Tanke kring utställningsdomare...

lady_vip

Trådstartare
Jag vet att många här inne inte ger ett dyft för utställning, men det har trots allt ett litet syfte.

Iaf, var iväg i söndags med min yngsta tik och skulle ställa henne. Det var domarbyte och dessutom svensk domare, vilket brukar betyda slät etta eller en lägre placering (typ fjärde bästa tik).

Går in och visar hunden i min klass. Hon står helt korrekt under hela tiden de andra döms. När det är hennes tur och domaren ska trycka, känna och pilla så står hon kvar, utan att röra en min, trots att han trycker rätt hårt över korset.
Springer bra, kanske något långsamt i mitt tycke, men vi sprang inget hela gruppen, så det får väl vara godkänt.
Sen står hon perfekt för domaren vid kritiken, tröttnar en gång och jag ställer om henne.

Jag får en TVÅA!!!!! Blir helt paff.... Stammar fram "eh, jaha...".

Han förklarar då att hon är väldigt maskulin, "weimaraner ska ha en tydlig könsprägel och denna hunden liknar en hane". "Hon är nog den hund som är mest korrekt här idag, rör sig bäst, står bäst och har bäst vinkar och kroppsbyggnad, men hon är för grov".

*host* "jaha... Tack då..." Också ut ur ringen. Samma hund blev för 3 månader sen svensk vinnare och lovprisad av en engelsk domare som tyckte att precis så här ska en w-tik se ut. "De brukar vara för små, men ska vara en smäcker hund med kraftigt byggd bröstkorg och förbröst" - enligt henne.

Iaf, var faktiskt helt chockad, har aldrig fått en tvåa och hade verkligen inte väntat mig det. Folk, som jag aldrig pratat med, kom fram och idiotförklarade domaren och det var ju snällt, men jag får stå där med min tvåa ändå.

Jag har hela tiden varit medveten om att det är stor skillnad på domare och domare, men ska skillnaden verkligen vara så här???
En domare dömmer hunden som bäst i Sverige bland över 50 andra av samma ras, nästa gång får hunden en tvåa...??
Borde inte utländska domare, som har mer vana av rasen, kunna lära inhemska domare och tvärtom?

Jag är en hemskt dålig förlorare, jag vet, men det som störde mig otroligt var "hon är bäst egentligen"- snacket. Han kunde ju bara sagt att hon var ful och struntat i det inlindade...

//E

Och, hon fick sina köttbullar ändå;) :love:
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

ja ger ingenting för utställningar just pga de du beskriver...
domare.. alla tänker o tycker olika.. men de är dom som bestämmer.
så har man gett sej in i leken får man leken tåla.. även om ja ..precis som du,... skulle vara förbannad.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Det jag irriterar mig på med detta med utställningar/domare. Det är att de kan skriva en hur bra kritik som helst och ändå får hunden en slät etta (tex). Skriver de att hunden är av utmärkt typ mm, och bara bra saker. Då förväntar jag mig mer än en etta.
Om det bara blir en etta, då vill jag också veta varför. Att domaren tex skriver, bra saker men kanske tillägger att borde ha mer bla bla bla osv.
Jag var på utställning i helgen. Och när man läste varandras kritiklappar, så står det nästan samma sak på alla. Man kan ju undra om en del domare bara säger samma saker för göra det lätt för sig.
En lapp jag läste stod det knappt något, en och en halv rad. Och för det lägger man ut mycket pengar. Sånt blir jag otroligt irriterad på.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Min förra hund (cavalier) ställdes ut lite när hon var valp och på en utställning träffade vi uppfödaren som ställde ut en kullsyster till min hund. Att min vovve aldrig fick bättre än tvåor får väl vara hänt (hon skadade benet som valp och haltade lite och kunde inte stå helt korrekt, om man inte lyfte upp benet och verkligen placerade det där det skulle vara.) men kullsystern hade tidigare fått ettor och BIM med mera. (De var inte ens ett år gamla vid den här utställningen.) Jag fick ta emot min två, som vanligt, och det fick nästan alla i hela ringen! Inklusive kullsystern, som aldrig fått så dålig kritik i hela sin karriär, varken före eller efter. Någon hund fick en trea och tre-fyra fick ettor. I en kull om nästan 20 hundar! Hallå... Det enda uppfödaren kunde säga efteråt var att domaren var oerfaren och ville ha en enkel rasfinal med så få hundar som möjligt.

Det är jäkligt trist när det blir så, men trots att jag lagt hundutställningarna på hyllan så har jag inte undkommit problemet. Det är EXAKT likadant i hästsvängen! Och vill man få sitt tilltänka avelsdjur godkänt måste man fortsätta kämpa, oavsett hur många domare man stöter på som inte ser vad andra ser.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Ja, så kan det vara. En kompis till mig ställde sin hund på SBK-utställning ena dagen och SKK-utställning nästa för något år sedan. På den första utställningen, SBK så åkte hunden ut med en tvåa och riktigt kass kritik. Dagen därpå på SKK tog den cert med kanon kritik och placerar sig bra i gruppen osv osv....
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

På en utställning, så är det just Den domarens tolkning av standarden och till viss del personliga tycke och smak som ligger till grund för den kritik man får av sin hund.

Det finns nog Ingen som tolkar rasstandarden precis lika.
Det som är det perfekta och ideala för en är nödvändigt inte det perfekta och ideala för en annan..
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Att olika domare har olika smak tycker jag är OK. Hundarnas dagskondition varierar ju också, vilket ibland kan vara till nackdel. Däremot ger jag inget för den domare som dömde fram en kompis hund och gav den cert ena veckan, och 8 dagar(!) senare skickar ut samma hund med en 2:a. Hunden gick från väldigt välkomponerad till dåligt vinklad både fram och bak, vilket borde vara en omöjlighet.

Bra domare behöver inte nödvändigtvis tycka som jag - men de ska tycka lika som sig själva och veta vad de ser och känner.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Duvan skrev:
Bra domare behöver inte nödvändigtvis tycka som jag - men de ska tycka lika som sig själva och veta vad de ser och känner.

Där håller jag med dig helt, för visst kan jag stå ut med en tvåa om det nu ska vara nödvändigt. Men varför sedan säga "bästa hunden idag..." osv, när hunden ändå bara fick en tvåa...? Om han nu ansåg att hunden var så bra, men för maskulin, så känner nog jag att en slät etta mer motiverar hans kritik.

En av tikarna i jaktklass placerade han sist och utan cert. Efter bedömning frågade han om hunden fått cert innan. Ägaren svarade att hon har 2 cert sen innan. "Ja, det förstår jag, väldigt bra hund". Jaha? Varför placerar han hunden sist om den nu har certkvalité?

//E
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Sant, men lustigt hur en hund ena dagen springer hem med etta och CK, nästa dag får den en tvåa. Bör man verkligen gå så mycket efter personlig smak?

Händer en del inom min ras att de "glömmer" att mäta, sen hamnar övervuxna hundar högt upp. Det är ju en fullständigt egen tolkning av rasstandarden och det känns opassande.

//E
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Sånt irriterar mig med, jag vill ha konstruktiv kritik, både bra och dålig. Man betalar ju inte 300 spänn för "fin hund".

Nu fick jag en bra kritik, ingen negativt, står ingenstans varför hunden får en tvåa... Det sa han muntligt till mig och motiverade hans åsikt där (han förstod nog att jag blev paff).

Sen kan jag tycka, en hund som uppför sig klanderfritt och visar en mycket bra sida både hanteringsmässigt och faktiskt utseendemässigt ska ha ett plus i kanten. En hund som åmar sig, drar sig undan, står och kliar sig och visar att den är ohanterad, ska den ha lika högt betyg..?

//E
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Jag stötte på lite liknande med min dvärgpinscher. Första domaren tyckte att hon var för klent byggd och behövde växa till sig. 2 veckor senare blev hon bästa svenska dvärgpinscher på en internationell utställning och fick CK av en utländsk, vad som ska vara väldigt duktig, domare.
Men vem vet. Hon kanske växte till sig bra på dom två veckorna. ;) :D
Blir spännande att se hur det går nu i sommar när hon är mer klar i kroppen.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Vad tråkigt! Jag förstår om du är besviken på domaren...

Jag har ännu inte ställt ut såå mycket, men jag har insett att man får ta det för vad det är och ha lite distans till "sporten".

Min hund har också fått genomgående bra kritk och en slät etta. Kritiken i sig skvallrar om en riktigt bra hund exteriört, men placeringen och förstapriset sade något annat (han kom på tredje plats bland juniorerna - bara en hund fick ck).

Det enda jag kunde konstera var att ringen var full av riktigt bra hundar. Konkurrensen var mördande och samtliga hundar höll en otroligt hög kvalité. Det var för mig en tröst eftersom min hund i sammanhanget OCKSÅ var bra, men kanske inte fullt så outstanding som vinnaren...

I ditt fall är det svårt att tycka något. Är hon av en mer spektakulär typ? Jag tycker mig märka att de där hundarna som sticker ut lite antingen hyllas eller dissas av domarna.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

lady_vip skrev:
Sånt irriterar mig med, jag vill ha konstruktiv kritik, både bra och dålig. Man betalar ju inte 300 spänn för "fin hund".

Jag håller med dig om det. Vid en utställning fick min hund följande kritik: "Trevlig hund. Bra uttryck. Bra överlinje. Står lite tåvitt fram. Norm. vinklad bak. Bra steg. Bra sträv päls."
1:a HP, 2:a plats valp.

Denna mycket generella kritik kunde man vara utan för vad betyder egentligen "bra"? Jag tror inte domaren var särskilt intresserad av att döma över huvud taget...
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

prinsessfeminist skrev:
I ditt fall är det svårt att tycka något. Är hon av en mer spektakulär typ? Jag tycker mig märka att de där hundarna som sticker ut lite antingen hyllas eller dissas av domarna.

Ja, hon är maffig. Inte tjock eller biffig, utan hon har en stor bröstkorg och ett ordentligt förbröst. Just detta förbröstet är väldigt viktigt för rasen och det har hon ett korrekt.

Hon är av "australiensisk typ", dvs lite längre i kroppen och lite grövre byggd (inte det vinthundsaktiga utan mer åt hanhundshållet hos W), något som uppskattas då vi i Sverige har avlat på för tok för tunna och små W, det ska vara en reslig ståtlig hund med mycket uttryck. Många ser idag ut som en på tok för tunn labbe...

Men smaken är som baken. Så hon är av ordinär typ, den enda gången hon har placerats dåligt är när det är äldre hundar av samma typ som hon (ofta då importer). Men jag smälter tvåan, det konstiga är att det verkade som att han bara bestämde sig för "nä, jag vill nog inte ha med henne", gav henne en tvåa och ändå en bra kritik.

Hade hon varit inåttåad, galopperat hela tiden, fattats en tand osv, så visst....

//E
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

lady_vip skrev:
Hade hon varit inåttåad, galopperat hela tiden, fattats en tand osv, så visst....

Jag förstår hur du tänker, men jag har också (om det är någon tröst) fått bara vitsord om min hund med ord som "utmärkt överlinje", "långsträckt huvud" (vilket rasen skall ha), "mycket bra rörelser", "parallell fram och bak" "välvinklad" etc etc.

Det resulterade i en slät etta. :crazy:

Domaren dömer dels efter standard men också efter eget tycke och smak. Vissa gillar de mer eleganta hundarna, andra föredrar mer massa.

I både ditt och mitt fall så kan det ha varit så att konkurrensen inte var att leka med och att det är små, små skillnader som avgör vilken hund domaren placerar först eller ger ck, ettor, tvåor etc.

En del domare verkar dessutom vara synnerligen kräsna på vilka hundar de skall belöna. Då snålar de med ck-utmärkelserna. I de fallen kan en etta eller en tvåa vara ett bra resultat - även om inte vi tycker det.

Vi har ju givetvis den finaste hunden av alla, eller hur? :love:

Upp med hakan, du skall se att det går bättre nästa gång!
 
Senast ändrad:
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Visst har vi de finaste hundarna ;)

Det värsta var att vi var 3 (!) hundar i gruppen, varav en fick en tvåa (den får alltid tvåor) och den andra fick en slät etta. Den som fick en etta stod inte ens, kliade sig och var FET (stod i kritiken).

Nä, aldrig mer en svensk domare ;)

//E
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

lady_vip skrev:
Nä, aldrig mer en svensk domare ;)

//E

hahaha - vad skall du säga om någon tölp till utländsk domare dömer "fel" någon gång? ;)

Men jag är lika fånig som du. Av fem utställningar i junior- och unghundsklass så har min hund fått ck vid fyra tillfällen av domarna av fyra olika nationaliteter.

Den gången han fick en slät etta så var det (givetvis ;)) en svensk domare. Han var (givetvis) en tölp - men jag måste erkänna att hundarna som ställdes den gången var riktigt bra. Riktig toppklass exteriört...

Men det borde inte spelat någon som helst roll eftersom min hund också är supersnygg! :D Han har dessutom utstrålning.

/stolta matten har talat med stor objektivitet :angel:
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Nä, jag ska prova igen. Jag har blivit utan Ck två gånger tror jag och båda gångerna svensk domare....

//E
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

lady_vip skrev:
Ja, hon är maffig. Inte tjock eller biffig, utan hon har en stor bröstkorg och ett ordentligt förbröst. Just detta förbröstet är väldigt viktigt för rasen och det har hon ett korrekt.

Hon är av "australiensisk typ", dvs lite längre i kroppen och lite grövre byggd (inte det vinthundsaktiga utan mer åt hanhundshållet hos W),


//E

Nackdelen med en hund som sticker ut är just att man kan få väldigt olika bedömningar från gång till gång..Hade själv en egen uppfödd tik som fick 2: or tills domarna blev uppmärksamma på att rasen i fråga fick ha vippöron...Sedan tog det inte lång tid innan hon var SUCH + NUCH ;) Minns fortfarande känslan, när hon tog sitt första cert och blev BIS :love:
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Ställde vår långhårshane (schäfer)en gång för läänge sen som unghund.
Hans kullsyster gick i motsvarande tikklass - samma domare.
Hundarna var varandras spegelbilder - en något feminimare, tunnare uttryck på tiken dock.
I kritiken stog ordagrant dessa omdömen
Hanne valppäls - tik långhår
Hanne ljusa ögon -tik mörka ögon
Uppfödaren som var med bara garvade - så är det på utställningar var hennes kommentar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 794
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 359
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 237
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp