Tänker bakåt

tgd

Trådstartare
Har en häst som verkligen har fått mig att förstå hur det känns att sitta på en häst som inte tänker framåt och där framåtbjudningen brister. Vad är knepet med den här typen av hästar? Den är också rätt svår att motivera till arbete och har inga problem med att bara gå i hagen. Har varit den perfekta hästen att kombinera med småbarn :D

Går det någonsin att få bort det här bakåtsträvandet i ridningen eller är det en medfödd personlighet? Hur skall såna här hästar ridas?

Sv: Tänker bakåt

Jag har fått lära mig att man ska ta det suuuupersakta med såna hästar. Typ huuuuur långsamt kan du göra den här framdelsvändningen?? :idea: Ääääännu långsammare.... Tillslut VILL de göra det fortare :idea::angel:

Jag har fått lära mig att man ska ta det suuuupersakta med såna hästar. Typ huuuuur långsamt kan du göra den här framdelsvändningen?? :idea: Ääääännu långsammare.... Tillslut VILL de göra det fortare :idea::angel:

Hoppar in här :P
Haha, det ska jag prova :)

Lyssnar den inte första gången man ger hjälper för att den skall gå frammåt, var tydligare och ge mycket beröm när du får önskad effekt.
Det tar ett tag, då hästen måste läras om från grunden, min egen ponny tog det 1,5-2 år innan hon började bjuda utan att man behövde
säga till henne hela tiden. Hästar älskar beröm, så ge mycket belöning och öka kraven långsamt.

Det har jag också funderat på. Min är inte alltid skittrög men alltid seg i starten.
I början gav jag mycket mer energi än vad han behövde men han blev inte piggare av de. Gav rätt mängd energi men han var fortfarande seg.

En del dagar har han sina ljusa stunder och vill inget hällre än att springa och då blir matte skitglad på ren svenska.

Efter två år märkte jag att han går som bäst och är som piggast efter en uppvärmning(för honom) på 40-50 min. Då är jag däremot slutkörd i kroppen efter allt arbete för att få igång honom och orkar inte så mycket mer (om vi är på banan). I skogen orkar även jag mer.

När jag äntligen hittade rätt metod för att få en pigg häst blev han fånghäst. Nu kovalecent hela sommaren, bara promenader...Ska leta efter alla möjliga knappar på honom nu när jag har världens bästa läge för "lära känna bättre övningar" och bygga muskler från marken.
Siktar på att sätta igång honom från ryggen i aug innan dess borde jag ha hittat någon knapp tycker jag.

gud vad jag känner igen min häst på din beskrivning,min kräver lång uppvärmning för att komma igång ordentligt,när man själv är helt slut då går han som bäst:p

Parelli lär ut att såna hästar ska ridas mot mål, där ska den få vila o godis, kanske beta lite. Sen rider man mot nästa mål o gör samma sak. Om man gör om proceduren om o om igen kommer motivationen upp. Finns en dvd om det som heter Calm Ride-Impulsion Go o Whoa(ingår i Success serien). Det finns oxå en gammal version som heter My horse wont go o den är bra o man ser att hästen börjar tänka framåt =) Så visst går det att få hästar tänka framåt, precis som "heta" hästar o tänka lite bakåt ;)

Tkr det är viktigt att man själv inte håller i för hårt i tyglarna och att man själv tänker framåt + att man inte håller på för länge och nöter på banan med sånna hästar, utan framridning och nedvarvning ute i skogen :)

Lyssnar den inte första gången man ger hjälper för att den skall gå frammåt, var tydligare och ge mycket beröm när du får önskad effekt.
Det tar ett tag, då hästen måste läras om från grunden, min egen ponny tog det 1,5-2 år innan hon började bjuda utan att man behövde
säga till henne hela tiden. Hästar älskar beröm, så ge mycket belöning och öka kraven långsamt.

Klockrent.

Det är det första arbetet unghästar får göra och således oxå det första hästar som inte ridits in korrekt (dvs som inte har någon framåtbjudning) får göra.

Jag ser det endast som ett skolningsproblem. Ryttaren har inte varit tilltäckligt konsekvent och motiverande för att hästen ska vilja jobba. Då får man såklart börja om och lägga den grunden.

Simple as that.

Precis!

Min ponny stannade när man försökte svänga i början, Nu är hon en räserponny! Så det går att förändra hästen
om man är konsekvent med vad man vill att hästen skall göra.

Har insett att jag borde nog träna upp både kondition och styrka tills jag får sätta igång honom...

Jag provade det idag när jag red. Då blev det riktigt med go i pollen :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama