Belethien
Trådstartare
Nu vill jag höra lite åsikter om mina funderingar. Jag har det väldigt svårt att hitta "rätt" hane till min tik, även om det är ett par år kvar så vill jag planera noga och samt göra mig insatt i vilka hanar som finns där ute och som kan tänkas passa.
Men tyvärr visar det sig svårt att hitta en shetland sheepdog hane som verkligen har allt. Att para ihop mina krav är jättesvårt känns det som. Jag vill ju ha en hane som är:
-Ögonlyst ua -syskon och föräldrar också.
-HD ua
-Frisk i övrigt med sund anatomi och bra skalle. Helst MH testad om det går.
-Bra päls
-PRA fri i stamtavlan så långt det går att kolla
-Ej släkt med min tik.
-Ej inavlad så långt det bara går. Jag har hittat avelshanar i rasen som har en mamma som är produkt av en tik + systerson, i samma stamtavla finns det även kusinparning (bara de 6 generationer jag tittat på snabbt). Att de har någon enstaka hund som poppar upp en extra gång i stamtavlan skriker jag inte för men jag vill helst inte inte om det finns andra val.
-Har ej haft många valpar
-Har föräldrar som inte haft alldeles för många valpar
-Har ej en släkt som haft för många valpar
-Snygg och funktionell, snygg är allra sist på listan faktiskt.
Shetland sheepdogs har inte särskilt många HD-kollade hanar eller tikar, vilket gör att jag förlorar en stor del av avelshannarna när jag utesluter icke-röntgade hundar. Ögonlysta är de alla men tyvärr har flera något "lindrigt" eller syskon som har ögonproblem, vilket innebär att hanen är potentiell bärare. De flesta jag tittat på är inavlade faktiskt, som tur har min tik bara en enda hund som poppat upp två gånger i stamtavlan (pappa och mamma har samma hund i släkten då) så henne stamtavla är väldigt "ren" jämfört med andra s a s. Jag vill gärna behålla det så.
Har jag för hårda krav? Borde jag ha fler/färre krav, vilka isåfall?
Vad väljer ni att titta på när ni väljer avelshanne till er tik?
Misstänker att de flesta första-gångs uppfödare känner såhär, överambitiösa och allt, men jag vill att det ska bli rätt! Svar mottages tacksamt!
Men tyvärr visar det sig svårt att hitta en shetland sheepdog hane som verkligen har allt. Att para ihop mina krav är jättesvårt känns det som. Jag vill ju ha en hane som är:
-Ögonlyst ua -syskon och föräldrar också.
-HD ua
-Frisk i övrigt med sund anatomi och bra skalle. Helst MH testad om det går.
-Bra päls
-PRA fri i stamtavlan så långt det går att kolla
-Ej släkt med min tik.
-Ej inavlad så långt det bara går. Jag har hittat avelshanar i rasen som har en mamma som är produkt av en tik + systerson, i samma stamtavla finns det även kusinparning (bara de 6 generationer jag tittat på snabbt). Att de har någon enstaka hund som poppar upp en extra gång i stamtavlan skriker jag inte för men jag vill helst inte inte om det finns andra val.
-Har ej haft många valpar
-Har föräldrar som inte haft alldeles för många valpar
-Har ej en släkt som haft för många valpar
-Snygg och funktionell, snygg är allra sist på listan faktiskt.
Shetland sheepdogs har inte särskilt många HD-kollade hanar eller tikar, vilket gör att jag förlorar en stor del av avelshannarna när jag utesluter icke-röntgade hundar. Ögonlysta är de alla men tyvärr har flera något "lindrigt" eller syskon som har ögonproblem, vilket innebär att hanen är potentiell bärare. De flesta jag tittat på är inavlade faktiskt, som tur har min tik bara en enda hund som poppat upp två gånger i stamtavlan (pappa och mamma har samma hund i släkten då) så henne stamtavla är väldigt "ren" jämfört med andra s a s. Jag vill gärna behålla det så.
Har jag för hårda krav? Borde jag ha fler/färre krav, vilka isåfall?
Vad väljer ni att titta på när ni väljer avelshanne till er tik?
Misstänker att de flesta första-gångs uppfödare känner såhär, överambitiösa och allt, men jag vill att det ska bli rätt! Svar mottages tacksamt!