annat. Han har inte precis någon arbetsmotor på det sättet att han tycker det är kul att jobba för jobbets skull, han har inte heller uthållighet nog för tävlingslydnad och klarar inte av när det blir för "strikt".

Men nu har min sambo börjat träna rallylydnad med honom, och då skiner han upp totalt :love:. Med rallyn, där man får peppa och berömma hunden hur mycket man vill, så har han verkligen blommat upp och tycker att det är jättekul.

Så testa om rallylydnad kan vara något för din hund!

Jag har kikat lite på rallylydnad förut, men fastnade inte riktigt för det. Dessutom tycker tanten att det är fruktansvärt onödigt att vara bredvid mig (för tex fotgående) när man kan vara rakt framför mig och hålla koll på godisen på så sätt ;) Jag har börjat med klossträning för att försöka få ordning på det, men det går i snigelfart när man öht gör några framsteg. Ska dock kolla igen på vilka moment som ingår och se om kanske något skulle passa i alla fall :)

Som det är nu aktiveras hon genom tidigare nämnda promenader, får vara i rastgård för att upptäcka lite av världen på egen hand och jag håller som sagt på och försöker lära henne tricks, lydnadsmoment osv. Dessutom ser jag till att gömma maten i papprullar och liknande, så att hon får lite utmaning där med.

Haha! jag får försöka få min pojkvän att bli intresserad av att träna Zala :angel: dumt nog tycker han att Wahidah är roligare. Kan inte förstå hur han kan tycka det när hon studsar runt som en galning när hon ser honom och ständigt ska leka med allt? :p

Definitivt spår tycker jag! :) Min italienartant hade inte näsan i backen en enda gång förrän hon var tolv år. Sämre syn fick henne dock att upptäcka att den svarta knappen längst fram på henne faktiskt hade ett användningsområde. Henne körde jag godisspår med och det uppskattades oerhört mycket.

Jag skulle gärna gå en spårkurs med Dafne senare i höst. Hon älskar att använda nosen. Men jag är lite smånojjig över att få en spårande och hetsjagande hund. Å andra sidan är hon ju redan begåvad med fungerande nos, så det spelar kanske ingen roll. Med andra ord, vill du spåra med Zala så hakar gärna Dafne och jag på.

Exets borzoitik fick ibland hänga med på cockrarnas träning. Exet gillar hundar, men inte inte hundträning. Men han medgav (aningen förvånat) att tiken tycktes uppskatta arrangemanget. Hans gamla hane tyckte alla former av träning var löjligt. Han ville springa och ligga i soffan! (Med undantag av utställningsträning som han av någon anledning tyckte var superkul!)

Hur som hade tiken två "favoritgrenar":

1. Viltspår. Uthålligheten var det väl si och så med, men korta spår på ett par hundra meter uppskattades mycket. Och eftersom hon alltid gillat pinnar och päls, vad kunde var bättre än en rådjursklöv på slutet? En pinne med päls liksom...:rofl:

2. Apportering. Att göra det "på riktigt" d.v.s. att låta henne sitta, vänta på kommando etc såg jag ingen mening med. Hon fick kuta efter. Favoriten var när jag sköt med apportkastaren. Rätt riktad kan den gå hundra meter och det var ju väääääldigt kul att ruscha efter. Oftast kom hon faktiskt tillbaka med dummyn (om inte skickade jag en cocker att hämta den).

Har man inte en apportkastare så duger en bollkastare väldigt bra. Kostar under hundra spänn.

501991-s_259.jpg

Att busa med den var väldigt kul tyckte borzoitiken. Man fick ladda med ett gäng tennisbollar. De flesta vinthundar har ju inte riktigt läggningen för att bli bolltokiga, så det kan nog vara väldigt kul för dem.

En annan enkel aktivitet som alla hundar brukar uppskatta: godissök inne och ute!

Rally är verkligen bra för de äldre.
Perfekt om hon vill ta possition framför dig! Ni har massor "gratis" då.
Spår är också bra.

Finns inte "Lure C senior"? Be rasklubben starta en sådan annars!

*KL, svarar lite till alla*

Idag var vi ute och spårade. Ett kort och enkelt spår, men oj vad kul hon hade! Några foderkulor i spåret fick henne att gå väääldigt långsamt och extremt noga, sedan hittade hon sin belöning (lite frolic och köttbullar) och det var så kul att hon sedan sprang efter mig för att försöka leka lite smått och när jag stannade till slog hon på mig med tassen för att få mer uppmärksamhet.

Kort sagt, jag har nog hittat hennes grej och ska börja spåra flera gånger i veckan nu :D Är ju enkelt att gå någonstans och lägga ett spår till henne, träna med Wahidah under tiden det lägger sig lite och sedan låta tanten spåra.

Har börjat ge liten del av kvällsmaten i toarulle också, vilket hon är fantastiskt dålig på att fixa, men hon gillar utmaningen. Och så ska jag försöka få iväg oss till släphareträningen på onsdagarna framöver så att hon får jaga trasa igen.

Nu ikväll har hon legat nöjd och glad, det känns underbart :laugh:

Har även lyckats inspirera en vän till att anmäla sig till rallylydnadskurs, och vi kommer nog träna en hel del tillsammans "utanför kursen", så då kan jag ju försöka få tanten intresserad igen. Med riktigt gott godis kanske det går :)

Kan inte låta bli att skratta när jag läser om dig och unga dåren och gammeltanten, låter fruktansvärt likt mig och mina två vita, undantaget att min "gammeltant" inte är äldre än 5,5 ;)
Men hon verkar vääääääldigt lik din Zala i beteendet. Kan stå och se extremt missnöjd ut med att se på när duracellkaninen arbetar, men när man väl tar henne istället är det roligt i typ två minuter sen vill hon inte mer. Och allt går långsamt.
Men, precis som din, så ÄLSKAR hon att spåra! Det är hennes grej här i livet:D
Finns en sak till som hon också tycker är riktigt roligt och det är uppletande. Dock bara första skicket, sen tycker hon att hon är klar ;)
Men om Zala inte tycker om att ta saker i munnen så kanske det inte är nåt för er..

Det är bra att vi roar folk :D

Nu har jag i alla fall lyckats få tanten rätt glad. Mycket (med hennes mått mätt) trickträning i onsdags, sedan en riktig långpromenad med bus i fårhage på kvällen. Igår samma promenad där hon fick gå lös ungefär halva tiden (åh vad hon älskar det! jag är så jäkla fegis med att ha dem lösa...) och sedan sov hon i sängen hela natten. Idag blir det nog spår igen, och långpromenad. Förhoppningsvis fortsätter hon hålla sig nöjd då :)

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 491
Senast: ako
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 056
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka