tänka på när man köper hus?

imported_gerbera

Trådstartare
Det slog mig här om dagen att jag är 25 och jag alltid velat bo på landet. Om det ska hända måste jag faktiskt ta tag i situationen, jag skulle faktiskt kunna ses som vuxen. Alltså sitter jag och bläddrar annonser på blocket och tänker att det vore trevligt med den där villan i värmland med pelletsbrännare osv.

Självklart är det här ett stort beslut och jag måste få lån och hitta jobb och tusen andra saker. Men jag undrar bara var man börjar. Samt vilka som är de största (dolda) kostnaderna man har som husägare.

hjälp mig gärna!

Sv: tänka på när man köper hus?

Ska du bo på landet så provkör vägen vintetid och fundera över vad bensinkostnaden kan bli i månaden.Det blir inget godis klockan 21 på kvällen inte :angel:

Jooodå, men man får åka (minst!) dubbelt så långt till affären! :angel:

Är "semiboende" på landet och har en pojkvän och en svåger som inte räds några mil på vägen när suget - efter vad det än må vara - sätter in ;)

Joodå, tricket är att ALLTID ha lite godis hemma för nödsituationer :angel: Har jag lärt mig, det som alltid ska finnas hemma är typ toapapper, pasta, havregryn och godis!

I övrigt inget att tillföra tråden... :angel:

Tycker inte man har några dolda kostnader, fast jag har if alltid bott i hus.

Besiktar man ordentligt och är du helt grön, ta med dig någon huskunnig på visningen. Många är duktiga på styling så kära inte ner dig i det utan tänkt dig huset med dina möbler (då kan de hlet plötsligt bli jättefult :angel:)

Kolla vatten, avlopp, skorsten, grunden, vinden. Ja allt sånt, tapeter är ju enkla att byta värre om man måste lägga om taket eller dränera om.
Servitut kan ju vara spännande oxå, kolla det noga. Tror typ alla grannfejder startar med något missförstånd med servitutet!

det kan vara bra att lägga undan pengar löpande till tak, ommålning, gräva om grund, byta fönster osv. om man inte redan har en större summa pengar att lägga ut. Är det 10 år kvar är det smart att börja spara istället för att behöva låna den dagen :)

du kan ju börja med jobb, inget jobb = inget lån.. handpenning på 10% är bra att ha kontant, annars sticker bolånet iväg... sedan får man ju tänka på resekostnader, kollektrafik är knappast hållbart på landet om man ska jobba, bilda familj o ha lite fritidsintressen...

givetvis förutsätter det körkort och att man inte räds sitta i bilen.. själv tycker jag det är avkopplande...

svarar alla: Tack, vad snälla ni är som hjälper mig i mina funderingar.
Jag hade aldrig hört ordet servitut förut :) men wikipedia har upplyst mig. Man lär sig något nytt varje dag.

Jag har ett jobb, men jobbar inte heltid, Räknar de på årsinkomsten (förmodar jag) och i så fall hur stor måste den vara för att man ska få lån på x kronor? handpenning lär jag absolut kunna fixa.

Jag har inte körkort och är inte sugen på familj. Sambon är körkort dock, och honom planerar jag att ta med mig om jag flyttar (jo, han är informerad).

Nu funderar jag på om jag inte egentligen vill bo en bit utanför en mindre stad. Mycket är att jag vill ha en trädgård och ett annat lugn än man kan hitta i större städer.
Men det vore väldigt skönt att kunna ta kollektivtrafik till jobbet (som jag såklart hittar i en handvändning:p)

Då kan du läsa om pantbrev och lagfart också för de måste man oxå betala när man köper hus :)

Nu har du inget sug på familj men när du kommer ut på landet kanske du får det "åh här är ju perfekt å växa upp" om inte annat är det ju skönt att ha lite större, ni behöver ju inte köpa världens största hus men kanske ett extra rum om ni skaffar barn annars kan de ju vara skönt att ha ett gästrum eller kanske en walk in closet ;)

Jag bor på landet mitt i mellan Uppsala och Gävle. Det bor ca 2000 pers i samhället vi har några dagis, skola åk 0-9, några pizzerier och hårsalonger. En ica butik (kl. 9-20) en idrottshall där de ordnas lite aktiviter och ett bad, en liten inomhuspool och en större ute. Även en möbelaffär och färgaffär.
Vi bor 1 km utanför samhället. Bussar går ju sällan men har det så bra att vi har tåg som går mellan Gävle - Sthlm så man tar sig in till Uppsala C på 27 minuter :)

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 328
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 809
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 354
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 413
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Rasvals-tråd