Inte helt säker på hur det här nya fungerar...för jag svarar ingen särskild utan vill mest posta en liten fundering. Jag har själv funderat mycket på detta med stöd och inte stöd och i samband med att jag red för en ny tränare fick jag en tankeställare som jag skulle vilja få lite input kring; för att en häst skall kunna "gå iform" krävs först och främst en mental avslappning hos den, den måste kunna känna tillit till ryttaren. När den slappnar av sänker den huvudet och halsen, vilket även innebär att den i viss mån begränsar sitt synfält, "den gör sig blind" för faror därför att den litar på att du som ryttare tar över kontrollen. Stödet den får genom bett (eller bettlöst för den delen förutsatt att det är ett bettlöst som fungerar med stöd )bekräftar för hästen att du finns där, ni kommunicerar ever so slighly. Ungefär som när du själv står på ett ben, med ögonen öppna är det inget problem men om du blundar blir det genast mycket svårare, du tar då ett finger och stödjer mot en vägg, det lilla yttepyttiga stöd som gör att det blir möjligt att stå helt still med slutna ögon utan att börja vingla är ungefär det samma som hästen behöver i det läget för balans och bärighet. Sen har jag inte alls gått in på ovan att "form" är mer än att hästen sänker huvud och hals, men det hoppas jag att ni förstår. Jag säger inte att det är så här utan är mest nyfiken på andra reflektioner.