Tänka positivt... Hur gör man?

Jag är expert på att fokusera på det negativa och stressa upp mig själv. Tänker massa negativa tankar som bara får mig att må mer dåligt. Riktigt, riktigt dåligt.

Går just nu genom en period där livet inte riktigt flyter på, men det är verkligen ingen katastrof - egentligen - men i mitt huvud är livet slut... Typ. Jag har egentligen alla förutsättningar att må helt ok trots grus i maskineriet. Så please Buke, ge mig era bästa tips, trix och idéer för att tänka mer positivt!

Terapi är på G, men det lär dröja ett tag innan det drar igång.
Här är en till med katastroftänkande och långa, intrikata masterplans. Men det tar ju så mycket tid och energi också blir det ju ALDRIG som man planerade :(.

Jag har KBTat om det där men inte helt bemästrat det, 35år inövat beteende förändrar man inte i en handvändning direkt.

Jag tror att det där planerandet och kontrollerandet av yttre omständigheter hänger ihop med att jag inte litar på att jag har kontroll över mig själv och att jag inte har självkänsla nog att tro att jag klarar av situationerna när de spontant uppträder. Så för mig ( i min lilla tankevärld) är det lättare att styra omständigheterna så jag klarar av dem, snarare att kontrollera mig själv så jag klarar av omständigheterna som de är.

Hur som helst har jag övat mycket på att att när jag börjar med mina inre tirader om allt som kan gå åt skogen och hur jag ska hantera alla olika scenarior som kan tänkas uppstå tillföljd av detta så, får jag försöka avbryta mig (här använder vissa att gummiband som man snäpper, lite som en klicker ;) fast tvärtom) och tänka -det här är bara en tanke! Nu tänker jag att allt kommer att gå åt skogen, det är inte en sanning.

Vid det här laget är jag på nivån att när det händer att jag kan tänka - Nu gör jag det igen... Ett tips jag fick från en av mina psykologer var att då försöka komma på när jag hade beteendet sist det distraherade hjärnan tillräckligt för att man skulle släppa taget om sin tankespiral och istället hugga tag i något annat, typ titta ett rådjur ;).

En hjälp för att släppa taget om de här tankarna har varit mindfullness/meditation. Det finns guidad mindfullness här:

http://www2.orebroll.se/LH/1-Andningsankare.mp3
http://www2.orebroll.se/LH/2-Uppmarksamhetsmeditation.mp3
http://www2.orebroll.se/LH/3-Kroppsscanning.mp3
http://www2.orebroll.se/LH/Lov_p%C3%A5_strommen.mp3

I princip så tränar man på att acceptera att man har tankarna men inte haka sig fast vid dem. Men det krävs övning och underhåll för att det ska fungera, iallafall för mig.

För mig ser det lite ut så här i min hjärna när jag mediterar/mindfullnessar:

"La la la här sitter jag och andas. Jag andas in och jag andas ut. in, ut hm.. imorgon är det ju det där mötet. Fast jag skulle ju tänka på andningen.. in ut. Men mötet det verkade jobbigt... det är den där jobbiga snubben med. Har jag kommit ihåg att skriva ut det och det dokumentet. Hupp nu gör jag det igen... jag skulle ju andas. Andas in, andas ut, fokusera på andningen. In ut, in ut, en annan tanke dyker upp samma hantering. Efter ett tag så är jag så fokuserad på min inre process att jag glömmer att tänka på det andra."

Beroende på hur splittrad jag känner mig så blir jag ibland tvungen att använda olika starka saker att fokusera på tex man kan lyssna efter ljud och koncentrera sig på att lyssna på saker nära eller långt bort osv.

Egentligen handlar det om att göra saker som är så distraherande att man inte kan fundera på annat samtidigt och använda det fokuset sedan även i resten av livet. För mig har det alltid varit därför jag gillar hästar och djur så mycket, de KRÄVER mitt fokus när jag är där. Men det märks också nu när jag mår dåligt att jag inte är fokuserad när jag är på plats för då blir inte hästerier heller vad det ska och det flaxar runt betessugna ponnier här och var i smålandsskogen :P.
 
Senast ändrad:
Jag är expert på att fokusera på det negativa och stressa upp mig själv. Tänker massa negativa tankar som bara får mig att må mer dåligt. Riktigt, riktigt dåligt.

Går just nu genom en period där livet inte riktigt flyter på, men det är verkligen ingen katastrof - egentligen - men i mitt huvud är livet slut... Typ. Jag har egentligen alla förutsättningar att må helt ok trots grus i maskineriet. Så please Buke, ge mig era bästa tips, trix och idéer för att tänka mer positivt!

Terapi är på G, men det lär dröja ett tag innan det drar igång.
Jag påverkas väldigt mycket av vem jag umgås med/lever med/jobbar med osv. Är jag med människor som resonerar "det är bara ett problem" och i såna där negativa termer då "smittas" jag lätt att hänga på det där ältandet.

Finns människor som i stället har grundsynen "det fixar/ordanar/löser sig" då tycker jag man påverkas mkt av det.

En del av familjen/vänner/släkt har mkt positivt och jag blir fort på gott humör av att umgås med dom, medan andra släkt/vänner har en mer "dämpad" ton och är mer kanske inte negativ men väldigt trist realistisk och man fort ältar problem.

I mitt fall är det därför viktigt för mig att vara med positiva människor och ha människor runt mig som "tror på mig" att jag liksom fixar saker, mkt är möjligt. Annars har jag en tendens att bli negativ.

Men i själva verket kanske det handlar om sin egen grundsyn och ibland att något hänt som gör att man börjar älta. Då är nog aldrig samtal/terapi fel att gå på.
 
Visst är det underbart? De lär oss att leva i nuet, vara närvarande, släppa allt annat. Fantastiskt.

Jag som alltid tyckt att det har varit fantastiska tillfällen att fundera på och lösa världsproblem och svåra tekniska problem, när man sitter på hästryggen och flanerar genom de djupa skogarna. Helt ostörd av yttre världen.
 
Men i vissa lägen, jag söker jobb just nu. Det är svårt att få jobb - och väldigt svårt i min bransch. Då måste man väl få oroa sig? Eller hur gör man? Jag har vik, timmar och a-kassa vid behov men kan ändå bli lamslagen ångest över situationen. Eller? Hur gör ni? Hur fungerar ni?
 
Men i vissa lägen, jag söker jobb just nu. Det är svårt att få jobb - och väldigt svårt i min bransch. Då måste man väl få oroa sig? Eller hur gör man? Jag har vik, timmar och a-kassa vid behov men kan ändå bli lamslagen ångest över situationen. Eller? Hur gör ni? Hur fungerar ni?

Jag har förmågan att rationellt förstå känslan av ångest och när jag väl förstått att den känslan inte kommer att bidra med något konstruktivt så försvinner den. Det var någon som beskrev nåt liknande ovan; att man liksom utforskar känslan ordentligt - på ett rationellt sätt - och då blir den hanterbar och åtminstone jag kan välja bort den eller åtminstone lägga den till sidan. Men jag är en väldigt nu- och framtidsinriktad person som har lätt för att försöka lösa nästa problem och aldrig älta ett gammalt. På gott och ont.
 
Jag har förmågan att rationellt förstå känslan av ångest och när jag väl förstått att den känslan inte kommer att bidra med något konstruktivt så försvinner den. Det var någon som beskrev nåt liknande ovan; att man liksom utforskar känslan ordentligt - på ett rationellt sätt - och då blir den hanterbar och åtminstone jag kan välja bort den eller åtminstone lägga den till sidan. Men jag är en väldigt nu- och framtidsinriktad person som har lätt för att försöka lösa nästa problem och aldrig älta ett gammalt. På gott och ont.
Tyvärr har jag svårt för att trycka bort den känslan, trots att den inte är konstruktiv, delvis tror jag att jag straffar mig själv, delvis tror att jag inte kommer ta tag i situationen annars (vilket jag gör).

Jag jobbar dock väldigt aktivt med att lägga undan den typen av känslor, men det tar mycket tid och energi.

Edit: också mycket rädd att andra ska bli missnöjda/arga på mig. Tex arbetsförmedlingen.
 
Då måste man väl få oroa sig? Eller hur gör man? Jag har vik, timmar och a-kassa vid behov men kan ändå bli lamslagen ångest över situationen.
Det är klart att man får vara orolig. Men samtidigt får ju inte oron ta över hela ens liv och situation som man befinner sig i - då blir det ju bara destruktivt att vara orolig.

Jag tror att de flesta av oss tänker på framtiden och ibland oroar oss för hur det ska bli. Jag tror dessutom att många är lite stressade när de tänker på hur de vill ha det och hur de egentligen har det.

Skillnaden mellan att oroa sig lite grann, men acceptera hur läget ser ut och göra det bästa av situationen är ju milsvid skillnad från att låta oron ta över livet så att det blir katastroftänkande av allting. Det är alltid destruktivt att gå omkring och må dåligt. Kan man inte påverka en situation så kan man inte påverka den - då får man acceptera läget och göra det bästa av det. Att oroa sig i den situationen skapar ju bara ännu mer stress och så är spiralen igång.

Alla är oroliga från och till i livet, men det är inte alla som låter oron ta över livet.
 
Men för mig tar det över för ofta. Ibland lyckas jag vara här och nu men oftast är det ett inferno i huvudet på mig :(
 
Själv försöker jag faktiskt styra bort från oro. Det ger mig inget gott, bara en snabbväg till ångest och stress. Jag försöker skola hjärnan att fokusera på det jag VILL ska komma ut ur händelsen istället. Energi på det som inte är negativt.

Att erkänna en känsla handlar inte om att gå in i den. Jag kan krasst se att "ja, nu lägger jag energi på att oroa mig, det ger ju inget annat än skit för mig själv - hur kan jag styra om det?". Att sitta på en intensivvårdsavdelning och se sin nära anhörig kämpa för sitt liv föder oroa, men det är också viktigt för mig att ta hand om MIG i den situationen. Extra viktigt. Att inte fastna i den negativa spiralen, se varje minut för vad den är (finns liv, finns hopp) och fokusera på vad jag vill ska hända (tillfrisknande, se de små positiva tecken som finns etc).

Det är en övningssak, och det finns massor av tillfällen i vardagen att öva.
 
Själv försöker jag faktiskt styra bort från oro. Det ger mig inget gott, bara en snabbväg till ångest och stress. Jag försöker skola hjärnan att fokusera på det jag VILL ska komma ut ur händelsen istället. Energi på det som inte är negativt.

Att erkänna en känsla handlar inte om att gå in i den. Jag kan krasst se att "ja, nu lägger jag energi på att oroa mig, det ger ju inget annat än skit för mig själv - hur kan jag styra om det?". Att sitta på en intensivvårdsavdelning och se sin nära anhörig kämpa för sitt liv föder oroa, men det är också viktigt för mig att ta hand om MIG i den situationen. Extra viktigt. Att inte fastna i den negativa spiralen, se varje minut för vad den är (finns liv, finns hopp) och fokusera på vad jag vill ska hända (tillfrisknande, se de små positiva tecken som finns etc).

Det är en övningssak, och det finns massor av tillfällen i vardagen att öva.
Jag börjar nog att ta in situationer och analysera dem på ett bra sätt men sen far det iväg och har blivit en vana/strategi som jag nu MÅSTE bryta eftersom det äter upp mig.

Det känns väldigt svårt att lyckas med det här projektet, men jag hoppas det går.
 
Jag börjar nog att ta in situationer och analysera dem på ett bra sätt men sen far det iväg och har blivit en vana/strategi som jag nu MÅSTE bryta eftersom det äter upp mig.

Det känns väldigt svårt att lyckas med det här projektet, men jag hoppas det går.
Det kommer att gå, man kan träna hjärnan precis som man kan träna kroppen. Men det är lättare om man har en PT, i det här fallet en terapeut.

Sen är det klart att man FÅR oroa sig, man får oroa sig hur mycket man vill. Men eftersom du inte vill oroa dig så finns det sätta att försöka minska mängden tid och energi man lägger på att oroa sig (säger hon som oroar sig minst lika mycket själv). Ett ex fick under tiden han gick i terapi tipset att prova att bestämma en tid varje dag tex mellan 16 och 17. Då fick han älta och oroa sig hur mycket han ville under den timmen sen var det stopp och varje gång det dök upp en orostanke så fick han göra en mental allternativt fysisk anteckning om tanken så han kunde ta upp den nästa dag klockan 16. Det kan ju vara något att prova. Då FÅR du ju oroa dig, men omfattningen och tillfället är styrt.
 
Det där med en begränsad tid tror jag inte är nått för mig. Risken är bara att jag snurrar upp mig och sen oroar mig hela kvällen.
 
Det måste nötas in. Du kan inte bli bra på det utan att öva. Du får vara sträng mot dig själv och verkligen fokusera på att komma bort från mönstret. "Nu snurrar jag iväg igen, detta ger inget bra. Nu ska jag tänka ut fem positiva saker med händelsen/fem tänkbara scenarion jag vill ska hända - fokusera på det".

Efter ett tag så går hjärnan automatiskt till det här stadiet: negativ tanke/oro - hoppsan! - positiv tanke/vad jag vill ska hända. Det är enkelt, men inte lätt.

Ge det tid och kämpa på.
 
Absolut! Så är det ju. Sen är det ibland/ofta svårt att få till brytandet, det ligger kvar i bakgrunden liksom. Men en sak som jag på allvar är rädd för är att jag ska sluta kämpa :crazy: Det stämmer säkert inte utan är nog mer en tankekonstruktion från min sida.
 
Det bestämmer du själv. Om du ska sluta kämpa. Men håll ut, det blir lättare efterhand som du tränar om hjärnan. Men du MÅSTE vara sträng i början, och verkligen ge 100 % i att bryta den nedåtgående tankespiralen. Gör du det halvhjärtat så lär du inte in nya mönster.

För mig var långa promenader en bra lösning, det ger en viss fysisk stimulans, man tänker bra under tiden och stressen tar inte överhand utan får utlopp.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 082
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 220
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: Snowball
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp