Tänka på vid köp av hund

MikaTela

Trådstartare
Eller ja snarare vad ska man tänka på när man åker och kollar på hunden?
Nu syftar jag först och främst äldre hundar.

Jag ska nu på lördag iväg och kolla på en dp-hane som har bra utställningsresultat och är mh-testad med gott resultat.
Han är jättefin på bilderna och nuvarande ägaren är riktigt trevlig.
Jag har hans stamtavla, sett bilder på hans föräldrar och vet vem uppfödaren är.
Jag fastnade redan i telefon för hur hon beskrev honom som hund. :)

Nu vet jag att man inte ska ta ut segern i förskott, därför jag inte skriver mer om just honom just nu. Därför kan era råd beröra ALLT, ni behöver inte tänka just på denna hunden, ta kanske även med hur man tänker när man kollar på valpar även om det inte är första prio.

Sambon har en kastrerad och väldigt ranglåg hanhund som kommer få följa med för att få träffa blivande hunden, hur ska vi göra detta på bästa sätt?

Och hur bekantar man sig bäst med hunden där på stället?

Något speciellt jag ska tänka på att fråga nu när jag ringer ägaren för andra gången i morgon, vad ska jag tänka på när vi är där uppe?

Massa goda råd tack! :bump:

Sv: Tänka på vid köp av hund

Något som är viktigt att tänka på är att hunden kan visa sig vara väldigt annorlunda när du får hem den.

Ta gärna promenad själv med hunden, utan att säljaren är med, och se vilken kontakt du får. Hantera hunden så mycket som möjligt, både tillsammans med säljaren och ensam på promenaden, kolla munnen - tassar (speciellt framtassarna) - pela med klorna - öron - ta på hela kroppen. Du märker snabbt om han accepterar hanteringen eller ej. Och gör han inte det så gå inte på säljarens ev bortförklaringar. :angel:

Se till att ni skriver köpekontrakt och att du får kvitto på betalningen och att du får med alla papperna direkt. Det bästa är om ni kan få ha hunden på prov ett par veckor.

Något speciellt jag ska kolla på tassarna eftersom du påpekar framtassarna speciellt?

Vad vi sa vid första telefonsamtalet var att om det känns bra för alla tar jag med mig honom hem med en gång och har honom på prov i ca 1 månad.
Dock sker betalning och allt från start så jag ska slippa köra upp igen efter 1 månad om han blir kvar - om det nu blir HAN. (satan få ur mig tankarna så jag slutar hoppas på honom. :angel: )

Inget mer än att han är hanterbar. Just framtassarna kan vara känsligt område för hundar som inte accepterar hantering.

Okey, bra att veta! :)

Så alltså allmänt plockande ÖVERALLT på hunden? :)

Tänkte bara påpeka lite extra att jag jättegärna tar emot tips vad jag ska fråga om och prata om (som spelar roll!) med ägaren när jag ringer henne i morgon eftermiddag.
Så flöda in med tips i morgon förmiddag så jag kan ha en rejäl lista att gå igenom! :D

har han allti bott där? varför säljer dom? ur är han med andra hundar? osv

Dom frågorna har jag redan frågat. :)
Men bra att ni påpekar dom så vet jag att jag tänkte rätt redan första samtalet. :)

Sambon har en kastrerad och väldigt ranglåg hanhund som kommer få följa med för att få träffa blivande hunden, hur ska vi göra detta på bästa sätt?
Själv är jag av åsikten att ju mer hundägare det är i mötet, desto mer laddat blir det. Därför vill jag alltid, om jag kan, låta åtminståne min hund vara helt lös och jag själv vill stå ca 2 meter från honom så att han inte behöver vakta mig. Det underlättar för min hund.

Jag vill alltid att min hund är lös vid möte.

Sen är det ju en fördel om man har stora ytor att vara på, gärna på ett område som inte är ngns revir. Alltså gärna ute på en äng hellre än hemma i den ena hundens vardagsrum. Så att de har utrymme och som sagt inte har ngt att vakta. Men har man två hundar som går bra ihop med andra hundar är det sällan några problem att låta dem träffas inne heller. Men kan man så är det ju alltid bra att minska riskerna för osämja så mkt som möjligt. Det kan också vara en fördel att innan de får hälsa, ta en promenad i koppel tillsammans. Det brukar få dem att lättare skapa acceptans för varandra om man tex har en hund som inte gillar andra hundar. Sen kan man låta dem hälsa efter promenaden.

Min erfarenhet är att det sällan är några problem att låta dem hälsa om de har utrymme att röra sig på.

Har du lust att pm:a namnet på hunden?:) Tror jag vet vem det är...

Gilly

Jag skulle nog inte låta dem träffas och nosa på varandra första gången, för du kommer nog att vara spänd.
Ta en koppelpromenad med båda hundarna tillsammans, så ser man ganska snart om den andre hunden är likgiltig mot sambons hund eller om den "ska dö".

Sen skulle jag ta själva umgänget hemmavid när det hela lugnat sig lite, koppelpromenad, båda hundarna coola, ta av kopplet och gå vidare. Och gärna utrymme som Tintilar skriver

Nån som har några sista minuten tips? Vi sitter nu i bilen på väg till hunden. Är väl hos dom om ca 1½-2 timmar. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 729
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 523
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 418
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka