Tanke kring utställningsdomare...

Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Okej, vi har stått som bästa tik. Men domaren höll inne med certet för att hon inte gillade huvudet!! (för grovt!) Då var man lite snopen :p
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Jag som skrivit ett par hundar (ett par tusen) kritiker lovar att domaren säger ungefär lika på alla kritiker :p Efter ett tag så lär man sig dagens domare och jag hade kunnat skriva dem utan att domaren dikterade. Jag vet inte om det är roligt eller sorgligt, men sant!!
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Jag ställde för första gången på lilla stockholm för ett år sedan.
Jag hade varit på en valputställning lite tidigare och kollat när tikens son ställdes. Fick åka på en ringträning innan och hade inte alls så bra koll på vad som skulle hända. *asnervös*

Hennes son som ställts ut med BIS på hur många inofficiella utställningar som helst bl a boxerklubbens valputställning. Många domare har kommit fram och sagt hur fin han. Han åkte ut med en tvåa direkt. Jag blev än mer nervös eftersom hans mamma absolut inte är lika bra som han.

Min tur kom och jag stog där och väntade på min bedömning. De 6 som stog framför mig åkte alla ut på 2:or. Jag fick en etta och jag blev så lycklig att jag typ sabbade hennes chans att gå längre, visste faktiskt inte vad jag skulle göra och tänkte bara på hur mycket jag ville ut och ringa mamma och säga att hon fått en etta :P

Många var den dagen väldigt besviken på domaren. Jag hoppas hur som helst att jag får ställa fler gånger :D Man lever på hoppet om att få BIS en gång. =D
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

så kan domaren inte göra. Har de gett dig Ck (så du kan deltaga i bästatikklass) MÅSTE de ge dig certet. Det kan domaren inte hålla inne. Däremot kan de tjuvhålla på Cacib:et.

Javan
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Nu är det 10 år sedan jag ställde ut en hund sist, men är det likadant på hundutställningar som på hästútställningar, att domarna kollar in gamla resultat och ger bra kritik/höga poäng till individer som fått det förut? Det låter ju inte så på inläggen ovan, när samma hund fått cert ena dagen och tvåa nästa. Men på hästutställning har jag märkt att om en respekterad domare ger höga poäng och bra kritik till en häst så törs vissa andra domare inte "säga emot" så att säga, utan ger liknande kritik och samma eller liknande poäng till den hästen. Man kan ju hoppas att det inte är så inom hundsporten, för jag tycker att det är lite fegt av en domare att inte ge kritiken han/hon tycker individen förtjänar, utan rättar sig efter andra domares tycke och smak.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Nej, ingen tittar på föregående kritiker. Domaren får heller inte veta vad hunden/ägaren heter. Trots det finns det "snördomare" som känner igen både ägare & hund och dömer efter det. Jag tror dock att merparten av gångerna som "storfräsarna" döms fram är det för att de antingen har en bättre hund, eller presenterar den bättre.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

förstår mej inte på utställning så mkt..men är nog klok att fatta att det är lite knepigt att helt plötsligt blir man tvåa..låter lite konstigt..men men
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Domaren dömer vad han/hon ser för dagen, även om hunden råkat få CK eller blivit BIR tidigare, tex.
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Kan hända att det vara var en klass med tikar. Iaf ingen som fick Ck från de lägre klasserna, så vi stod helt klart som bästa tik, men självklart så delades det inte ut Ck heller. Tidigare så delade man heller inte ut certet i BTKL, så det kan ha varit så också. Jag minns inte och orkar heller inte tänka :p Men allt gick korrekt till!
 
Sv: Tanke kring utställningsdomare...

Till Lady_vip
jag var med och såg på utställningen och såg din tik samt att jag hörde den kritik du fått efter. Jag tyckte att det var många som fick lustig bedömning och kritik för just den domaren! Men det är ju inte första gången en av de svenska domarna dömmer lustigt och inkompetent synd att de har sådana domare som inte kan rasen. Visst kan en hund förändras men inte till den milda grad att den ska dömmas så olikt som i Sthlm med din tik!
Tyckte synd om er!:cry:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 794
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 359
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 237
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp