Tankar om tävlingsregler

Elanor

Trådstartare
Såhär på morgonkvisten fick jag lite tankar om reglerna inom tävlingar. Läste runt lite på WRAS hemsida, och där står det ju som bekant klart och tydligt att man endast får rida en nivå per gren och tävling, och det är ju bra, tycker jag!

MEN, varför får man fortfarande rida både youth och open? Anledningen till att man endast får starta på en nivå, är ju för att man inte ska kunna använda första klassen som en träningsklass för att sedan gå in i klass 2 och göra bättre ifrån sig. Jag tänker främst på Trail, där banan mellan youth och open vanligen inte skiljer sig markant. Är det inte högst orättvist att ett youthekipage kan gå in i sin klass och "träna" på banan, och sedan gå in i igen i Open, och då redan veta hur bommarna känns, hur man ska rida den där svängen, var hästen spände sig, osv osv.

Borde det inte vara "en nivå per gren och tävling + endast youth/open per gren och tävling"?

---------------

Och sen en snabb angående uppklassningen, gäller det även för KM? :o
Alltså, om jag klassar upp mig, får jag då inte delta i KM som vanligtvis ligger på D/C-nivå?

Sv: Tankar om tävlingsregler

Det där har jag också funderat på :)
Har frågat flera personer men ingen har kunnat svara.....

Har även en tilläggsfråga.
Får samma häst tävla i samma gren på flera nivåer i wras tävlingar
med olika ryttare?
Tex medryttaren i en gren o jag i en nivå högre?

Borde det inte vara "en nivå per gren och tävling + endast youth/open per gren och tävling"?
I uppklassningssystemets natur ligger att begränsa de tävlandes möjlighet att ställa upp i ”fel” klasser. Den begränsningen, tillsammans med otydligheten i uppklassningreglernas utformning har varit så effektiv att det knappt kommer några ekipage till tävlingarna alls och många får ställas in pga för få deltagare. Är det då rimligt att föreslå ytterligare begränsningar för youth/Open?

Alltså, om jag klassar upp mig, får jag då inte delta i KM som vanligtvis ligger på D/C-nivå?
§127 OBS! Klubbmästerskap ingår inte i poängräkningssystemet. Dvs man kan inte tillgodoräkna sig poäng efter placering på ett klubbmästerskap.

Ni som ekipage kan ställa upp i ert klubbmästerskap på C-nivå oavsett om ni är klassade som D eller B-ekipage.

§141 På alla nivåer/klasser får en tävlande starta en eller flera hästar i en klass, men en häst får endast ha en ryttare per klass. Dock är det tillåtet på ProvaPå-klass/tävling med flera ryttare som delar häst om det är ridskolehästar som används. I Ropinggrenar är det tillåtet för maximalt två (2) ryttare att rida samma häst i samma klass.
WRAS rekommenderar att antalet starter per häst begränsas till fyra per tävlingsdag.

I uppklassningssystemets natur ligger att begränsa de tävlandes möjlighet att ställa upp i ”fel” klasser. Den begränsningen, tillsammans med otydligheten i uppklassningreglernas utformning har varit så effektiv att det knappt kommer några ekipage till tävlingarna alls och många får ställas in pga för få deltagare. Är det då rimligt att föreslå ytterligare begränsningar för youth/Open?
.

Det ligger nåt i det där...
Man blir ju lite kluven! Å ena sidan står jag fast i att jag tycker det är fel när ett ekipage kan gå in och "träna på banan" och sedan rida direkt igen, Speciellt i Trail, som sagt.

Men precis som du säger, det är redan nu tunt med ekipage,..

Återupplivar min gamla tråd med ett nytt inlägg, ingen fundering denna gången, utan en fråga:

Det hela gäller min syster. Om hon tävlar en häst under säsongen, och kvalar till SM med denna häst, får hon då på SM'et BYTA häst, om det nu skulle vara så att hon inte kan rida kvalhästen?

I detta fall är det om kvalhästen inte "finns kvar", alltså om den har blivit såld innan SM. Vad händer om ens häst blir sjuk, får man byta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 322
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar