Tänk på hur ni fäster upp näten!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare mooi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 56
  • Visningar Visningar 18 531
Sv: Tänk på hur ni fäster upp näten!

Vill bara påpeka att jag själv inte använder hönät varken inne eller ute -just pga skaderisken.
Men de som använder sig av nät i någon form måste ju ha bra idéer för hur man ska använda sig av det (om man nu ska det) för att undvika sånt här.

Såhär hänger mitt, i den så kallade "kiosken"! =)
Ni får med Gulliver som en liten bonus!

20121224_110334.jpg

Oskodda ponnyer och väldigt finmaskiga nät.

Min gammelconnemara fastnade med skon i vanligt hönät hängt högt när hon hade fång. Rullade och spretade med fötterna...

Jag tänkte att hästarna skulle äta mindre med nät, men största fördelen har faktiskt varit att de inte sprider allt hö över hela hagen, går och kissar i det. Det gör att det går åt mindre foder (men hästarna är lika runda) och jag slipper städa kring matplatsen ute lika mycket. Så, något som hindrar hästarna från att sprida maten är det jag behöver mest - och det hjälpte inte med en trälåda runt hösilagebalen. Den har de kvar som skydd mot nätet, men med bara den sprider de mat hejvilt.

Så, jag hoppas "flugan" finns kvar, men att man hittar säkra lösningar och att folk inser riskerna.

Vill bara påpeka att jag själv inte använder hönät varken inne eller ute -just pga skaderisken.
Men de som använder sig av nät i någon form måste ju ha bra idéer för hur man ska använda sig av det (om man nu ska det) för att undvika sånt här.

Klokt! Av de bilder och beskrivningar som visats här är det bara de i låda som möjligen skulle vara okej. Hängs nätet högt får hästen inte en naturlig ätställning, hängs det lågt för att ge okej ätställning så blir det en skaderisk istället. Bara de i låda som uppfyller båda kriterierna hyggligt (om inte hästen klättrar i lådan förstås...:grin:)

Ett annat tips är att hänga nätet utanför boxen om låta hästen äta antingen genom gallret om man har galler eller sticka ut huvudet och stå och mumsa med huvudet utanför boxen.

Själv har jag satt på panikhake på näten och hoppas att de löser ut om hästen fastnar. (Jag knyter aldrig fast mina nät, jag fäster panikhaken i repet och knäpper fast i nätet)

Bra tråd med olika tankeställare!

Halvt knapplån.

Kan passa på att varna att det inte bara är skorna som kan fastna i näten, även fast det kanske är det mest tydliga. Min tjej fastnade med spännet till sitt ena täcke i nätet en morgon. Hon kunde inte komma loss själv men hade inte stressat upp sig utan stod mest och var lite frustrerad över att sitta fast. Stallägaren lyckades lirka bort henne, men efter det har jag slutat med nätet. Om jag får för mig att sätta upp det igen kommer jag nog skaffa någon form av foderhäck som man inte kan fastna i lika lätt med varken sko eller täcke.

kl

men varför hänga näten oskyddat när man har skodda hästar??

Mina är barfota och jag hänger näten mellan träd i hagen. De hänger med snöre mellan uppbingnings-rep och när för att det ska lossna om någon häst mot förmodan fastnar i det ändå (med täcke eller liknande). Till skodda hästar hade jag valt en annan lösning, alt. satt näten inuti en gallerbur eller liknande för att hindra att hästen skulle kunna fastna. När jag hade stall och hästarna stod inne om nätterna så hade jag "haybars" som jag hängde näten i (en av hästarna skodd då).

Jag har haft nät i flera år och ingen av hästarna har fastnat.

Ang täcken och spännen så har jag sytt fast en tygbit som fästes med kardborre över spännena på de täcken som inte hade såna redan. Ingen risk att hästarna ska fastna i nät, ligghall, träd eller varandra då. (har aldrig hänt men man vet ju aldrig.)

KL

Well, jag är jättenöjd med mina smhn, kommer inte byta ut dem. De är så enkla att hantera och hästarna är väldigt nöjda. Som sagt får man ju överväga riskerna och placera näten så man minskar risken att den skodda hästen ska fastna.
Det finns nog större risker än att de ska fastna i näten. Man får fästa näten så de lossnar lätt så att hästen inte blir hängande upp och ner, eller så klart allra helst så att de inte kommer åt dem alls.
Nu är jag inte särskilt nojig (bara förnuftig) men visst, de KAN ju fastna om de råkar rulla så hovarna kommer vid nätet. De kan dock lika gärna fastna i något annat, typ, elrepet i hagen som skördar många skadeoffer varje år.

Senast ändrad:

Jag gillar inte matställen överhuvudtaget. Att de står still mer än halva dagen.

Sprider ut det o får hjälp av vinden- som bete.

Hellre att de äter lite fortare o att de sen LETAR.

min katt trasslade in sig i ett sdnt nät o nu är det på tippen, men jag har provat:grin:
Tror heller inte att det är bra att de får riva o slita för att få i sig maten. Det kanske visar sig....

Våra river inte och sliter, de äter faktiskt ganska försiktigt. Den ena högg tag i hela nätet i början men det har han slutat med. Framtiden får väl utvisa, blir det någon negativ effekt, så åker näten givetvis ut, men så länge det bara går åt rätt håll, varför inte.

Själv har jag inte fri tillgång utan höet varar ett antal timmar sedan får de leta och plocka halm, hörester och gräs.

KL

Jag har smhn till mina två hästar inne i boxarna och det fungerar jättebra.
Jag har satt fast balsnören i boxgallret, sedan en hake och sedan dubbla balsnören igen mellan haken och nätet. Det är tillräckligt starkt för att hålla nätet där det ska och samtidigt så lossnar (förhoppningsvis) nätet om en häst skulle fastna i det.

Jag har hört om oskodd häst som fastnat i nätet. Antagligen blivit frustrerad över att inte kunna äta som den vill och slängt upp frambenet i ansiktshöjd, fått in det hoven i nätet och fastnat. Inga roliga skador av det, veterinärvård behövdes och hästen var rätt illa skadad. :(

Dessutom har Torbjörn Lundström sett onormala förslitningsskador på hästars framtänder, när de haft småmaskiga hönät. Hur tänderna ser ut beror på vilken teknik hästen använder för att få ut höet ur nätet, men om de biter i nätet så sliter det så klart på tänderna. Få hästar har sådant tålamod att de försiktigt pillar bara med mulen.

Kan bara hålla med dom är totalt livsfarliga.

Vet tre hästar som har suttit fast med skon i dom näten ingen av näten har suttit lågt utan har slutat i kanten mellan gallret och trä delen på boxen och på en häst sa vet att om hästen i fråga hade suttit fast bara en heltimme till hade den inte varit i livet.

Kram

Den där lådan hade min häst klättrat i på en gång ... det var såna lådor vi hade när min häst faatnade i hagen. Anledningen till att han fastnade inne var inte att han hade dubbla nät och blev frustrerad. Risken att fastna i enkelnät (eller nu när han är van vid dubbelt nät) är minimal eftersom han normalt inte slår med hovarna.

Så det är nog individuellt vilket som är säkrast. Lådor vågar jag då inte ha. Min häst älskar att klättra på allt.

Den här modellen kan var ett alternativ för klättrande hästar
slowfeedstor.jpg

Det skall mycket till även för en stor häst att klättra upp i den ;)

KL

Nu har jag aldrig varit med om hästar som ätit för mkt, men kan man inte blanda ut höet med halm? Eller se över värdena och kolla om man kan hitta ett med fina värden men något lägre, så att det inte gör så mkt att hästen är glupsk?

Bara spekulerar, mina erfarenheter är bättre inom hästar som får i sig för lite :angel:

Min häst är en liten ponny :p men det där ser ut som en smart lösning om man ger hö ur nät i hagen! Det gör dock inte vi. Men vi har funderat på att bygga en låda med galler i nederkant för att få hästarna att äta lugnare i hagen. Nu ger vi dock bara ett mål ute och det är ganska lite så det känns lite overkill just nu ...

På tal om onaturliga ätställningar är jag inte bekymrad. Min häst får två av fyra mål på marken och har året runt mer eller mindre gräs i hagen. De går i stora gräshagar som aldrig blir söndertrampade och leriga. De få veckorna det är snö här gräver och letar de i snön. Så jag tror inte de 3-4 timmar 6-7 månader om året han käkar ur hönät gör någon skada precis. Han sliter inte i nätet heller. Ska dock kolla tänderna på honom om ett par veckor, ska fråga veterinären om han tänder är onormalt slitna.

Min häst är en liten ponny :p men det där ser ut som en smart lösning om man ger hö ur nät i hagen! Det gör dock inte vi. Men vi har funderat på att bygga en låda med galler i nederkant för att få hästarna att äta lugnare i hagen. Nu ger vi dock bara ett mål ute och det är ganska lite så det känns lite overkill just nu ...

På tal om onaturliga ätställningar är jag inte bekymrad. Min häst får två av fyra mål på marken och har året runt mer eller mindre gräs i hagen. De går i stora gräshagar som aldrig blir söndertrampade och leriga. De få veckorna det är snö här gräver och letar de i snön. Så jag tror inte de 3-4 timmar 6-7 månader om året han käkar ur hönät gör någon skada precis. Han sliter inte i nätet heller. Ska dock kolla tänderna på honom om ett par veckor, ska fråga veterinären om han tänder är onormalt slitna.

Ja, det där med naturlig ätställning har med salivering att göra och inte lika mycket med naturligt beteende primärt. Iom att hästen inte böjer ner huvudet och halsen mot höet så rinner heller inte saliven till lika bra. Det i sin tur medför en ökad risk för foderstrupsförstoppning. Därav bör hästar i möjligaste mån äta långt ner.

Men hästar i naturen äter inte bara gräs, utan även en del löv. Kanske dock inte 4 timmar om dagen, men jag ser det ändå inte som nåt problem när hästen inte äter majoriteten av maten i den ställningen. Är foderstrupsförstoppning vanligare på hästar som äter hö från hönät/höhäck/storbal?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 325
Senast: Jealle
·
Hästvård igår kväll när jag skulle ge hästarna natt hö vid kl 8- halv 9, så möttes jag av en hemsk syn. då min häst sparkar i boxen så har hon...
Svar
10
· Visningar
2 166
Senast: Buck
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 395
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka