tänka på vid hösilage köp?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 44
  • Visningar Visningar 2 895
Sv: tänka på vid hösilage köp?

det effektiva råproteinet...är det samma sak som g/smb råprotein?
och det ska kollas per kg ts antar jag?
ok, är det vanligt med hösilage som gått i ax då? vet du mer om vad för siffror som är lagom på energi och råprotein, vad är högt och vad är mer lagom?

kollar man tex snittanalysen horsehage har på sin sida så står det:Smältbart råprotein g/kg - 40-80, Smältbarhet % - 58-63, Oms.bar energi Mj/kg - 8-11,5
men det säger inte mej så mycket

Fast effektivt råprotein är inte användbart till häst förrän man räknat om det till smrp. Så ingen förivrar sig och tror att det är samma siffra...

Problemet med analysgarantierna för HH är att de täcker så pass stort område (kvot från 5-8) att alla som fått in vall m e m passar in på garantin. Omöjligt att räkna någon foderstat på, enligt mig.

angående att man slipper mögligt grovfoder med hösilage kan jag meddela att vi har stora problem med mögligt hösilage. var och varannan 300kg bal är möglig. det är från i somras ska jag nämna. antagligen hann det bli för torrt innan det plastades... ts är 71 . året innan hade vi ts 64 och det var mycket fint (hade kvar som användes in i början på detta året).

Du väljer ju det parti som du vill köpa efter exakt analys. Det finns olika att välja på.

nja, vi har ju inte riktigt den möjligheten. stallägaren har "lovat" bonden på gården att använda hans foder (oavsett kvalite). vilket jag håller med alla som kommer säga det att det är Jättedumt!

ville bara förtydliga det att det kan blir problem med hösilage också, jag uppfattade det du skrev som att hösilage inte blir mögligt... (förstår att du inte menade det.. :))
71 är ju ändå inte jättetorrt...

nu tappade ni mig totalt! är det inte siffran smrp som står i analyserna....eller var hittar ni siffran effektivt råprotein för den känner jag mig inte bekant med??

men asså, jag e inte super haj på detta med foderstater och siffror och så. milly har förklarat jättebra för mig och jag kan lyckas räkna ut en foderstat med hjälp av min höanalys....
men kvoten.....beror den inte på vad man ger hästen mer än bara hösilaget? eller ska bara själva hösilaget ha en kvot på 6? fattar in vad jag menar??

jag har mailat dom om analys värden på 25 kg balarna. på 300 kg balarna kunde man ju välja mellan tre intervaller...
men räcker den intervallsiffran för att man ska veta vilket man ska ha, behöver man inte veta resten av siffrorna också...typ energivärdet ocskå och inte bara proteinet?
herregud, jag kommer väl inte få köpt nåt hösilage:crazy:

nej det förstår jag ju att det kan bli dåligt också. men det är ju inte lika beroende av yttervädret som höt, som många haft problem med i år. sen för min det är det nog mest att jag vill slippa damm, som finns även i bra hö.
i hösilage blir det ju inte samma risk för att det ska bli dammigt, min verkar vara lite känslig för det.

fast blir det allför jäkla besvärligt att fatta siffrorna så kan man ju hämta mindre omgångar med hö:) då slipper man ju i alla fall att det möglar här och jag slipper slänga det som blivit dåligt. eller så får man skaffa halm och täcka höt med nästa vinter.

Jo att hösilage kan mögla vet jag men då beror det på skörden. Det påverkas ju inte under lagringen av vädret.
Det var så jag menade.

Hösilage möglar faktiskt oftast under lagring. Plastskador syns inte alltid. Särskilt inte om det är torrt hösilage, där gräset blivit så stickigt att det gått små, små hål i plasten. Då är hela balen mer eller mindre synligt möglig och helt förkastlig att fodra med.

Det finns många faror med torrt hösilage.

Dom flesta mögelinslag vi upplevt är inte beroende på hål i plasten, utan troligare på att det funnits luftfickor inne i silaget. Ju blötare och ju mjukare material desto mindre sådana problem, är vår uppfattning.

Hål som uppkommit i början efter plastningen har gett stora mögelskador (3 helkasserade balar på 6 år), medan skador under vinter/vår inte påverkat speciellt. Vi brukar tejpa sådana (hästskoj att ta ett tugga plast) men i år lät vi ett par vara trasiga och det gick utmärkt att efter hand fordra med dom.

LIA

Om fodret i sig lyckats göra hål i plasten så måste inplastningen vara mycket bristfällig och endast ett lager plast lagt, vilket är ovanligt. Man plastar många lager för att få lufttätt och en yta som står emot lite. Plasten är seg och tålig och det behövs trots allt lite åverkan för att få hål. Men får man t.ex fåglar som får upp ögonen för balar och som även i vårt fall ensilagekorvar. (fodret till våra kor ensileras i strumpa) så kan det om man har otur snabbt bli många hål. :cry:

Väldigt små hål påverkar inte balen nämnvärt. Eftersom balen är så hårt rullad så blir mögelangreppet ytligt.

Det är väldigt viktigt att ensileringen startar snabbt i balen och att balen plastas fort efter det att balen är rullad. Brister det i den hanteringen så kan det ha börjat att "ta värme" inne i balen redan innan plastningen, vilket visat sig som mögel när balen öppnas för att användas. :( Om det möglar inne i balen så har det inget att göra med om balen är för torr eller inte utan endast hur kvickt man fick igång inplastningen.

/Kicki :)

Vi låter ju inte kornas ensilage gå i ax. Men däremot det som vi ger till hästarna, men vi slår det direkt efter axgång. På så vis får vi ett bra foder med tillräckligt mycket växttråd för att passa en häst.

Om du lämnar in en egen analys på det foder som du tänkt köpa så kan du få hjälp med att tolka den. Men det är ju så här att en analys inte räcker om man vill ha koll på allt foder. Vi lämnar in analyser skiftesvis eftersom markvärdena påverkar t.ex. kalcium, fosfor, svavel o.dyl. Men i slutändan så är ju en analys bara riktlinjer, fingertoppskänslan är ju minst lika viktig.

/Kicki :)

Om det möglar inne i balen så har det inget att göra med om balen är för torr eller inte utan endast hur kvickt man fick igång inplastningen.
Kan inte vara enda orsaken. Våra balar plastas löpande direkt efter pressningen. Trots det finns alltså i en eller annan mindre mögelangrepp.

LIA

Knappast, vi kör 8-10 lager plast.

Är materialet torrt är det en välkänd risk (dokumenterad) att det riskerar att gå hål i plastlagren.

Hösilage möglar faktiskt oftast under lagring. Plastskador syns inte alltid. Särskilt inte om det är torrt hösilage, där gräset blivit så stickigt att det gått små, små hål i plasten. Då är hela balen mer eller mindre synligt möglig och helt förkastlig att fodra med.

Det finns många faror med torrt hösilage.

Jag skrev att det påverkas inte av vädret under lagringen. Det är annat som är fel.
Hö möglar dock att fuktigt väder eller även där om något i skörden gått fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst vägrar äta torrhö. Tänder är kollade och åtgärdade. Hästen äter Hösilage, men inte torrhö. Vintertid är det inga problem, då...
Svar
8
· Visningar
1 376
Senast: ufot
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat... 2
Svar
33
· Visningar
3 517
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag vet att det varierar men jag vill ha ett riktmärke. De 3-5 dagarna jag har hört låter väldigt lite i mina öron. Jag letar efter ett...
Svar
12
· Visningar
11 685
Senast: Linnea_
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka