Tänka på vid ridning av fullblod?

A

Arabian

Hej där.

Det är så att jag ska och provrida ett engelskt fullblod nästa helg, om allt går som det ska, och jag har inga direkta erfarenheter av ridning på fullblod. Hemma på gården har vi ett fullblod vid namn Jim, men han rids inte då han har fall av panikångest sen galopp vid ridning. De erfarenheter jag har av fullblod är hantering och NH-träning dagligen med honom.

Vad ska jag tänka på när jag rider detta fullblod, är det något speciellt då jag vet att fullblod i majoritet kan vara något "hispigare" än t.ex. ponnyer. Eller ska jag bara tänka mest på att vara avslappnad?

Ha en fortsatt trevlig helg! Mvh Jessica

Sv: Tänka på vid ridning av fullblod?

om du slappnarav så går säkert allt super bra :D. däremot om du blir nervös så kommer det inte alls att gå så bra...dom blir ju själva lätt rätt nervösa. bara tänk dig att du rider vilken annan häst som helst, för att om du sitter där och tänker "shit, jag rider ett nervöst fullblod...ok, nu måste jag vara heeeelt lungn" så kommer det inte bli så bra.:crazy: . Men lycka till!!!:bump:

Säger som föregående att va avslappnad, tänk på att det skulle kunna vara ett helt vanligt halvblod som är så lugn och fin. Tä nk på hur fint vädret är. Alltså tänk på allt som gör dig lugn och inte på något fullblod inte.
Har en korsning i mitt stall fullblod/halvblod märks att hon har båda sidorna. Men jag, när jag är ute med henne får g och tänka på allt annat, och prata mycket med hästen, skratta åt henne lite om hon hoppar till för ingenting typ "haha, ja du lilla vän de va farligt nu fortsättervi!"
såna grejer typ!

Funkar oerhört bra att prata med hästen så att de lyssnar på dig!

Haha, jadå. Jag får allt tänka på det för en annan är ju såå himla svag för fullblod. :D Men men. För tillfället rider jag ridlärarens fullblodshäst, en supersöt korsning mellan fullblod och gud-vet-vad! XD Han kan i ena stunden vara lugn och fin för att i nästa explodera som en bomb om man inte är med. Där gäller det att inte slöa till för då vet man inte vart man hamnar när han väl fått upp ångan. ;) Men men... Jag får hoppas det går vägen och att vi inte försvinner i sken och aldrig syns till igen. Haha

Mvh Jessie

Jag red ett engelskt fullblod tidigare och han (hingst dessutom) var lugnare och lättare att rida än min foderhäst som är ett nordsvenskt sto. Det kan variera så otroligt från häst till häst vilken ras det än är. Provrid hästen först och främst och då säger jag som alla andra. Tänk inte ens på att det är ett fullblod utan det är "bara en häst" och behåll lugnet. Vilken häst som helst kan bli nervös om ryttaren sitter och spänner sig och så... Hoppas det går bra iallafall för fullblod är härliga hästar!

Hejsan oroliga du!

Ett fullblod är inget monster utan endast en häst med mer personlighet än andra raser! Rid den precis som du skulle rida vilken häst som helst! Och viktigt är också att veta de är inte gjorda av porslin! Jag har ridit en stor andel renrasiga Fullblod och jag är helt såld på dem! Har en egen vid namn Edmond Dantes och han är sex år... Den bästa häst jag någonsin haft! Så tänk inte utan njut och rid! Lycka till!!!!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka