Jag förstår att du har det riktigt tufft, ångest är väldigt svårt att förstå sig på om man själv aldrig haft det och är hemskt oavsett anledning till den, fobi/panik/generell.
Jag känner inte dig alls och jag har inte följt tidigare inlägg osv men av det jag läser här så tror jag först och främst att du behöver jobba med en målbild och motivation. Inte gå på det stora målet som jag antar är att bli av med fobin, utan delmål och anledning till varför det är bra att jobba för att livet ska bli bättre. Kan vara tex att veta hur du ska hantera situationer som den med hästägaren, för du kan inte skydda dig från världen runt omkring, saker händer. Men om du vet hur du ska hjälpa dig själv i det läget så blir det också lättare att våga och orka fortsätta kämpa!
Det är skitläskigt att lämna det trygga (konstigt tycker många men så är det ofta) som ohälsan ger, att jobba med sig själv och att grotta runt i det är så svårt varför man ofta omedvetet väljer att stanna kvar där det är jobbigt men där man vet vad man får. Hänger du med? Det är alltså ingen kritik mot dig eller ditt sätt att förhålla dig till din fobi utan så vi (hjärnan) generellt fungerar.
Mitt råd är att försöka få kontakt med någon (via mindler om du inte har nån bra kontakt i vården nu?) som kan hjälpa dig att komma fram till vad du behöver just nu först och främst för att vardagen ska bli lite lättare och för att du ska orka fortsätta jobba med dig själv.