Tänker folk med lilltån när de hanterar unghästar eller?

Sv: Tänker folk med lilltån när de hanterar unghästar eller?

Ja det finns en del knäppa folk dessvärre. Vet om en häst här som de gav lugnande varje gång han skulle ridas för att de inte klarade av honom. En stor fin 4-åring med lite temperament och egen vilja men absolut inte elak eller "farlig" på något vis. Dessa skall vara erfarna hästmänniskor och håller på med försäljning och förmedling av hästar och då tycker jag att de får ta sin "erfarenhet" och inse att de inte klarar av hästen och istället skicka bort den för träning..

Rotterö skrev:
Sådana skall inte ha djur. Tyvärr finns dom över allt. Man borde anmäla dom för djurplågeri.
Jag blir illamående när jag hör sådant här- :devil:

Ja definitivt. Hon avskydde mig i slutet eftersom jag inte kunde hålla tyst. Det gick bara inte. En annan gräslig sak med den här tjejen var ju då att hon skröt om hur hon sparkat den svårlastade hästen i magen fem gånger när han inte ville gå in där. Jag höll på att gå upp i limningen när jag hörde det och bestämde mig direkt för att om jag någon gång såg det, så skulle jag gå fram å sparka henne i magen :devil: . En gång hörde stallägaren hur det blev ett jävla liv på stallbacken. Han gick dit och fick se eländet. Måttligt förbannad på tjejen gick han dit å bad om att få prova lasta hästen. Inga problem. Hästen följde honom in i transporten.
Den här bruden hade ett föl åxå och från början så tog hon å hennes kille det till å från hagen. Så kom då dagen när stallägaren skulle släppa ut fölet. Han fick alltså rådet att om hon busade så skulle han ge henne en jävel så att hon skärpte sig. Än en gång blev han förbannad och talade om för henne att hästen ju bara var ett barn än och inte kunde förväntas gå som en vuxen häst. Han upplyste henne åxå om att han minsann uppfostrat fler föl å unghästar än hon och det utan att vare sig skrika eller slå.
När så fölet blivit en unghäst och var på banan för att köras in, så skröt tjejen om att hästen var så besvärlig å orolig där på travet, men så fort hon kom å ställde sig bredvid, så blev hästen hur lugn och fin som helst å rörde inte en muskel. Olyckskorpen jag kraxade direkt att det trodde väl faan det. Hästen vet ju att om hon inte är stilla så får hon en smäll :mad: . Nej, sånna människor borde inte få ha djur...

Jag hade en granne en gång som var sådan fast då gällde det en hund.
<De slog och sparkade denna boxer hane.
En gång då vi var inne hoss dom för en ficka. Då hunden alltid ville vara i mitt knä. Han hoppade upp med frambenen och gosade. Då tar hon en tidning och dänger stenhårt på hundens nos. Min gubbe fann sig snabbt. Slet ifrån henne tidning och slog henne över truten.
Hon blev vansinnig. Vi gick hem.
en annan gång då undrade de varför vattnet i akvariet var tomt. Hunden hade druckit upp detta. Han fick ingen vatten skål . Han behövde ju kissa då.
Jag åkte med dom till hundkuren i bland.
Då hundarna skulle vara där bak. Min hund gillade inte att ligga ner hon ville kolla ut. Hans hund fick stryk om han inte låg ner.
han gapade på min hund. Rör henne en gång sa jag bara. Det slutade att jag alltid hade henne i framsätet på golvet. Då var hon trygg.
Han sparkade sin hund i sidan en gång så jag trodde hunden dog.

Detta var en under bar boxer hane. Han var så go och snäll.
Ägarna var riktiga grisar.

Jag tänker rent spontatnt, videokamra och polisanmälan, det är faktiskt inte lagligt att rappa på en häst,

travkuskar bli väll avstängda efter mer än tre pisk, och någon vart dömd för djuplågeri för ett tag sen.. osv..

