@Fiador
Nja, precis som du vet att en Amerikansk bosal verkar annorlunda mot ett sidepull, mot en repgrimma, mot ett hack eller mot en kapson med tyglarna på långa piggar framför nosstycket tex så skiljer sig inverkan från olika bett iom pivoteringspunkter och reflexer de triggar iom placering på hästens huvud iom biomekanik och nerver.
Jag är inskolad på bettlöst med. Så jäkla svårt är det inte om man förstår häst, biomekanik och retning/respons.
Så därför tycker jag att bett är att föredra vid skolning, dvs efter grunderna.
Jag tror nog att man med fördel kan kolla på vilka som använder vilka bett/huvudlag och kolla hur de rider inom den gruppen/grenen/whatever.
Det är inte enbart en slump att vissa använder vissa verktyg mer än andra.
Absolut är vissa val kulturellt och traditionellt betingade, pris etc kan spela in med.
Men att man inte börjat med bosal på Spanska ridskolan som favvohuvudlag säger en del.
Alla har vi nog sagt att grundridning funkar på bettlöst. Men jag vill ju mer än så. Och då väljer jag därför att fortsätta på bett. Jus för att jag rider med sträckt tygel och vill kunna direktpåverka ytter bak med inner tygel, dvs få in ytter bak.
Jag ser inget fel i att rida med bosal om man vill rida western, oavsett inriktning där.
För i mina ögon finns där ingen samling. Det har vi olika åsikt om.
Dt finns självklart andra imponerande delar.
Och tyvärr så tycker jag heller inte att svårklassryttare har helgrepp om samling eller lösgjordhet alltid. Jag har ju kanske lite annat ideal än en del av det som visas på banan idag. Så att man säger att någon borde veta för att den rider GP.. Nä.. Inte i min värld.
De är givetvis jätteduktiga på sin grej! Men de får betalt av domarna för annat. Varför ändra sig då liksom?