Jag har själv utbildat en häst rätt högt med sidepull. Piruetter, passage, galoppombyten i vartannat, och halva steg. Han gick på lång tygel i dessa rörelser. Han reds endast bettlöst i många år och bar sig då bättre.
Film?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har själv utbildat en häst rätt högt med sidepull. Piruetter, passage, galoppombyten i vartannat, och halva steg. Han gick på lång tygel i dessa rörelser. Han reds endast bettlöst i många år och bar sig då bättre.
@tracys Hästen är död sen 7 år tillbaks och jag hade på den tiden precis som nu ingen kamera. Eget stall och gjorde allt ensam utom för tränare.
Den hästen gick betydligt bättre med bettlöst än med bett.
Här har du anledningen till att jag sällan går in i sådana här trådar. Jag vet att det går och har inget som helst behov av att bevisa det för någon annan.
Ja kimmis nu får du ursäkta men eftersom jag har sett andra filmer du lagt ut under åren så behöver jag nog filmbevis för att tro på att du skulle ha utbildat en häst till gp- rörelser öht, med eller utan utrustning.
Din ridning på de filmerna gav inte minsta stöd för att tro en enda sekund på det du skriver.
Men var inte ledsen det är totalt sett mycket få ryttare som utbildar hästar till den nivån så vi är många som inte heller kan
Och då är det väl det som begränsar hästen i sånt fall, ryttarens förmåga, inte verktygen.
Delvis kl
Det behöver ju inte vara en massa prestige inblandat, utan bara det faktum att 99% av alla ryttare bara har tillräckligt med kunskap och erfarenhet av att utbilda en häst med bett. Till den nivå man nu har förmåga. Men den nivån är ju inte begränsad av verktygen i sig.
Hästen är ju inte begränsad på det viset annat än att han bara kan lära sig förstå och följa den känsla som ryttaren förmår förmedla, med eller utan bett. Och det är klart, om ryttarens förmåga och mesta erfarenhet, rutin och inlärda reflexer kommer av bettridning, så är det ju där ryttare har bäst förmåga att förmedla en korrekt känsla till hästen i rätt ögonlick vilket leder till att hästen snabbare och bättre kommer att kunna följa den.
Hästens atletiska förmåga finns ju redan där, ryttaren kan antingen göra det svårt och motsträvigt för hästen och dämed förminska hästens naturliga talang, ja tom förstöra den, eller hjälpa och visa hästen hur den kan använda sin kropp så att förmågan, talangen, bevaras och tom utveckas.
Men tror ni verkligen, seriöst, allvarligt, att detta sitter i verktyget?
Vad är skillnaden? Vad i ligger begränsningen för hästen egentligen? Ryttaren? Eller är det så att om det inte funkar bra med bett så är det bettet det är fel på då också?
@traceys GP har jag inte skrivit ett dugg om, bara rörelser. De videor du har sett på mig har endast tagits när jag var sjuk, för det var då jag hade kamera. Jag vet inte riktigt om man kan säga så mkt om någons ridning när de har så ont i hela kroppen att de måste dela upp att plocka ur en diskmaskin på 3 ggr. Och då är det en liten diskmaskin vi pratar om. Det finns en video till, där rider jag en månad efter att jag har krossat 2 kotor i ländryggen, de är på videon inte ens läkta än.
Men om du tycker att du kan döma mig efter det så varsågod! Jag blir varken sämre eller bättre för det.
Som @Fiador skriver så hade jag en väldigt tacksam häst på den tiden. Sa jag "BRA" en gång så kunde han det sen, när han han inte fick samma beröm så försökte han DIREKT lite till, samla lite till, lyfta benen lite till osv osv. Jag behövde aldrig peta på honom, använde bara sitsen. Han var mao verkligen rätt häst för uppgiften. Till det hade han fruktansvärt lätt för samling och kunde gå i passage hur länge som helst, det låg så naturligt för honom. Men en häst som är ovillig, inte har lika lätt för samling osv osv så tror jag att det är ruskigt svårt, men det är det nog o andra sidan med bett med.
Jag får nog nöja mig med att inse att jag verkligen har noll förståelse för varför en hård pinne i hästens mun skulle vara så magisk. Trots att hästen inte alls har plats för en sådan pinne.
Jag har ridit lösgjorda hästar bettlöst. Så jag har fruktansvärt svårt att se varför hästen inte kan bära upp sig själv utan en pinne i munnen. Jag kan inte se någon logik i det hela alls faktiskt. Och jag har läst dina inlägg många ggr.
Fast det handlar inte bara om piaffer. Däremot visar sig brister i tidigare utbildning tydligt där. Tidigare än så visar det sig som små tendenser. Tyvärr är det såna en del hästar går sönder av.
Eller hindrar dem att göra det ryttaren ber om eller vill.
Så jag tror bett hjälper otroligt mycket just där.
Rehaba hästar gör jag just därför framför allt på bett.
Ev kan man med en stadig kapson lossa låsningar några pass.
Men när den är lossad och sen ska börja arbeta tror jag bettet är gynnsamt för att rida ut halsen.
Jag får nog nöja mig med att inse att jag verkligen har noll förståelse för varför en hård pinne i hästens mun skulle vara så magisk. Trots att hästen inte alls har plats för en sådan pinne.
Jag har ridit lösgjorda hästar bettlöst. Så jag har fruktansvärt svårt att se varför hästen inte kan bära upp sig själv utan en pinne i munnen. Jag kan inte se någon logik i det hela alls faktiskt. Och jag har läst dina inlägg många ggr.
Jag får nog nöja mig med att inse att jag verkligen har noll förståelse för varför en hård pinne i hästens mun skulle vara så magisk.
Bara som en liten liknelse. Jag bytte till tunnare (lättare) tyglar för någon månad sen. För att lättare kunna rida på en hand då jag har en unghäst som följer med som handhäst numera. Bara den förändringen i känsla skapar viss förvirring. Inte alls samma lyhördhet och snabba reflexer och gensvar med dessa tyglar.