Tyvärr så kan man inte göra så mkt åt vuxna personer som tror de kan allt å är bäst :eek:
Många stallägare är beroende av att ha hästar inhyrda så de kanske inte utmanar ödet heller.
Men jag som hästägare hade vågat säga min mening om deras "hantering", skulle inte kunna låta det bero å är inte rädd för vad folk tycker om mig sedan.Hästägarna skiter jag som sagt i :devil:

Hur ick det för hunden då? Lever den än? Grät faktiskt när jag läste ditt inlägg :cry: . Sånna där människor saknar förmodligen hjärta helt å hållet. Snyggt av din gubbe att dänga till kärringen :devil:

FY F*N va vidriga personer det finns!!!!!!! :mad:

Men det viktigaste är att folk gör något!!!

Min kompis hade ridit på en ridskola men islandshästar i flera år men
hon insåg en dag att allt var inte som det borde vara...
Hastarna kunde gå 5 lektioner utan mat före, dom som inte arbetade fick ingen mat för att "det var för dyrt" m.m m.m...
Hästarna hade inte ens tillräckligt med energi för att sätta vinterpäls!!! Tänk sedan hur lurviga isisar brukar vara på vintern...

Hon försökte anmäla flera gånger och till sist åkte någon ut och kollade på stället... Ingen anmärkning...

Reglerna för djurhållning måste helt klart skärpas!!!

Det finns ett sånt där tragiskt ställe här i närheten åxå. Dom har blivit anmälda massor av gånger, men slipper undan varje gång trots att stall å hästar är i ett miserabelt skick. Sen bodde det en kanin inne i foderutrymmet. Det rummet hade förspikat fönster vilket innebar att kaninstackaren satt i kolsvart mörker dygnet runt förutom då nån hämtade foder :( Sen som sagt, så var inte hästarna särskilt välmående heller...
Lagarna å reglerna borde verkligen skärpas. Hur illa ska det egentligen behöva vara innan det görs något åt saken?

Ibland önskar man nästan att hästar kunde tala så dom kunde förklara hur dom hade det!

Kan slå vad om att dom skulle ha ett och annat att säga!!! :smirk:

Vill inte starta nån ny diskussion i ämnet, men jag tror att hästar kan "prata". det är bara vi som är dåliga på att lyssna och hon som ägde det stallet var verkligen ingen bra lyssnare. :smirk: . Hoppas verkligen att hon själv får prova på hur det är att bo i ett livsfarligt kyffe och gärna i mörker dygnet runt åxå :devil: !

Den är nog inte en blivande hopphäst så länge till med den hanteringen och har dom löshoppat 1.60 med en 2 åring ( :eek: ) vilka idioter det finns.

Hu blir upprörd när jag läser det, kommer o tänka på en häst som står i ett stall lite längre bort från mitt, inte alls misshandlad som den hästen du beskriver men men...

det är ett treårigt travarsto som köptes för att de nuvarande ägarna tyckte synd om henne, dom började rida på henne och har börjat hoppa på ojämnt underlag i skogen över pinnar o stockar... när hästen söker sig neråt mot låg form rycker tjejen som rider henne (kanske 13 år och ganska nybörjare) upp henne med kraftiga tygeltag o säger att hon är dum och så jobbig att hon går ned med huvudet sådär. Ägarna har ingen känsla för att en treåring måste vila utan rider i princip dagligen på henne. När det kommer till stalluppförande så vill dottern (hon som mestadels rider henne) släppa henne från hagen och blir skitarg när hästen inte springer rätt (har stått i stallet i tre månader och vanligtvis leds dom in fr hagen) samt att det är helt oki att stå och rycka henne i bettet o grimman för att hon är dum...

Ibland förstår jag inte varför vissa människor köper häst och speciellt treåringar till nybörjar ryttare... kan ingen ge sådanna människor rådet att tänka! Jag undrar vad det var för människa som sålde hästen till dem!

bara ett litet stickspår mitt i ingenting! :angel:

:banana: Emma

Liknande trådar

Träning Idag när jag skulle släppa in hästarna blev det en lite otrevlig incident med min unghäst.. Ledarstoet i våran lilla flock (5hästar)...
Svar
16
· Visningar
2 059
Senast: Madelene
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
K
Träning Jag har tidigare skrivit här på buke om min hingstiga valack som är otroligt dominant. Vi är nästan identiska till personligheterna (vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 363
Senast: Equiform
·
S
Träning Min yngling har ingen lust att ta ett steg på våran ridbana, det kunde jag förstått om han gjort så från början, men de först två...
2
Svar
21
· Visningar
1 725
Senast: shakermaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar