Tänk på hur ni fäster upp näten!

Sv: Tänk på hur ni fäster upp näten!

Men hästar i naturen äter inte bara gräs, utan även en del löv. Kanske dock inte 4 timmar om dagen, men jag ser det ändå inte som nåt problem när hästen inte äter majoriteten av maten i den ställningen. Är foderstrupsförstoppning vanligare på hästar som äter hö från hönät/höhäck/storbal?
Det är i varje fall så (bland annat) man resonerat när man skrivit föreskrifterna. Någon statistik har jag inte på om det är vanligare eller ej. Hur som helst var det inte ätställningar som tråden handlade om så jag föreslår att vi håller oss till ursprungsämnet (samtidigt som jag ber om ursäkt för att jag tog upp ätställning och därmed trashade tråden...)

Är det bara jag som är trött eller alldeles seg som inte fattar hur en häst kan fastna? Jag har alltid trott att alla hönät hängs upp högt upp från marken så hur fastnar hästen med hoven DÄR UPPE? :S bild eller något? För hönät ska väl inte ligga vid backen

Om hästen rullar och rätar ut bakbenet rätt upp i luften precis där nätet hänger så krävs det hög höjd (och har skor) för att inte fastna! Har varit med om en som fastnat på det viset och fick skäras loss!

Jag tycker det är intressant :) och diskussioner utvecklar sig. Det hade varit tråkigt att diskutera annars ...

Om hästen rullar och rätar ut bakbenet rätt upp i luften precis där nätet hänger så krävs det hög höjd (och har skor) för att inte fastna! Har varit med om en som fastnat på det viset och fick skäras loss!

Det blev knasig ordföljd, se nedan istället!

Om hästen rullar och rätar ut bakbenet rätt upp i luften precis där nätet hänger och har skor så krävs det hög höjd för att inte fastna, (den kan då lätt fastna med traktarmen på vägen ner med benet)! Har varit med om en som fastnat på det viset och fick skäras loss!

delvis KL
Jag har inte nät men fodrar med fri tillgång i storbal som ligger i foderring. Vilket ju gör att när det är nya balar så blir äthöjden högre. Det jag har upptäckt på flera av mina hästar är att dom då tar loss stora tussar som dom lägger ner på marken och äter där istället för uppe på balen. Det talar ju för att hästarna själv känner att det är bäst att äta på marken. För balen väl krympt till en mer passande höjd äter samma hästar istället direkt från balen.

Om man även fäster nätet i botten på lådan så borde det inte komma upp när det blir tomt.

Precis! Det viktigaste är bara att halsen på hästen inte ligger/behöver hänga emot kanten på lådan när den äter från botten.Men man kan lösa det proboblemet ganska enkelt också genom att lägga någon slags upphöjd skiva i botten så lådan inte är lika djup som den är hög s a s.

delvis KL
Jag har inte nät men fodrar med fri tillgång i storbal som ligger i foderring. Vilket ju gör att när det är nya balar så blir äthöjden högre. Det jag har upptäckt på flera av mina hästar är att dom då tar loss stora tussar som dom lägger ner på marken och äter där istället för uppe på balen. Det talar ju för att hästarna själv känner att det är bäst att äta på marken. För balen väl krympt till en mer passande höjd äter samma hästar istället direkt från balen.
Jag har varit med om liknande. Skulle vara duktig och gjorde något upphöjda höhäckar till mina (ca 50 cm från marken). Det tog inte ens en timme förrän botten på höhäckarna var utsparkade, så den idén var det bara att lägga ner:D

Jag som ger mitt bladrika hö i baljor inne( även för att de blaskar med vatten) vill inte att just det proteinrika går förlorat.

Ute får de så pass mkt ändå, men de måste fortfarande gå för att få i sig maten. Som bete.

...

Personligen hoppas jag att denna fluga med slow feedingnät går över illa kvickt och ersätts av någon lämpligare typ av slow feeding (om hästen ens behöver bromsas i sitt intag).:mad:

:bow::bow:

Precis som jag inte förstår hur folk kan ha stålrörsställningar eller använda de där rutgallren som sitter runt stora plasttankar som fodringsplatser!

Som upplagt för att fastna med ett framben!

KL
Vi hade nät otroligt väl förankrat i en låda som är ca en meter hög. Det borde inte har gått att få loss nätet. Men min 01:a stod en dag med benen intrasslade. Som tur är blir hon bara putt på sånt så hon väntade surt på att nån skulle ta loss henne.
Efter det kommer jag aldrig ställa en häst i en hage med nät och alla de lösningar jag sett hittills känns enorm farliga :crazy:

Jag kan bara uttala mig om hur mina hästar äter ur näten och båda tar loss tuggor, sänker huvudet och tuggar i sig det. Jag har smhn, funkar hur bra som helst. Sitter högt inne och ute. ABsolut inte fri tillgång utan väl uppmätt mängd. Lite hö lämnas i nätet ute och båda hästarna drar sig längst bort till skogsdelen i hagen över 200 meter bort (dom har 2,5 ha att gå på) där dom är till någon gång på eftermiddan. Hästarna vandrar då hemåt, tar resten av höt samt får även en mindre giva ute på marken och sen hönät inne.

Våra drar också ut tussar och sen sänker de huvudet och äter, dessutom trillar det ur strån som de pillar med på backen. Har haft nät i snart tre år och inte märkt några skador. Vi har spänt spännband mellan träd och gjort flera öglor som näten fästs i, på minst 70 cm höjd.
I början av varje höst har de mulat i sig rätt rejält, men efter ett tag, när de inser att maten aldrig kommer att ta slut, ligger de på 10-12 kg per häst, två kralliga kallblod och en unghäst. Kallboden får inget kraftfoder, och lillen får komma in och äta mer om det behövs. Enda problemet vi haft är ett par hästar som får för sig att klämma fast nätet mot bogen, och har fastnat i täckspännena, men täcket har gått sönder, inte häst eller nät. Det borde gå att lösa med en tejp över spännena. Ska testa det, innan det händer något.
Över lag är jag jättenöjd.

Gammal tråd, men vi hänger näten i potatislådor, så risken att fastna är obefintlig.

Däremot funkar inte nät för min häst som får spänningar i nacken.

Är det bara jag som är trött eller alldeles seg som inte fattar hur en häst kan fastna? Jag har alltid trott att alla hönät hängs upp högt upp från marken så hur fastnar hästen med hoven DÄR UPPE? :S bild eller något? För hönät ska väl inte ligga vid backen
Om hästen rullar i boxen och sparkar upp i näten så kan de fastna rent otroligt högt.Min unghäst sparkar dessutom efter näten med frambenen när han blir frustrerad.
De kan hitta på otroligt många tokiga saker...

Kanske redan står men om man fäster näterna med balsnören så att hästen iallafall inte fastnar i en dum positon? Fast och andra sidan så kanske hästen istället då drar ner nätet när den äter..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hästvård igår kväll när jag skulle ge hästarna natt hö vid kl 8- halv 9, så möttes jag av en hemsk syn. då min häst sparkar i boxen så har hon...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: Buck
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 335
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka