HAHA, here we go again.. xD Vad kul!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och? Det är väl ändå HUR man använder dessa verktyg som avgör, inte ATT man använder dom.Det klippet du älskar på dressyrhästen är en Grand Prix häst och är utbildad på bett och kandar.
@Fiador Poängen är ju att denna häst fortsätts ridas regelbundet med bett. Och då fungerar det även när bettet tas bort.
Så ingenting är bevisat med denna videon. Hade de aldrig mer satt på utrustning och en video med liknande kvalité hade lagts upp ett år senare -ja då hade man kunnat tala om att förespråkarna för bett var motbevisade. Men inte nu.
Antog jag var en självklarhet att en häst kan bära sig utan ryttare på rätt sätt sålänge den inte blivit förstörd av dålig ridning.Jag tror inte hästen behöver lära sig bära sig själv alls, det gör den redan från början. Däremot behöver den lära sig att bära ryttare och att samtidigt göra olika rörelser/övningar som kan vara lite krävande.
Kan man uppnå 100% självbärighet om hästen är beroende av stöd i tygeln, om än väldigt lite? Om hästen tappar bärighet om du tar bort stödet, vad kan man då dra för slutsat av det?Bärighet är för mig iallafall och vad jag lärt mig just att hästen ska bära sig själv, hjälp och stöd från ryttaren absolut men hästen ska inte hänga och bli framtung. Den ska vara öppen i fram, manken högsta punkt och fria bogar.
Inte självklart för alla, var kommer annars detta stödtänk från? Så jag ville bara förtydliga.Antog jag var en självklarhet att en häst kan bära sig utan ryttare på rätt sätt sålänge den inte blivit förstörd av dålig ridning.
Förstår verkligen inte var detta stödtänk kommer ifrån.Kan man uppnå 100% självbärighet om hästen är beroende av stöd i tygeln, om än väldigt lite? Om hästen tappar bärighet om du tar bort stödet, vad kan man då dra för slutsat av det?
Det är för övrigt stört omöjligt att "bära upp" en häst rent fysiskt sittandes uppepå.
Jo jag tror jag förstår hur du menar, det är intressanta frågeställningar du tar upp, så jag spånar lite jag också.Jag tänkte mer att om hästen tappar takt, blir flack, ostadig och faller isär om du släpper tygeln så borde ju ryttaren ha utvecklat ett beroende hos hästen att behöva hjälp att balansera sin egen kropp, därav mina funderingar kring "självbärighet"!
Poängen är ju att denna häst fortsätts ridas regelbundet med bett. Och då fungerar det även när bettet tas bort.
Så ingenting är bevisat med denna videon. Hade de aldrig mer satt på utrustning och en video med liknande kvalité hade lagts upp ett år senare -ja då hade man kunnat tala om att förespråkarna för bett var motbevisade. Men inte nu.