Tänk vad livet kan förändras på bara ett par timmar. . .

halvblods_tjejen

Trådstartare
Tänk vad skört livet kan vara, att allt bara kan vara som vanligt, för att sen ett par timmar bara vändas upp och ner. Trode först att allt sådant bara hände på film och att det inte händer oss. Men tänk så fel man kan ha.

För lite mer än ett årsedan födde jag tvillingpojkar. Det var verkligen en helt underbar start på ett nytt liv ( om jag bara viste vad som skulle hända)
Allt började när vi skulle åka på semester veckan efter barnen hade fyllt 1 år.

Rasmus ( Hans tvilling heter Oliver) började med att han var magsjuk, först trodde vi att det hade med att göra den långa bilresan (Skulle bila upp till norrland ca100 mil.) men det varade ett par dagar och sen fick vi andra det också, sen blev allt bra, men när vi väl skulle kära hem igen blev han åter igen magsjuk, och denna gången fick han även feber.

När han hade haft feber i 4 dygn ringde jag och åkte in med honom, väl inne på sjukhuset gav den honom vätskeersättning och alvedeon sen skickade dem hem oss. men han blev inte bättre så jag ringde vårdcentralen på fredagen och då fick vi komma in, men väl där lyssnade dem bara på hjärta, lunger och sa att allt låter bra så han kan ha feber i 10 dagar utan att det är någon fara.

Vi åkte hem och ja när det hade gått tio dagar blev han bättre, men sen på fredagen blev han sämre igen med 38,8 graders feber ringde vi vårdcentralen igen och åter igen ville dem avvakta över helgen. Helgen gick och han hade fortfarande feber.

På måndagen den 25 juli 2011, åkte sambon in med rasmus på barnakuten.( Jag var och jobbade) nästan hela dagen gick, och till sist framåt eftermiddagen ringde sambon och sa att du måste komma in till sjukhuset, minns fortfarande vilken panik jag fick, något var verkligen fel. bönade och bad att han skulle tala om vad det var som var fel, och till slut gick han med på att säga vad det var.

Det visade sig att Rasmus hade fått Leukemi. Min första tanke var att allt var kört, varför ska ett så litet barn som bara är dryga 14 månader bli så allvarligt sjuk?

Trode inte att det var sant allt hade verkligen förändrats på bara över en dag, han tänka många tankar den dagen, var det mitt fel att han blivit sjuk?, om jag bara hade gjort något annorlunda så kanske han hade varit frisk nu?, varför ska det drabba just ett så litet barn? och varför ska det drabba just oss?
Den natten sov man inte många timmar. allt bara snurrade.

Dagen efter började ett helt nytt liv, vi åkte ner till Lund där dem kunde bekräfta att han hade leukemi, och han fick börja sin behandling, en behandling som kommer ta 2. 2/5 år.

Vad jag vill med denna tråden är att:

Snälla ta inget för givet, och slösa inte bort ert liv, utan lev här och nu, och säg gärna mer än en gång till nära och kära att ni verkligen älskar dem, för en dag kan allt vara för sent.

Fast det bara har gått snart två månader så tänker vi helt annorlunda nu, vi lever verkligen i nuet, planerar dag för dag och tar absolut inget för givet.
Det är bara synd att något sådant här ska hända för att man ska förstå hur skört livet verkligen är!

//Sandra

Sv: Tänk vad livet kan förändras på bara ett par timmar. . .

Hej vännen! Jag har väntat på att du skulle dela din historia här inne också.
Tänker på dig och familjen varje dag och håller tummarna för att allt kommer ordna sig och att fina Rasmus kommer bli frisk.
Läste på facebook om att han mådde ganska så bra idag, det värmer i hela min kropp att läsa om honom där inne, här och på din blogg, så fort du skriver om någon form av positiv utveckling i sjukdomsförloppet :)
Lika mycket smärtar det mig när jag läser att ni ska in och ta prover, opereras, att han har blivit sämre etc.

Massor med kramar till dig och pojkarna, du är stark som få!

Tack för påminnelsen som man nog kan behöva ibland även om jag ärledsen över din erfarenhet om hur du lärt dig leva i nuet, dvs att ditt ena barn är sjukt. Vi har ett grannbarn som är lika gammal som vår äldste son, snart 6, han har haft leukemi men jag tror att han nu är friskförklarad, det har åtminstone varit på gång en lång tid. Som jag förstått det är det väldigt stor friskprocent på just barnleukemi så jag önskar er att ert barn hamnar i den goda statistiken.
Kram!

Så fruktansvärt! Jag hoppas verkligen att din lille pojke blir frisk fort igen!

Tack för att du delar med dig, väl tänkvärda ord... Hoppas det går bra för er!

Som du skriver.... Det är hemskt att ngt sådant här ska ske innan man tänker efter och facktist njuter av saker och ting på riktigt, och verkligen uppskattar allt man facktist har!!
Du....Du som lever i detta nu.... Som går igenom allt med din familj.... Du har styrkan och lust att se till att vi andra tänker efter... Du ska ha alla tack :bow::love:

Håller tummar och tår och skänker er mina varmaste tankar att det ska bli bra med eran lille grabb!! Ta hand om varandra!!!!!

Tack så mycket för era vänliga ord! Det värmer verkligen!

Som sagt har vi en lång resa framför oss och det kommer gå både upp och ner. I bland känns det som man tar ett steg fram men två bak. Men man har fått lära sig att hitta dessa positiva besked och vara lycklig för dem i stället för att tänka på allt negativ.

Just nu för tillfälligt har rasmus haft ett par riktigt bra dagar( hoppas verkligen att det håller i sig så också)
Är riktigt skönt att se han så här glad, det har han inte varit sedan han blev sjuk.

Men som sagt prognoserna för just barn leukemi är ju rätt så goda i dag, de botar ungefär 80% av alla som blir sjuka, så jag hoppas att rasmus kommer bli frisk från sin cancer!

//Sandra

åh herregud vad gripande. Ni har drabbats ev en av alla föräldrars största fasa.

Är det så god prognos så är det klart att han klarar sig:bow: *positiv energi*

Hu vad hemskt! Speciellt för lilla Rasmus men även ett trauma för hela familjen!

Tänker på er! Krama era små killar från oss!

Miks

usch, jag får en rysning igenom hela kroppen och tårar i ögonen!

Hoppas VERKLIGEN att allt kommer att gå bra, och styrkekramar till hela er familj!!

Ni har drabbats av en av mina värsta mardrömmar, att mitt barn ska drabbas av en så svår sjukdom.

Jag håller tummarna för att allt ska gå bra och att lilla Rasmus ska må så bra som möjligt under behandlingarna.

Glöm inte bort att ta hand om er själva också

Å tack för att du delar med dig!

Det är bra att påminnas ibland... för man har lätt bråttom i vardagen & bara springer förbi saker & ting!

Håller tummarna för att det går bra för han!

Usch så hemskt att han och ni råkat ut för detta :(
Barn ska få vara friska!

Jag håller tummarna för att allt går bra och lycka till!
Tänker på er!
Kram

Sänder mina varmaste tankar till Er familj, jag önskar så att allt går väl för er.

Kram!

Så fruktansvärt. Jag känner med dig och din familj.

För att bidra med en solskenshistoria så fick grannens son leukemi. Det blev flera år av oro för dem för det pendlade fram och tillbaka ganska mycket. Sonens högsta önskan var att få börja rida om han blev frisk.

Red förbi där för ett bra tag sen. Sonen var ute och kom fram till mig och hästen. Han berättade vad hans favorithäst på ridskolan hette. Det värmde i hjärtat. Livet kan ta goda vändningar ibland också.

*styrkekramar*

(Och nu blev jag nojjig. Min son har börjat kräkas när vi åker bil. Hoppas det bara är åksjuka).

Senast ändrad:

Åh vad din erfarenhet berörde mig. Jag har ju också tvillingar och jag funderade en hel del i termerna om hur jag skulle tackla det om en föddes frisk och den andra föddes eller senare blev sjuk el. dog. De är ju så oerhört tajta.

Jag håller både tummar och tår för att lillgrabben snart blir frisk igen och hoppas också att hans tvillingbror tar sig igenom det här på ett bra sätt.
Stor styrkekram/ Sar

Jag har under förmiddagen suttit på vårdcentralen med vår nioåring som har problem med diarré sedan förra lördagen. Han har haft ont i kroppen senaste halvåret och bitvis så ont att han t o m skrikit av smärta i sömnen. (ex. somnat i soffan och man ska bära upp honom till sängen).Värken har dock kommit och gått. Lite feber då och då. Tanken slog mig redan för flera månader sen, men samtidigt är han ganska pigg. (och man kan faktiskt få så här ont om man är i en extrem tillväxtperiod så jag valde att avvakta lite)

Men nu när magen tillkommit och inte ville ge sig så ringde jag vc och vi fick tid. Så nu väntar vi på labbsvar där man specifikt valt att inrikta sig på att kolla leukocyterna. Snabbsänka, glucos och hb var dock bra. Ska ta avföringsprov också. Vi kommer dock inte få besked förrän torsdag nästa vecka! Känns som en evighet även om jag nog tror på en bakteristörning i tarmfloran och enorm växtvärk... Men kändes ju inte alldeles bekvämt att se/notera likheterna med det du beskrivit.

Sänder dig och dina en varm tanke...

Gira

Senast ändrad:

Jag har också tvillingar - när de var i 6 årsåldern så blev ena väldigt sjuk - ungefär såsom Gira beskiver, magsjuka så hon grät. E-coli i urinen hade hon. Det var många undersökningar, scanningar av magen på längden, tvärren och bredden. Jag är glad att jag inte förstod då vad de letade efter, men nu har jag förstått att de först letade efter olika typer av tumörer, som Wilms/neuroblastom. När de inte hittade något på njurarna så hamnade vi på infektion i ett par dagar, tarmen var retad efter all diarre, sedan uteslöt vi mjölkprodukter i ett par år, hon blev bra, men det tog rätt så lång tid. Hon har haft känslig mage efter det - fick campylobacter (under Roskildefestivalen som 17-åring) och var rejält dålig då igen, hon äter numera helt laktosfritt och mår bra

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 708
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 498
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden