tänka på vid hösilage köp?

Sv: tänka på vid hösilage köp?

Det är väldigt viktigt att ensileringen startar snabbt i balen och att balen plastas fort efter det att balen är rullad. Brister det i den hanteringen så kan det ha börjat att "ta värme" inne i balen redan innan plastningen, vilket visat sig som mögel när balen öppnas för att användas. :( Om det möglar inne i balen så har det inget att göra med om balen är för torr eller inte utan endast hur kvickt man fick igång inplastningen.
jag har lärt mig att när man plastar in hösilage får man alltid med lite syre hur hårt man än rullar/balar. detta syre "äts" upp av fukten från vallen och blir då syrefritt. om vallen är för torr så räcker inte fukten till att få bort syret och följdaktligen bildas mögel.
våra balar är mkt välplastade och kollas innan öppning om det är hål eller inte. har även för mig att balarna plastas i samband med att den balas... alltså inget mellanrum

ok, många plus och minus:crazy:
vad har ni för erfarenheter av horsehage? är det mer pålitligt att köpa av dom än av en bonde...? dom små säckarna borde ju inte ha så stora problem eller? sen verkar dom ju seriösa och det känns som dom vet vad dom gör...
eller har jag missuppfattat det och kan lika gärna köpa av en bonde?
vad föredrar ni, hö eller hösilage? men om jag har en häst som är lite känslig för damm måste väl hösilage vara att föredra eller?

Hö till en dammkänslig häst är helt värdelöst. Jag vet veterinärer som inte tycker det är lönt att behandla hästar med dammproblem om inte ägaren vidtar åtgärder för att hästen ska HÅLLA sig frisk. Det är liksom inte lönt att tratta i en massa medikamenter om det som gör hästen dålig fortfarande finns kvar.

HH eller bonde, jag väljer bonde för jag litar mer på dennes hantering än på någon okänd. Mig veterligen är det flera olika producenter av HH, och jag vet inget om någon av dem. Men många är nöjda, personligen avskräcker priset mig. Det är ofta rätt låg ts-halt (för att vara till hästar), så det gör det till väldigt dyrt ts-pris.

Nu föredrar jag ts runt 55-65 % så det i sig är inte något avskräckande för mig, däremot att jag får betala så mycket för vatten om jag väljer HH, det känns onödigt.

någon dammallergiker kan jag nog inte säga att han är, men om något hö blir dammigt så är det oftast han som hostar. i år har vi varit fyra hästar här och det är bara min som hostar emellanåt, inte mycket men ändå...man vill ju eliminera det om man kan...
pratade med horsehage, deras ts låg på mellan 60-65%...tyckte jag var ganska lagom...
priset var väl lite avskräckande för mig också, vet inte om jag har hunnit smälta det än:)
har inte fått tag i någon bonde som säljer småbalar än så jag har liksom inget att jämföra med...men jag letar fortfarande, nån borde ju ha max 50 kg balar någonstans tycker jag!

kanske skulle köpa in en mindre mängd hö och ha till shettisen..., vad tror ni om det? men det kanske är svårt att styra i hagen....nja, han som ska ha hösilaget låter nog inte shettisen ta hans mat i och för sig...
eller man kanske kan blanda hö och hösilage...tänkte för att shettisen inte ska få för kraftigt grovfoder...han har i och för sig fått hösilage där han stod innan...
hmm, vad tror ni om att blanda...

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vägrar äta torrhö. Tänder är kollade och åtgärdade. Hästen äter Hösilage, men inte torrhö. Vintertid är det inga problem, då...
Svar
8
· Visningar
1 370
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 506
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 650
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 749

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka